۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۴۱۶۸۲
رییس مرکز اسلامی انگلیس:

آزادی بیان استدلال مناسبی برای توجیه اهانت به عقاید مذهبی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسلامی انگلیس در واکنش به انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر(ص) در نشریه «شارلی ابدو» گفت: آزادی بیان استدلال مناسبی برای توجیه اهانت به عقاید مذهبی نیست و باید بر اساس مبانی اخلاقی اعمال شود.
حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمد علي شمالي

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی شمالی، رییس مرکز اسلامی انگلیس در مصاحبه‌ای که به درخواست تلویزیون انگلیسی‌زبان بی بی سی لندن درباره چاپ کاریکاتور موهن به پیامبر(ص) در نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت: آزادی بیان باید بر اساس مبانی اخلاقی اعمال شود.


وی افزود: همان‌طور که ما نمی‌توانیم اسرار مردم را بر مبنای آزادی بیان فاش کنیم، این اقدام را نیز نمی‌توان توجیه کرد.


رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر(ص) در نشریه فرانسوی شارلی ابدو گفت: آنهایی که این اقدام را انجام می‌دهند، باید بدانند که آسیب و صدمه‌ای که ممکن است از طریق زبان و یا قلمشان حاصل شود، مخرب‌تر از یک اقدام مسلحانه است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی به قطعه شعری به زبان عربی اشاره کرد و با تبیین مضمون آن گفت: وقتی شما با شمشیر زخمی می‌شوید، دردش کمتر است از زمانی که با زخم زبان آزرده می‌شوید؛ چراکه آن زخم التیام می‌یابد و دیگری هرگز.


رییس مرکز اسلامی انگلیس تصریح کرد: آنها باید متوجه باشند که آسیب‌رساندن به عشق، ارادت و اعتقاد مسلمانان به پیامبر مکرم اسلام (ص)، بسیار مخرب است؛ چرا که اگر یک مسلمان بر اثر جراحت صدمه ببیند، آسیبش به مراتب کمتر از توهین به مقدسات و پیامبر اسلام (ص) خواهد بود.


حجت‌الاسلام شمالی گفت: جامعه مسلمانان با این اقدام موهن فکر می‌کنند که حقوق آنها در خصوص اعتقاداتشان نادیده گرفته شده و این در حالی است که آنها تلاش می‌کنند به همه احترام بگذارند و با زبان احترام گفت‌و‌گو کنند.

 


وی اقدام صورت‌گرفته از سوی نشریه شارلی ابدو را تقبیح کرد و گفت: باید از ابراز هرگونه خشونت و اهانت و بی‌احترامی پرهیز کرد و امیدوار هستم که همه از این اتفاق درس بیاموزیم تا دوباره با این مسائل مواجه نشویم.

 

شمالی در خصوص واکنش مسلمانان به این اقدام افزود: اگر با جامعه مسلمانان احساس همدردی شود و دریابند که کسی جانب آنهایی که اقدامات اهانت‌آمیز انجام می‌دهند را نمی گیرد، قطعاً می‌توانند از این مقطع عبور کنند.

 

رییس مرکز اسلامی انگلیس خطاب به جامعه مسلمانان گفت: ما باید با تمسک به قوانین مدنی از تکرار مجدد چنین اقداماتی جلوگیری کنیم.

 

وی تأکید کرد: مطمئناً هیچ انسان عاقلی از کسانی که به اقدامات توهین‌آمیز و تحقیرآمیز متوسل می‌شوند، حمایت نمی‌کند، چرا که آنان به پیوستگی جامعه اسلامی و بریتانیا آسیب می‌رسانند.


حجت الاسلام والمسلمین شمالی تصریح کرد: ما خواهان احترام متقابل برای همگان هستیم و می‌خواهیم همگان با زبان احترام با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.


یادآور می‌شود، هفته گذشته نشریه فرانسوی شارلی ابدو در اقدامی توهین‌آمیز، کاریکاتوری از پیامبر(ص) چاپ کرد که مورد مخالفت جامعه مسلمانان قرار گرفت.


شماری از رهبران و جوامع مسلمان در کشورهای مختلف جهان از جمله انگلیس، با انتشار این کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) مخالفت و آن را اقدامی توهین‌آمیز و تحریک‌آمیز توصیف کردند. /982/د101/ک

 

ارسال نظرات