۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۴۳۲۷۱

مغایرت اقدامات تکفیری‌ها با مفهوم اسلامی جهاد

خبرگزاری رسا - گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده، مسلمان و غیر مسلمان را به قتل می رسانند و بعد از آن نماز می خوانند، سجده شکر بجای می آورند و تکبیر می گویند. این در حالی صورت می‌پذیرد که اقدامات آنان کاملا با مفهوم اسلامی جهاد مغایرت دارد.
مغایرت اقدامات تکفیری‌ها با مفهوم اسلامی جهاد
 
به گزارش خبرگزاری رسا، گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده، مسلمان و غیر مسلمان را به قتل می رسانند و بعد از آن نماز می خوانند، سجده شکر بجای می آورند و تکبیر می گویند. آیا خداوند نماز و عبادت افرادی را که دستشان به خون بی گناهان آلوده است را می پذیرد؟
 
سیل اخیر نیروگیری داعش از مسلمانان اروپایی هشدار دهنده است. آمار نشان می دهد بیشتر این افراد زیر 20 سال سن دارند. یکی از عوامل مهم پیوستن این افراد به گروه های تروریستی، کم سوادی دینی آنها و نداشتن هویت اصیل اسلامی است. اساس اسلام مهر و محبت بوده  و خداوند حضرت محمد (ص) را جز برای محبت به همه عالمیان مبعوث نکرده است. این بدان معناست که هدف اسلام جمع بین همه بشریت صرف نظر از نژاد و رنگ و اعتقاد مذهبی و فرهنگی آنهاست. مسلمانان موظفند با غیر مسلمانان با عدالت و محبت برخورد کنند چون همه مخلوق خداوند هستند و احترام به مخلوق خدا، احترام به خداوند است.
 
مفهوم احترام به مخلوقات خدا فقط در احترام به حقوق بشر خلاصه نمی شود بلکه در برگیرنده همه مخلوقات حتی حیوانات است. اعطای حق امنیت و پیشرفت به غیر مسلمانان در جامعه اسلامی از امور پایه ای است که پیامبر اکرم (ص) برای غیر مسلمانان در مدینه قائل شدند. این امر در تاریخ معاصر وقتی مشاهده شد که اولین بیانیه حقوق بشر برای مسیحیان و یهودیان حق شهروندی و مشارکت سیاسی یکسانی تعیین کرد. خداوند به رعایت حقوق همسایه صرف نظر از اعتقاد و آیین وی، تاکید دارد و به مسلمانان درباره بدرفتاری با همسایه ها هشدار داده است. در تعالیم اسلامی آمده است که اگر فرد در حالی که همسایه اش گرسنه است سیر بخوابد، مسلمان نخواهد بود.
 
جزیه یا مالیات سالانه که غیر مسلمانان باید در کشور اسلامی بپردازند به معنای تحقیر آنان نیست. بلکه این مالیات صرف هزینه های امنیت خود آنان می شود. چون در کشور اسلامی غیر مسلمانان وظیفه حضور در ارتش اسلام را ندارند و آنها که داوطلبانه به آن می پیوندند از پرداخت جزیه معاف می شوند. همچنین زنان، کودکان، سالمندان و افراد ناتوان از پرداخت جزیه معاف هستند. فقط مردانی که استطاعت مالی دارند و یا می توانند سلاح بدست گیرند باید جزیه بپردازند.
 
جهاد در اصل به معنای تلاش و کوشش است و مراحل مختلفی دارد. اولین مرحله آن مبارزه با نفس برای تزکیه آن از پلیدی ها است. مرحله بعدی جهاد در راه خداست. جهاد با نفس جهاد اکبر است چون در سراسر زندگی فرد را درگیر می کند و به زمان جنگ محدود نمی شود.بزرگان دینی جهاد فی سبیل الله را بدون جهاد با نفس ممکن نمی دانند.
 
طبق آموزه های اسلامی والدین این حق را دارند که مانع سفر فرزندانشان به سوریه و عراق برای به اصطلاح جهاد شوند و فرزندان ملزم به اطاعت از والدین خود هستند. بخاری از بزرگان اهل سنت می گوید که پسران بدون اجازه پدر حق شرکت در جهاد را ندارند. فردی نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمد و اجازه شرکت در جهاد خواست. رسول الله فرمودند که اگر والدین تو در قید حیات هستند جهاد تو در آن ها تعریف می شود. به بیان دیگر فرد باید بیشترین تلاش خود را برای مراقبت از والدین سالخورده خود انجام دهد.
 
اکثر بزرگان دینی شرکت در جهاد را بدون اجازه والدین ممنوع می دانند چون مراقبت از والدین واجب عینی و شرکت در جهاد واجب کفایی است

 

بعد از تشخیص جهاد حقیقی، می توان گفت اعمال دهشتناک داعش و دیگر گروه های تروریستی، ضد بشری است و از اندیشه های منحرف نشات می گیرد که باید به هر طریق با آن مبارزه کرد و بشریت را از آن ها نجات داد./847/ب902/ک
ارسال نظرات