۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۴۴۴۵۶
تودی زمان:

ایران جایگاه ترکیه در منطقه را به تصاحب خود درآورده است

خبرگزاری رسا ـ ایران ظرفیت هماهنگی و تنظیم توانش را در جبهه‌های مختلف همچون سوریه، لبنان و عراق کسب کرده و افزایش قدرت نرم و سخت ایران یک واقعیت محوری سیاست فعلی خاورمیانه است که احتمالاً به پویایی مهمی تبدیل شود.
قدرت نظامي ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه تودی زمان در تحلیلی به جابه‌جایی نقش ایران و ترکیه در منطقه اشاره دارد و می‌نویسد ایران اکنون نشانه‌های یک رهبر منطقه‌ای را از خود بروز می‌دهد، و افزایش قدرت ایران به‌موازات افول قدرت و توان ترکیه صورت می‌گیرد.

 

طبیعتاً دیگر دولت‌ها و گروه‌های فروملی منطقه درک خود را از ایران تغییر خواهند داد و این یک قاعده ساده است که کنشگران از نزدیک شدن به قدرت‌های محوری خوشحال باشند.

 

این روزنامه می‌افزاید: ایران ظرفیت هماهنگی و تنظیم قدرتش را در جبهه‌های مختلف همچون سوریه، لبنان و عراق کسب کرده است و افزایش قدرت نرم و سخت ایران یک واقعیت محوری سیاست فعلی خاورمیانه است که احتمالاً به پویایی مهمی تبدیل شود.

 

تحولات یک دهه گذشته سبب شده تا ترکیه‌ای که روزی به‌عنوان الگویی برای سایر کشورهای منطقه معرفی می‌شد به کشوری اقتدارگرا تبدیل شده و در عوض ایران از فرصت ایجاد شده به‌نحو احسن به‌نفع خود و در راستای افزایش قدرتش بهره‌برداری کند.

 

با این حال، اکنون ترکیه نقشی را پیدا کرده که ایران ده سال پیش داشت و در نظام بین‌المللی در حال انزواست. اکنون ترکیه به کشوری تبدیل شده که مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری  قرار می‌گیرد. در حالی که ترکیه با خطر جدی منزوی شدن در منطقه مواجه است،  ایران به بازیگری کلیدی تبدیل شده که در همه بحران‌های مهم منطقه به کمک این کشور نیاز است. /982/د102/ک 

ارسال نظرات