۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۴۴۶۵۲
رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان:

اسلام هر گونه خشونت را مردود می‌داند

خبرگزاری رسا ـ رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان با اشاره به پیام رهبر انقلاب در خطاب به جوانان اروپایی گفت: طبق متن این نامه اسلام همانند همه ادیان آسمانی بر پایه آموزه‌های الهی استوار بوده و هرگونه خشونت را مردود می‌داند.
راديو ملي بلغارستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدعلی کیانی، رایزن فرهنگی کشورمان در گفت‌و‌گو با رادیو ملی بلغارستان با اشاره به قدمت یکصد و بیست ساله مناسبات مسالمت‌آمیز ایران و بلغارستان گفت: علاوه بر این پیشینه سیاسی با توجه به فرهنگ و علایق انسانی، تعاملات فرهنگی دو ملت نیز در 50 سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.


رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه ضمن تبریک سال نو میلادی و هشتادمین سالگرد رادیوی ملی بلغارستان، به بیان مطالبی در خصوص انقلاب اسلامی ایران پرداخت.


کیانی با اشاره به زمینه‌های شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران گفت: ظلم و فساد حاکم بر سلطنت پادشاهان و بیداری مردم ایران به رهبری علما و در صدر آنها امام خمینی(ره)، قیام ملت ایران با هدف تشکیل حکومت الهی و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی آغاز شد و در ادمه برای دستیابی به یک استقلال سیاسی و اجتماعی در برابر مشکلات و سختی‌ها به بالندگی رسید.


 وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در فوریه 1979 شروع عصر تازه‌ای در تاریخ ایران است، مردم ایران هر ساله در روز 22 بهمن ماه (مصادف با 11 فوریه) این پیروزی بزرگ را جشن گرفته و از شهدا و مبارزین انقلاب خویش تجلیل می‌کنند.


کیانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی، به تلاش‌های صورت گرفته در جهت مخدوش‌کردن چهره واقعی اسلام و مسلمانان اشاره کرد و گفت: بر خلاف موج اسلام‌هراسی، دین مبین اسلام بر پایه صلح و امنیت بنیان نهاده شده و به اعتقاد همه مسلمانان هیچ یک از پیروان ادیان الهی نباید به مقدسات دیگر ادیان توهین و یا حمله کنند.


وی با اشاره به اقدامات افراط‌گرایانه گروهک داعش گفت: این گروهک که با حمایت برخی از کشورهای خاورمیانه فعالیت می‌کند، صرفا نام اسلامی بر خود نهاده و به نام اسلام دست به این اقدامات ضدانسانی و تروریستی خود می‌زنند، کلیه فعالیت‌های آنها از نظر ما محکوم است و خود مسلمانان قربانیان اصلی جنایت‌های وحشیانه آنها هستند.


رایزن فرهنگی ایران در ادامه به حوادث اخیر کشور فرانسه و پیام مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و امریکا اشاره و اظهار کرد: رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ایران در این پیام از جوانان می‌خواهد که فریب نظرات تفرقه‌افکنانه و تفکرات جنگ ستیزانه‌ای که سعی در اسلام‌هراسی و خشن معرفی‌کردن این دین دارد را نخورده و بدانند که اسلام همانند همه ادیان آسمانی بر پایه آموزه‌های الهی استوار بوده و هرگونه خشونت را مردود می‌داند.


کیانی گفت: مقام معظم رهبری در این پیام از جوانان سایر کشورها می‌خواهد که اسلام را از طریق منابع اصیل آن و از طریق قرآن و زندگی پیامبر مکرم اسلام شناخته و با روحیه جستجوگر خویش به مطالعه در آموزه‌های انسانی و اخلاقی دین اسلام پرداخته و صرفا به تبلیغات موجود و پیش داوری‌های موجود در این زمینه بسنده نکنند.


وی به پیام چند سال پیش رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت سال جدید میلادی اشاره کرد و افزود: در این پیام ایشان ضمن تبریک به مسیحیان و مسلمانان بیان کردند که حضرت مسیح (ع) مبشر سعادت و حامل پرچم توحید و تکریم انسان بوده و امروز بشریت بیش از همیشه به این پیام نجات‌بخش نیازمند است.


رایزن فرهنگی کشورمان گفت: آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) همانند آموزه‌‌های حضرت مسیح (ع) و دیگر انبیای الهی دارای منشأ یکسانی بوده و همگی آنها از عشق‌ورزی و اتصال به یک خداوند حکایت دارند که همه انسانها فارغ از ملیت و دیانت می‌توانند در پرتو این تعالیم، توأم با صلح و محبتی را در کنار یکدیگر داشته باشند.


کیانی با تأکید بر این نکته که پیامبر اسلام بزرگ‌ترین علت بعثت خود را ترویج و تکمیل اخلاق حسنه معرفی می‌ند، گفت: ملت‌ها در سایه این تعالیم آسمانی و رهایی‌بخش می‌توانند زندگی انسانی و ارزشمندی را تجربه کنند.


وی با اشاره به زندگی مسالمت‌آمیز پیروان تمامی ادیان الهی در ایران گفت: حقوق اقلیت‌های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها رعایت شده و مسیحیان و سایر ادیان الهی از آزادی کاملی در برگزاری آیین‌های مذهبی و حق داشتن نمایندگانی از خود در مجلس شورای اسلامی برخوردار هستند.


در ادامه این مصاحبه رادیویی، رایزن فرهنگی کشورمان در صوفیه به روابط فرهنگی موجود میان دو کشور ایران و بلغارستان اشاره کرد و به ارائه خلاصه‌ای از اهم این تعاملات در زمینه سفر گروه‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی این کشور به ایران، اعزام اساتید و دانشجویان بلغاری جهت گذراندن دوره‌های آموزشی زبان فارسی و برگزاری هفته‌های مختلف هنری فیلم و موسیقی و کتاب در این کشور پرداخت.


کیانی در پایان با اشاره به برنامه‌های ویژه رایزنی فرهنگی ایران در روزهای آینده گفت: طبق برنامه‌ریزی به عمل‌آمده جهت معرفی موسیقی سنتی ایرانی با چند برنامه هنری در شهرهای مختلف بلغارستان خواهیم داشت که این برنامه‌ها همگی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ترتیب در تاریخ‌های 9 فوریه (در شهر پلودیف)، 11 فوریه (در کاخ ملی و فرهنگ  صوفیه) و 13 فوریه (در مرکز فرهنگی شهر بورگاس) برگزار خواهند شد./982/د102/ک

ارسال نظرات