۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۲۴۵۵۳۴
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ:

توجه به زندگی اجتماعی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، به ضرورت توجه به اصل زندگی اجتماعی پرداخت و گفت زندگی جمعی و اجتماعی برای انسان یک امر ضروری است.
هامبورگ
 
به گزارش خبرگزاری رسا، نماز جمعه این هفته هامبورگ در مرکز اسلامی این شهر به امامت حجت الاسلام دکتر رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
 
ایشان به این نکته پرداخت که آنچه انسان را از سایر موجودات تمییز می‌دهد اراده و اختیار او است.  انسان باید با برنامه و قانونی مناسب و با استفاده از این اراده و اختیار، هویت انسانی خود را سازمان دهد. البته ظهور این اراده در جائی به ظهور می رسد که انسان با توجه به شأن و جایگاه خود، مسیری را انتخاب کند که او را به مقصد و کمال می‌رساند.
 
دکتر رمضانی گفت: البته نه به این معنا که انسانیت انسان فقط محصول زندگی اجتماعی است، به گونه‌ای که انسان بیرون از اجتماع، انسان نباشد (همانطور که برخی از صاحبان نظریه­ی اصالة الاجتماع مانند دورکیم به این باورند)، بلکه مقصود از اجتماعی بودن انسان آن است که انسان برای ادامه حیات خود به زندگی اجتماعی نیازمند است و در این فضای زندگی اجتماعی است که بر سر دو راهی قرار می گیرد و باید به عنوان یک انتخاب گر، حق را انتخاب و خود را به کمال لازم برساند.
 
نمونه‌‌ای از این اجتماعی بودن در مسئله تعلیم و تربیت و فعالیتهای علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نمودار است که این امور، فقط در ظرف جامعه تحقق می‌یابند. انسانها برای رسیدن به رشد در این ابعاد باید از تجربیات گذشتگان بهره گیرند و آن مسیر را ادامه دهند تا مراحل رشد خود را تکمیل سازند.
 
ایشان همچنین بر اهمیت باور و تعهد نسبت به رعایت و قوانین و تاثیر آن بر آرامش و امنیت در زندگی انسان تاکید نمود.
 
دکتر رمضانی در پایان در جمع بندی مطالب گفت انسان در جهانی زندگی می‌کند که هر چیزی در جای خود زیبنده است و بر اساس حکمت و معرفت خدای متعال قرار داده شد و نظام عالم نیز نظامی توحیدی است؛ به این معنا که خدای حکیم انسان را به عنوان بهترین مخلوق و آفریده برای غرض و غایت مهمی آفریده که آن غرض، کمال خود انسان است. البته کمال انسان به بعد اصلی وی که همان روح و جان می­باشد مربوط می شود و تن و امور مادی باید در خدمت آن ارزشهای والای بشری و انسانی و الهی باشد و اگرچه انسان یک موجود زمینی است، اما بعد روحانی و معنوی انسان مهم‌ترین بعد او است و در تدوین حقوق بشر باید مصالح معنوی انسان مانند عدالت، امنیت، آزادی و عقلانیت به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مصالح در نظرگرفته شود. انسان با همان اراده‌ای که از جانب خدای متعال به او داده شده، پس از شناخت حقوق فردی و اجتماعی زندگی، به قوانین مربوط به آن ملتزم می‌شود و با ملاک‌های صحیح، درصدد تحقق ارزشهای والای انسانی خواهد بود و خود را به کمالات لائق خواهد رساند. در نتیجه با بهترین گزینش‌ها زندگی سالم و پاک و جاودانه را برای خود رقم خواهد زد و حریم خود و دیگر انسانها را در چارچوب ملاک‌های وحیانی حفظ خواهد نمود./847/د102/ک
ارسال نظرات