۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۴۶۱۰۰

استفاده بانک‎های روسی از قواعد تجارت اسلامی برای مقابله با تحریم‎های غرب

خبرگزاری رسا ـ بانک‎های روسی برای مقابله با تحریم‎های کشورهای غربی علیه این کشور به استفاده روزافزون از قواعد تجارت اسلامی روی آورده‎اند تا به این ترتیب بتوانند با جذب سرمایه‎های مشتریان مسلمان بر منابع مالی خود بیفزایند.
بانکداري اسلامي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بانکهای روسی برای مقابله با تحریم‎های کشورهای غربی علیه این کشور به استفاده روزافزون از قواعد تجارت اسلامی روی آورده‎اند تا به این ترتیب بتوانند با جذب سرمایه‎های مشتریان مسلمان بر منابع مالی خود بیفزایند.
 
با وجود آن که بانکداری اسلامی در روسیه در مراحل اولیه خود به سر می برد وجود 20 میلیون مسلمان در این کشور نیز به عنوان یک منبع بالقوه برای جذب سرمایه های بیشتر تلقی می شود.
 
بسیاری از بانک های خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوب شرقی که از قواعد بانکداری اسلامی تبعیت می کنند به دلیل تحریم های وضع شده حق برقراری ارتباط با بانک های روسی را ندارند.
 
به همین دلیل برخی از بانک های روسی تلاش می کنند تا با استفاده از متخصصان داخلی به تقویت دانش خود از قواعد مرسوم در تجارت اسلامی بپردازند.
 
این در حالی است که یکی از سخنگویان بانک توسعه دولتی روسیه اعلام کرده است که این بانک که از سوی کشورهای غربی مورد تحریم قرار گرفته است تلاش می کند تا با استفاده از شرکت های فعال در خاورمیانه تخصص خود را در زمینه تجارت اسلامی گسترش دهد.
 
بانک VTB نیز که دومین بانک روسیه محسوب شده و در حال حاضر در تحریم به سر می برد نیز به دنبال استفاده از ابزار مالی صکوک اسلامی برای بسیاری از مشتریان خود است.
 
مقامات بانک های مهم روسی نظیر بانک صنعتی مسکو، بانک VEB و بانک SME در ماه دسامبر میلادی با انجام یک سفر تجاری به منطقه خلیج فارس و گفت و گو با متخصصان بانکداری اسلامی تلاش کردند تا دانش خود را در این زمینه افزایش دهند./990/ب902/ک
ارسال نظرات