۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۲۴۶۲۵۵

کسب اجازه دیرهنگام اوباما برای حمله به داعش

خبرگزاری رسا ـ با گذشت چند ماه از حملات هوایی آمریکا و ائتلاف تحت رهبری آن به مواضع داعش، این کشور هنوز از کنگره اجازه رسمی دریافت نکرده است.
حمله آمريکا به مواضع داعش بدون هماهنگي با کنگره
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رویترز، دولت اوباما از کنگره خواستار بررسی قانونی درباره استفاده از نیروی نظامی علیه داعش می شود. نمایندگان کنگره با رای گیری در این مورد، برای اولین بار قضیه حمله علیه داعش را به رای می گذارند، حملاتی که تاکنون 6 ماه از فاز هوایی آن می گذرد.
 
آمریکا فرماندهی ائتلاف بین المللی ضد داعش را بر عهده دارد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از ابتدای آگوست 2014 دستور حملات هوایی به داعش را صادر کرد.
 
دولت آمریکا تاکنون برای حمله به داعش اجازه رسمی نداشته است. این امر موجب ابراز نگرانی تعدادی از اعضای کنگره در مورد تخطی رئیس جمهور از اختیارات قانونی اش شده است.
 
عده دیگری از نمایندگان نیز بر این عقیده اند که در مسائل مهمی مانند جنگ با داعش، اعضای کنگره باید تصمیم بگیرند.
 
دولت اوباما مدعی بود که حمله به داعش طبق قانون مصوب در زمان حمله جرج بوش به عراق در سال 2002 و جنگ با القاعده در افغانستان در سال 2001، قانونی است.
 
نانسی پلوسی رهبر دموکرات های کنگره هفته پیش به خبرنگاران گفت: دولت برای یافتن قانونی برای حمله به داعش، باید سه سال منتظر کنگره می ماند. وی افزود هنوز درباره محدوده جغرافیایی حضور نیروی زمینی در منطقه و محدودیت های پیش روی این نیرو برای جنگ با داعش وجود ندارد.
 
این موضوع در کنگره مورد اختلاف دموکرات ها و جمهوری خواهان شده است. دموکرات ها خواهان ممانعت دولت از ارسال نیروی نظامی برای جنگ با داعش هستند در حالی که جمهوری خواهان خواستار باز گذاشتن دست پنتاگون در عملیات هستند./847/ب901/ک
ارسال نظرات