۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۴۷۵۹۴
مدیر کانون خورشید:

الغدیر شاهکار و معجزه علامه امینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کانون خورشید با بیان این که کتاب الغدیر شاهکار و معجزه علامه امینی است، گفت: علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر ده هزار کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه و به صد هزار کتاب و مقاله مراجعه کرده‌اند.
حجت الاسلام مشکوري مدير کانون خورشيد

 

حجت الاسلام محمد حسین مشکوری، مدیر کانون خورشید (اولین مرکز ترویج رسانه‌ای معارف غدیر و صحیفه سجادیه) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مقام و شخصیت علمی و معنوی علامه امینی اشاره کرد و گفت: وی تمام صفات یک عالم و مرجع بزرگ در سخنوری، علم، تألیف، مشی، روش، کردار و اخلاق را دارا بود.

 

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: علامه امینی یکی از شخصیت‌های بزرگ در تاریخ شیعه است که در سن 22 سالگی به مرحله اجتهاد رسید و علمای بزرگ نجف در این سن از وی خطاب به علامه کرده‌اند.

 

مدیر کانون خورشید ابراز کرد: وی در سن جوانی کتاب «شهدای الفضیلة» نوشته‌اند و در مقدمه این کتاب چهار مجتهد بزرگ همانند سید ابوالحسین اصفهانی، حاج حسین طباطبایی قمی، مرحوم کمپانی از وی خطاب به علامه کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: اجتهاد علامه امینی به دست‌خط مراجع بزرگ نجف همچون سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و مرحوم کپمانی امضا و تأیید شده است.

 

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: شهرت علامه امینی تنها به سبب نوشتن کتاب الغدیر نیست و وی به جز این کتاب، 17 کتاب دیگر تألیف کرده‌ است و این امر نشان دهنده تسلط وی در علوم عقلی، نقلی، اصولی و فقهی، کلامی، حدیثی و رجالی است.

 

وی ابراز کرد: یکی از خدمات دیگر ایشان تأسیس کتابخانه بزرگ نجف به نامه «مکتبة امام امیرالمؤمنین علیه السلام» است، کتاب‌های خطی و منابع اصلی کتاب الغدیر در این کتابخانه جمع آوری شده است.

 

نویسنده کتاب خط روشن تصریح کرد: علامه امینی یک خطیب و سخنران توانا و مبرز بود و صدای رسا، نطق عجیب و مهیجی داشت و در شهرهای همدان، کرمانشاه، تهران و نجف منبرها و سخنرانی فراوانی درباره اثبات حقانیت شیعه داشته‌ است.

 

مدیر کانون خورشید اظهار داشت: علامه امینی برای ترویج معارف دین و احیای مکتب شیعه سفرهای متعددی به کشورهای هند، عراق، شام، عربستان و سوریه داشته‌اند و زحمات طاقت فرسایی در این راه متحمل شده‌ است، وی با حداقل امکانات برای تحقیق و جمع آوری منابع درباره کتاب الغدیر این سفرها را انجام داده است.

 

نویسنده کتاب خط روشن بیان کرد: کتاب الغدیر حاصل و ثمره 50 سال عمر علامه امینی است که برای نوشتن این کتاب ده هزار کتاب را از ابتدا تا انتها مطالعه و به صد هزار کتاب و مقاله مراجعه کرده‌ است.

 

وی با بیان این که کتاب الغدیر شاهکار و معجزه علامه امینی است، گفت: رهبر معظم انقلاب درباره کتاب الغدیر فرموده‌اند که کتاب الغدیر کاخ عظیم علامه امینی است این کتاب باید اقطار عالم را پر کند.

 

مدیر کانون خورشید عنوان کرد: علمای شیعه، اهل سنت و اندیشمندان غیر مسلمان بر کتاب الغدیر تقریر و حاشیه نوشته‌اند و این کتاب اعجاب هر فرد فرهیخته را برانگیخته است.

 

حجت الاسلام مشکوری گفت: شهید مطهری کتاب الغدیر را سبب وحدت جامعه‌های اسلامی می‌دانست زیرا در این کتاب از همه ادیان و مذاهب شاهد مثال‌هایی برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام آورده است، بنابراین کتاب الغدیر می‌تواند سبب وحدت تمام ادیان و مذاهب اسلامی باشد.

 

وی در ادامه این گفت‌وگو به انگیزه‌های علامه امینی درباره تألیف کتاب الغدیر اشاره کرد و گفت: علامه بعد از تحصیلات در نجف و رسیدن به مقام اجتهاد به شهر تبریز برمی‌گردد و در آنجا احساس می‌کند که این تحصیلات و اجتهاد وقتی به ثمر می‌رسد که برای اثبات حقانیت شیعه کاری انجام دهد، بنابراین تصمیم به تألیف کتابی درباره اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام می‌گیرد.

 

حجت الاسلام مشکوری عنوان کرد: علامه امینی برای ادامه تحقیقات پیرامون کتاب الغدیر بار دیگر به شهر نجف برمی‌گردند و پنجاه سال عمرشان را صرف تألیف کتاب الغدیر درباره اثبات ولایت امیرالمؤالمنین علیه السلام می‌کند.

 

وی اظهار داشت: علامه امینی در کتاب الغدیر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را از روایات غیر شیعی و منابع حدیثی اهل سنت اثبات کرده است و تا امروز معاندان مذهب شیعه نتوانسته‌اند در سند و مدرک این کتاب شبهه‌افکنی کنند.

 

حجت الاسلام مشکوری در ادامه سخنانش به مددهای غیبی امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه معصومین علیهم السلام در طول نگارش کتاب الغدیر اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتاب‌ها و منابع کتاب الغدیر نزد معاندان مذهب شیعه بوده‌است و علامه امینی هنگامی که از آن‌ها تقاضا می‌کرد که این کتاب‌ها در اختیار وی بگذارند آن‌ها از این کار ممانعت می‌کردند اما علامه امینی برای دستیابی به این کتاب‌ها به امیرالمؤمنین علیه السلام تمسک و توسل می‌کرد./998/ت301/ق

ارسال نظرات