۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۴۹۶۲۹

برنامه جدید ونزوئلا برای مقابله با دخالت‌های آمریکا

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور ونزوئلا به منظور جلوگیری از مداخله‌جویی‌های آمریکا تدابیر دیپلماتیک جدیدی در چارچوب کنوانسیون وین اتخاذ کرد.
نيکلاس مادورو ـ ونزوئلا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا امروز طی سخنانی در بین تظاهرات‌کنندگان ونزوئلایی مجموعه‌ای از تدابیر دیپلماتیک جدید را برای مقابله با مداخله‌جویی‌های ایالات متحده آمریکا در این کشور اعلام کرد تا بدین ترتیب از هر‌گونه مداخله یا حمله امپریالیستی علیه این ملت آمریکای جنوبی جلوگیری کند.


تدابیر مذکور به شرح زیر است:

 

1. محدودیت تعداد مقامات آمریکا در سفارت ونزوئلا

 

رییس جمهور ونزوئلا خواستار بررسی، کاهش، انطباق و محدود کردن تعداد مقامات و کارکنان سفارت ایالات متحده آمریکا در «کاراکاس» پایتخت این کشور آمریکای جنوبی شد.

 

هدف از این اقدام ایجاد تساوی میان تعداد دیپلمات‌های حاضر در هر دو کشور است.

 

طبق کنوانسیون وین که از 24 آوریل سال 1964 میلادی (4 اردیبهشت 1343) اجرا شد، کشوری که سفارت در آن قرار دارد یعنی ونزوئلا می‌تواند درخواست کند که تعداد کارکنان آن دارای محدودیت‌های معقول و طبیعی باشد.

 

در ونزوئلا 100 مقام آمریکایی وجود دارد، در حالی که در آمریکا تنها 17 نماینده از این کشور آمریکای لاتینی حاضر هستند.

 

2. آگاهی از نشست‌های سیاسی

 

نمایندگان دیپلماتیک باید به دولت ونزوئلا در خصوص نشست‌های سیاسی اطلاع دهند. هر نشستی که مقامات دیپلماتیک آمریکا در کشور برگزار می‌کنند طبق مقررات باید مجوز آن از سوی دولت ونزوئلا صادر شود.

 

این تدبیر طبق ماده قانون 41 و 42 کنوانسیون وین اتخاذ شده که بر اساس آن باید به قوانین و مقررات کشوری که سفارت در آن قرار دارد احترام گذاشت، و همچنین نباید در امور داخلی کشوری که در آن مشغول به کار هستند دخالت کنند.

 

طبق ماده قانون 41 کنوانسیون مذکور تمام امور اداری که هیئت نمایندگی کشور مبدا مسؤولیت آن را بر عهده دارد باید با وزارت امور خارجه کشور میزبان یا در صورت توافق با وزارت کشور هماهنگ شود.

 

3. اعمال سیستم ویزا در خصوص آمریکایی‌ها

 

«نیکلاس مادورو» اعلام کرد که یک سیستم ویزا را در خصوص آمریکایی‌هایی که قصد دارند به ونزوئلا بیایند اعمال خواهد کرد و هزینه آن نیز برابر با هزینه صدور ویزا از سوی آمریکا برای ونزوئلایی‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند، است.

 

«دلسی رودریگز» وزیر امور خارجه ونزوئلا اذعان داشت: ایالات متحده آمریکا فقط برای درخواست یک ویزا از ونزوئلایی‌ها درخواست پول می‌کند، به همین علت در ونزوئلا نیز همین مقدار را درخواست خواهیم کرد، به همان میزانی که برای این کار از مردم ما پول می‌خواهند ما هم برای ویزا همان مقدار را می‌خواهیم.

 

در ونزوئلا کسانی که می‌خواهند ویزای آمریکای را داشته باشند باید هزینه‌های کنسولی بدهند که می‌تواند از 160 تا 190 دلار باشد.

 

4. ممنوعیت ورود ناقضان حقوق بشر و حامیان تروریسم به ونزوئلا:

 

دادن ویزا به مجموعه‌ای از رهبران سیاسی آمریکایی که حقوق بشر را نقض کرده و تروریسم را رواج داده‌اند ممنوع خواهد شد.

 

«مادورو» در این خصوص خاطرنشان کرد: صدور ویزا برای افرادی که حقوق بشر را نقض و عراق، سوریه و ویتنام را بمباران کردند غیرممکن است و همچنین ورود آنها به ونزوئلا ممنوع است.

 

از میان افرادی که ورود آنها به ونزوئلا ممنوع می‌باشد می‌توان «جورج بوش» رییس‌جمهور سابق آمریکا، «دیک چنی» معاون وی، «باب منندز» سناتور، «مارکو روبیو» سناتور، «ایلنا راس لنینن» نماینده جمهوری خواه، «جرج تنت» رییس سابق سازمان سیا و «ماریو دیاز بالارت» نماینده جمهوری خواه را نام برد.

 

تدابیر دیپلماتیک اتخاذ شده از سوی دولت ونزوئلا، در حقوق بین‌الملل و کنوانسیون وین موجود است.

 

دولت ونزوئلا برای حفاظت از مردم خود در مقابل اقدامات مداخله جویانه دولت آمریکا که شامل 103 سخنرانی علیه ونزوئلا در سال 2014 و 65 سخنرانی در سال جدید میلادی می‌باشد، مجبور به اتخاذ چنین تدابیری شده است.

 

«نیکلاس مادورو» طرح‌های بی‌ثبات سازی اعمال شده از سوی بخش‌های راست را که با کمک عوامل خارجی و با هدف براندازی دولت بولیواری ونزوئلا از طریق کودتا صورت گرفته محکوم کرده است./994/ب102/د

ارسال نظرات