۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۵۰۸۴۱

زینب دختر امام موسی کاظم را بیشتر بشناسیم

خبرگزاری رسا - کتاب زینب دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام اثر محمدمهدی فقیه بحرالعلوم از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
زينب دختر امام موسي کاظم عليهما السلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب زینب دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام تألیف محمدمهدی فقیه بحرالعلوم از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به تازگی منتشر شده است.

 

زندگینامه زینب دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام در راستای ترویج فرهنگ اصیل اهل بیت علیه‌السلام و معرفی چهره‌های تأثیرگذار جهان اسلام در قالب تک‌نگاری‌هایی مستقل و معرفی زیارتگاه‌های منسوب به وی از سوی پژوهشکده حج و زیارت تدوین شده است.

 

زینب راوی حدیث، هجرت زینب به مصر، زینبیه اصفهان، زینبیه کاهین، زینبیه هرات، زینبیه هنجن، زینبیه کاشان، زینبیه رامهرمز، پدر بزرگوار سیده زینب علیهاالسلام، امامزاده زینب خاتون اراک و امامزاده زینب خاتون قم برخی از عنوان‌های اصلی این اثر را تشکیل می‌دهد.

 

ذیل عنوان زینب، دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام آمده است: یکی از دختران با فضیلت امام موسی کاظم علیه‌السلام، حضرت زینب است که در منابع رجالی، تاریخی و انساب، اطلاعات بسیار کمی درباره وی وجود دارد. از آنجا که در ایران، افغانستان و مصر چندین زیارتگاه به نام این بانوی مجلله منسوب است، پژوهش درباره صحت و سقم این مزارها ضروری است.

 

برخی از مورخان از جمله شیخ مفید تعداد دختران امام هفتم علیه‌السلام را هجده تن برشمرده‌اند که در میان آنها، بانویی به نام زینب وجود دارد که مادرش را ام ولد (کنیز) می‌دانند. عده‌ای دیگر که از 23 دختر برای امام موسی بن جعفر علیه‌السلام نام برده‌اند، از دو زینب به نام زینب الصغری و زینب الکبری یاده کرده‌اند.

 

همچنین ابن خشاب (متوفای 567 قمری) و محمد بن طلحه شافعی (متوفای 652 قمری) زینب صغری را بر فرزندان دختر امام کاظم علیه‌السلام اضافه کرده‌اند که در فهرست شیخ مفید نبوده است. از طرفی علامه نسابه سید محمد کاظم یمانی از اعلام قرن دهم هجری، ام کلثوم الکبری را همان زینب می‌داند.

 

یونس بن یعقوب می‌گوید: هنگامی که امام کاظم علیه‌السلام از بغداد به مدینه بازگشت، هنوز چند روزی از اقامتش در مدینه نگذشته بود که یکی از دخترانش در <فید> (شهری در مسیر مکه از کوفه) درگذشت و آن حضرت او را در آنجا دفن کرد و به اصحابش فرمود که روی سنگی نام و نشان او را بنویسند و داخل قبر بگذارند.

 

کتاب زینب دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام تألیف محمدمهدی فقیه بحرالعلوم در قطع رقعی، 92 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 2300 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن602/ق

ارسال نظرات