۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۵۱۴۲۵
یکی از علمای کویت در گفت‌وگو با رسا:

علما و نهادهای معتبر اهل تسنن با داعش مخالفند

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای کویت، مخالفت نهادهای معتبر اهل سنت را خط بطلانی بر ادعاهای داعش مبنی بر حمایت از اهل سنت دانست و گفت: روابط ایران و کشورهای عربی رو به بهبود است.
حجت الاسلام علي العلي، از علماي کويت



حجت الاسلام علی العلی، یکی از علمای شیعیان کویت در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، بی تفاوتی داعش و سایر گروه‌های تکفیری نسبت به مسأله فلسطین را بزرگ ترین دلیل بر عدم حقانیت آنها عنوان کرد و گفت: تکفیری‌ها با سوء استفاده از مفاهیم اسلامی مانند جهاد به آن رنگ و بویی تروریستی داده‌اند.

 

 

وی افزود: جهاد برای حراست از مبنای اسلام باید صورت بپذیرد اما متأسفانه شاهد هستیم که این مفهوم مقدس دستاویز توطئه‌های استکباری شده است.

 

این عالم کویتی مخالفت تکفیری‌ها با شرع اسلام را بسیار واضح دانست و گفت: این گروه‌ها در حالی شعار تبعیت از رسول اکرم (ص) را سر می‌دهند که عملکردشان کاملا مخالف با جنبه اخلاقی و رأفت پیامبر است.

 

حجت الاسلام علی العلی با اشاره به کشتار شمار بسیاری از اهل سنت عراق و سوریه از سوی داعش، تصریح کرد: گروه‌های تکفیری در حالی سعی دارند خود را نماینده اهل سنت معرفی کنند که هیچ اقدامی در راستای منافع آنها انجام نداده اند. مخالفت مراکز معتبر علمی و نهادهای دینی اهل سنت خط بطلانی بر ادعاهای داعش مبنی بر حمایت از اهل تسنن است.

 


وی به بیانیه‌های الازهر مصر، الزیتونه تونس و بخشی از علمای عربستان در مکه و مدینه در مخالفت با جریان تکفیری اشاره و تأکید کرد که اهل سنت، علمای معتدل بسیاری را در دل خود جای داده است. تکفیری‌ها با تکیه بر نظریه های سلفیت که سنخیتی با مذاهب اربعه اهل تسنن ندارد به جنایت می‌پردازند.

 

این استاد دانشگاه کویت افزود: اهل سنت از گروه‌های تکفیری مبرای هستند و هیچ ارتباطی با آنها ندارند.

 

حجت الاسلام علی العلی با تأکید براینکه تکفیری‌ها جایی در آینده منطقه ندارند، گفت: اگرچه رهایی از آثار منفی فرهنگی و فکری جریان‌های تکفیری زمانبر است اما باید توجه داشت که در بین یک میلیارد مسلمان موجود در دنیا گرایش به این جریان بسیار اندک و ناچیز است.

 

وی به تحرک جریان‌های تندرو سلفی در کویت اشاره کرد و گفت: این جریان‌ها از انگیزه های اسلامی جوانان سوء استفاده کرده و با ایجاد دشمن وهمی از سایر طوایف و مذاهب، آنان را به سمت مقابله با دیگران سوق می‌دهند. متأسفانه در کویت نیز جریان تکفیری از طرفدارانی برخوردار است اما با توجه به هوشیاری مردم کویت می‌توان از این مرحله عبور کرد.

 

این عالم کویتی خاطرنشان کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و کویت روابط سازنده و تنگاتنگی است که بر اساس احترام متقابل شکل گرفته است. سفر مسؤولان کویتی به ایران و بازدید دولتمردان جمهوری اسلام تأثیر به سزایی در تقویت هرچه بیشتر روابط دو کشور دارد. در زمینه بهبود روابط ایران و کشورهای عربی مشاهده می‌کنیم که روابط ایران و عمان نیز بسیار عمیق شده است./983/ب911/ک

ارسال نظرات