۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۵۴۰۰۲
زندگینامه و خاطرات 165 شهید اطلاعات لشکر عاشورا؛

«چشمان عاشورایی» به زیور طبع آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «چشمان عاشورایی» حاوی زندگینامه و خاطرات 165 شهید اطلاعات لشکر عاشورا نوشته‌ رضا قلیزاده منتشر شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کتاب «چشمان عاشورایی» با هدف معرفی تمام شهدای واحد اطلاعات پنج استان شمال غرب  کشورمان (آذربایجان‌شرقی و غربی، زنجان، اردبیل و قزوین) که در دوران دفاع‌مقدس افتخار دفاع از کیان کشور در لشکر 31 عاشورا را داشتند، به رشته تحریر در آمده است.


کریم حرمتی، دبیر یادواره شهدای اطلاعات لشکر 31 عاشورا در بخشی از این کتاب گفته است: جنگ در همه ابعادش با دشواری و سختی‌هایی همراه است و شکی در آن نیست؛ اما این میان، مسؤولیت واحد اطلاعات به مراتب سخت و دشوارتر می‌نماید. می‌گویند نیروهای اطلاعات چشم و گوش فرمانده هستند.


وی در ادامه افزوده است: آن‌ها رزمندگان بادل و جرات، شجاع و باایمانی هستند که هنگام شناسایی، در دل تاریکی شب از خط خودی عبور کرده، به پشت مواضع دشمن نفوذ می‌کنند و آن‌گاه آن‌چه از دشمن می‌بینند به حافظه‌ خود می‌سپارند یا یادداشت می‌کنند و سپس بی آن‌که دشمن متوجه حضورشان باشد، به مواضع خود برمی‌گردند. آن‌ها بی‌آن‌که احساس خستگی کنند شب‌های زیادی این کار را تکرار می‌کردند؛ زیرا شب عملیات، هدایت گردان­های عملیاتی را بر عهده داشتند.


همچنین سرتیپ دوم پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان، فرمانده سابق سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی در پیام خود آورده است: مرگ برای انسان‌های مؤمن راهی است به سوی حیات و زندگی برتر. از مطالبی که باید به عنوان بزرگ‌ترین افتخار شهید از آن یاد کرد، موضوع حیات جاودانه‌ آن‌هاست. شهید هرچند به خاک و خون می‌غلتد و پیکر بی‌جانش نقش زمین می‌شود و میان انبوهی از خاک دفن می‌گردد، لکن از نظر اسلام، آن‌ها نمی‌میرند و از بین نمی‌روند. عنصری هستند ابدی. جاوید و همیشه زنده.


بنابر این گزارش، رضا قلیزاده علیار، متولد 1346، نوشتن را از سال 1375 و فعالیت در صفحه‌ ادبیات پایداری هفته نامه میثاق آغاز کرد. ابتدا خاطراتی از دوران حضورش در جنگ و سپس خاطرات دیگر رزمندگان لشکر عاشورا را به تحریر درآورد. اولین کتابش "فشنگ­های مشقی" سال 1384 به چاپ رسید. خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی دل‌مشغولی‌های اصلی وی است.


قلیزاده دبیری جشنواره‌ سراسری داستان کوتاه طریق، داوری جشنواره منطقه‌ای امام‌حسین علیه السلام در بخش داستان، داور جشنواره ادبیات داستانی بسیج، داور بخش داستان جایزه ادبی تبریز، دبیر جشنواره خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس و... را در کارنامه خود دارد. قبل از این، آثاری چون فشنگ‌های مشقی، آشنایی‌ها، پا به پای یاران، وقتی ماه طلوع کند، اولین فرمانده، پاییز 63، فاتحان خرمشهر، من از موصل آمده‌ام و با تو می‌مانم از وی به چاپ رسیده است.


کتاب «چشمان عاشورایی» آخرین اثر قلیزاده است که از سوی انتشارات صریر، با همکاری ستاد یادواره شهدای اطلاعات لشکر 31 عاشورا و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در 1135 صفحه منتشر شده است./935/پ202/ق

ارسال نظرات