۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۵۶۴۳۶
خدمتی درخشان از کتابخانه سیار آستان‌ قدس رضوی؛

اهدای 34 هزار عنوان کتاب به سازمان ها‌ و نهادهای سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ کتابخانه سیار آستان‌ قدس رضوی در سال 1393، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، 34 هزار عنوان کتاب را در موضوعات مختلف به 290 مرکز در سراسر کشور اهدا کرده است.
کتابخانه و موزه آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  ناصر گوهری، مسؤول کتابخانه سیار آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه سیار آستان قدس رضوی، شامل سه بخش سیار، تلفنی و امانت بلندمدت است که یکی از مهم‌‌ترین خدمات بخش سیار این کتابخانه، اهدای کتاب به مراکز و سازمان‌های مختلف سراسر کشور از جمله دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مساجد، کانون‌ها، مدارس و… است.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای تأسیس کتابخانه سیار تاکنون، بیش از 100 هزار عنوان کتاب به نهادهای سطح کشور اهدا شده است و در حال حاضر نیز 100 مرکز دیگر در نوبت  قرار دارند تا در آینده کتب اهداییِ این کتابخانه را دریافت نمایند.

 

مسؤول کتابخانه سیار آستان قدس رضوی افزود: سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند برای کتاب‌های مورد نیاز خود درخواست کتبی دهند که پس از تأیید، این کتاب ها به آن مراکز اهدا می‌شود.

 

گوهری به معرفی بخش تلفنی این کتابخانه پرداخت و تصریح کرد: اعضای این بخش معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز حوزه علمیه هستند که امکان یا فرصت مراجعه به کتابخانه‌ها را ندارند. این افراد پس از عضویت که به صورت تلفنی و اینترنتی انجام می‌گیرد، می‌توانند کتب مورد نیاز خود را تلفنی درخواست دهند که در صورت موجود بودن، کتب درخواستی ایشان به فاصله 24 تا 72 ساعت یا در موارد ضروری، در همان روزِ درخواست، به محل سکونت عضو ارسال می‌شود.

 

مسؤول کتابخانه سیار آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تمام این خدمات، از ثبت‌نام تا ارسال کتاب، به صورت رایگان انجام شده و اعضای کتابخانه گویا نیز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

 

مسؤول کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی با بیان اینکه محدوده خدمات‌رسانی این کتابخانه در حال حاضر محدوده شهر مشهد است، ادامه داد: این کتابخانه ضمن دارا بودن مخزنی با بیش از 20 هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف و با پشتوانه علمی بیش از 2 میلیون و500 هزار نسخه منابع چاپی موجود در مخازن کتابخانه مرکزی وکتابخانه‌های وابسته شهر مشهد، امکان استفاده برای بیش از 840 عضو را فراهم کرده است.

 

وی یکی دیگر از اقدامات این کتابخانه را در سال 93، ارائه خدمات پژوهش‌محور نام برد و گفت: پژوهشگران می‌‌توانند بنا به موضوع مورد پژوهش خود، 15 تا 30 عنوان کتاب را در منزل دریافت نمایند که این تعداد برای اعضای عادی، به 15 تا 20 عنوان می‌رسد. بر این اساس در سال گذشته، اعضای هیأت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه فردوسی و جهاد دانشگاهی مشهد، به این طرح جذب شده‌‌اند و 200 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده ادبیات نیز در حال ثبت‌نام در این طرح‌اند.

 

گوهری سومین بخش کتابخانه سیار را بخش امانت بلندمدت ذکر کرد و ادامه داد: جامعه استفاده‌کننده این بخش نیز مراکز فرهنگی و آموزشی‌ است که می‌توانند از مخزن در گردش، واقع در خیابان احمدآباد، کتب مورد نیاز خود را به مدت یک تا پنج سال امانت بگیرند.

 

یادآور می‌شود؛ به دلیل گستردگی جغرافیایی شهر مشهد و کمبود کتابخانه در این  شهر خصوصاً در نقاط محروم و دورافتاده و نیز مشکلات تردد برخی افراد همچون معلولان، جانبازان، نابینایان، بازنشستگان، اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه و… کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی در سال 1377 با هدف مرتفع کردن مشکلات دسترسی به کتاب، فعالیت خود را آغاز کرد./1308/د102/ق

ارسال نظرات