۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۵۸۴۴۴

نخستین همایش شبکه آموزش مدارس اسلامی انگلیس برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش شبکه آموزش مدارس اسلامی انگلیس با حضور مربیان و دانش‌آموزان در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
همايش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین همایش شبکه آموزش مدارس اسلامی بریتانیا با حضور مربیان و دانش‌آموزان در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.


این همایش با حضور جمع کثیری از مربیان، معلمین، دانش‌آموزان مدارس اسلامی و اولیای آنان از شهرهای مختلف بریتانیا همچون لندن، بیرمنگهام، منچستر، لوتن و دیگر شهرهای حومه لندن برگزار شد.


این همایش که در نوع خود نخستین گردهمایی بیش از 11 مدرسه اسلامی بود، با حضور 250 دانش‌آموز و 100 نفر از معلمان و 300 تن از اعضای خانواده آنان از نقاط مختلف بریتانیا، تحت پوشش شبکه آموزش مدارس اسلامی با نام MSEN (Muslim School Education Network) کار خود را آغاز کرد.


در این همایش که دانش‌آموزان هر مدرسه با لباس‌های ویژه مدارس خود حاضر شده بودند، گروه‌های دانش‌آموزی دختر و پسر از مدارس مختلف طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به اجرای سرود، نمایش و همخوانی قرآن پرداختند که مورد تحسین حاضرین قرار گرفت.


گردهمایی شبکه آموزش مدارس اسلامی بریتانیا در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار شد و در بخش صبحگاهی آن ابتدا آقای ازهر، مسئول این شبکه با ایراد سخنانی به تبیین اهداف و رسالت این شبکه آموزشی و چگونگی شکل‌گیری آن پرداخت.


ازهر همچنین ارتباط مستقیم مدارس با علما و مراجع، بهره‌گیری از آموزش و راهنمایی‌های فرهنگی اسلام راستین در راستای تربیت و آموزش نیروهای متخصص و آشنایی خانواده‌های مسلمان با اهمیت آموزش‌های دینی از دوران کودکی و نونهالی را از مهم‌ترین اهداف این شبکه دانست.


وی با تأکید بر این که تمرکز اصلی شبکه آموزشی بر ارتقای سطح آموزش و تربیت دینی خواهد بود؛ به گونه‌ای که منفعت این خدمات را حتی خانواده‌های غیر مسلمان نیز احساس کنند، ابراز امیدواری کرد که در آینده مدارس اسلامی بیشتری به این شبکه آموزشی بپیوندند.


سخنران دیگر بخش صبحگاهی این همایش سالانه حجت‌الاسلام عیسی جهانگیر بود. وی که خود از پایه‌گذاران اصلی این شبکه است با اشاره به نیاز جامعه کنونی مسلمانان به چنین شبکه‌ای که تمرکز بر مبانی آموزش اسلامی داشته باشد، بر گسترش آن بر مبنای محتوای تعلیم و تربیت و بهره‌گیری مستقیم از معارف اسلامی تأکید کرد.


وی شناخت و نیاز به ارتقای سطح، شناخت مواد و منابع آموزشی و همچنین چگونگی انتقال آن به نسل‌ها و تعیین سیستم ارزیابی آن را از ضروریات برنامه‌های آینده این شبکه دانست.


در بخش برنامه‌های بعدازظهر این همایش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی شمالی، نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس به تشریح مهم‌ترین اهداف تعلیم و تربیت در اسلام پرداخت.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدعلی شمالی ضمن تأکید بر جوانب مختلف یک برنامه آموزشی موفق، مانند داشتن سرفصل‌ها و متون درسی مناسب، نظام ارزیابی دقیق و فعالیت‌های فوق برنامه، اعلام کرد: میزان موفقیت هر برنامه آموزشی با ارزیابی دانش‌آموختگان و به اصطلاح خروجی‌ها و محصولات انسانی آن برنامه معلوم می‌گردد.


وی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت(ع) به تبیین این مسأله پرداخت که در تعلیم و تربیت اسلامی دو ویژگی اخلاقی، در عمل و یک رویکرد بسیار اهمیت دارند که اگر در دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان محقق شوند، نشان‌دهنده موفقیت برنامه است و در غیر این صورت آن برنامه موفق نبوده؛ هرچند معلومات ذهن افراد را افزایش داده باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین شمالی تصریح کرد: ویژگی اول عقلانیت یا به تعبیر قرآن کریم «اولو الالباب» بودن است. دانش‌آموختگان مدارس، حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما باید انسان‌هایی اندیشمند و خردورز باشند. خردورزی نشانه‌های متعدد دارد که از جمله آن‌ها آمادگی برای شنیدن حرف‌ها و دیدگاه‌های مختلف و نهایتاً انتخاب بهترین است. دیگری آمادگی برای سخن‌گفتن و گفت‌و‌گوی محترمانه و با سعه صدر با همگان حتی کسانی است که با آن‌ها مشکلات روحی و عاطفی داریم. انسان‌های خردورز دنبال حقیقت بوده و برای آنان شهرت یا مد اهمیت ندارد. کهنه یا جدید فی نفسه اهمیت ندارد. چه بسا اموری که جدیدند و خوبند و چه بسا اموری که قدیمی‌اند و با ارزشند.


رییس مرکز اسلامی انگلیس افزود: ویژگی دیگر صداقت است. صداقت در نظام ارزشی اسلام ارزش‌محوری است و به تعبیر امام صادق(ع) خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر این که راستگویی و امانتداری اساس رسالت ایشان بود.

 

وی اشاره کرد: در میان کارها، نماز و زکات(به عنوان کارهای خیر عام‌المنفعه) در رأس برنامه عملی اسلام بوده و نتیجه همه فعالیت‌های آموزشی باید این باشد که افراد به نماز عشق ورزیده و کمک به مستمندان را برخود لازم بدانند. اگر دانش‌آموزان ما بعد از مدت‌ها شرکت در برنامه‌های آموزشی نیاز به تذکر برای شرکت در نماز داشته باشند، یعنی برنامه ما موفق نبوده است. اگر دانش آموزان ما نسبت به رنج محرومین بی‌تفاوت باشند، یعنی برنامه آموزشی ما موفق نبوده است.


حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدعلی شمالی در پایان سخنان خود تأکید کرد: امّا آنچه به عنوان رویکرد کلی در زندگی باید در دانش‌آموزان ایجاد شود، روحیه جمعی و احساس تعلّق خاطر قوی به جامعه ایمانی است. هر فرد مؤمن باید ابتدا به فکر مصلحت و پیشرفت جامعه ایمانی باشد و سپس به فکر مصلحت فردی.


بنا بر این گزارش، اهدای جوایز ویژه به مدرسه نمونه و برگزیده و همچنین عکس دسته جمعی معلمان و شاگردان مدارس با نماینده مقام معظم رهبری و دیگر روحانیون و مربیان حاضر در همایش، پایان‌بخش این مراسم بود. /982/د101/ک

 

ارسال نظرات