۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۶۱۶۷۵

نگاهی به کتاب «زن در اسلام»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «زن در اسلام» در دو جلد از سوی انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده؛ نشر هاجر در سال 1392 منتشر شده است.
زن در اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «زن در اسلام» در دو جلد از سوی انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده؛ نشر هاجر در سال 1392 منتشر شده است.

 

در جلد اول این کتاب پس از مقدمه در اولین گفتار  جایگاه انسانی زن در سه فصل جداگانه تحت عنوان جایگاه انسانی زن و تبیین فلسفی، جایگاه انسانی زن در قرآن کریم و تبیینی دیگر درموضوع جایگاه انسانی زن پرداخته ‌شده است.

 

در گفتار دوم جایگاه ارزشی زن از نگاه نویسندگان این اثر بیان شده است که در سه فصل جداگانه با عنوان‏های ملاک و انواع ارزشمندی، نظریه‌ها و شبهه‌هایی درباره فروتری زنان در اندیشه دینی  بررسی شده است.

 

تفاوت‌های تکوینی زن و مرد در گفتار سوم این کتاب با عناوینی همچون تفاوت‌ها در ادبیات علمی، تفاوت‌ها در متون دینی و فلسفه تفاوت‌ها در سه بخش جداگانه از سوی نویسندگان این اثر نقد و بررسی شده است.

 

گفتار چهارم این اثر ارزشمند به هویت و نقش‌های جنسیتی پرداخته است  به شکلی ‌که هویت جنسی، نقش‌های جنسیتی و ضرورت تفکیک میان آن‌ها، نقش‌های ثابت و متغیر؛ الزامی و غیر الزامی در نگرش اسلامی؛ تربیت و آموزش چهار بخش برجسته این گفتار به خود اختصاص داده است.

 

نسبت میان زن و مرد، برابری و فمینیسم عناوین گفتار پنجم تا هفتم این اثر را به خود اختصاص داده است.

 

جلد اول این کتاب در 192 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و به قیمت 45000 ریال توسط نشر هاجر در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 

همچنین انتشارات مرکز تحقیقات زن و خانواده جلد دوم کتاب زن در اسلام را با 303 صفحه به بازار عرضه‌ کرده است.

 

در بخش نخست این کتاب  موضوع زن و تکالیف فردی او موضوعی استکه در اولین گفتار آن موضوع بلوغ زن از نگاه اسلام مطرح‌ است به شکلی که سن بلوغ دختران در رویکرد فقهی از مهم‌ترین عناوین این بخش از کتاب است.

 

در مقدمه دوم جلد دوم کتاب زن در اسلام موضوع عبادت در دو بخش زن و خانواده مورد توجه ویژه نویسندگان بوده است.

 

گفتار نخست این اثر ارزشمند به خانواده در اسلام پرداخته است چنانکه ازدواج در دومین گفتار این کتاب در شش بخش مختلف سن ازدواج، شیوه‌های همسرگزینی، خواستگاری، نامزدی و عقد، ولایت بر ازدواج و مهریه عناصر موضوعی این گفتار است.

 

مباحث همسری، مادری، قوامیت، تمکین و نشوز، نفقه، خشونت، طلاق، تعدد زوجات و ارث گفتارهای دوم تا دهم این کتاب را به خود اختصاص داده است.

 

در سومین بخش این کتاب موضوع زن و اجتماع در چهار گفتار جداگانه تحت عنوان نقش زنان در تحولات اجتماعی، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی زنان و اشتغال ترکیب موضوعات این بخش است.

 

جلد دوم کتاب زن در اسلام با 303 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و با قیمت 48000 ریال از سوی نشر هاجر در اختیار علاقه‌مندان به مباحث اسلامی در حیطه علوم انسانی است./921/ن602/ق

ارسال نظرات