۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۶۳۲۲۲

ولخرجی قطر برای حفظ جایگاه و امنیت خود در منطقه

خبرگزاری رسا، یک پژوهشگر عرب در مقاله ای که در هفته نامه آبزرور منتشر شد، نوشت: قطر با سرمایه‎گذاری در انگلیس به دنبال تامین امنیت خود در طولانی مدت است.
امير قطر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نسیبه یونس پژوهشگر عرب در مقاله‌ای در هفته نامه انگلیسی آبزرور نوشت: قطر مایل است در اقتصاد کشورهای تاثیرگذار جایگاه مهمی داشته باشد تا به این ترتیب امنیت و ثبات آن برای این کشورها اولویت پیدا کند.


بر اساس این مقاله، خاندان حاکم قطر اخیرا پس از سرمایه گذاری در پروژه‌های انگلیسی از جمله هارودز و سینسبری، یک منزل مسکونی به ارزش 40 میلیون دلار در لندن خریداری کردند، به اضافه اینکه در نظر دارند منطقه مالی و کاری در لندن را در اختیار در آورند.


یونس در مقاله خود یادآور شد که قطر که جمعیت آن از 250 هزار نفر فراتر نمی‌رود، کوچکتر از آن است که بتواند امنیت خود را حفظ کند از همین رو در این خصوص به مشارکت با همسایگان و  روابط با متحدان بین المللی متکی است.


در ادامه این مقاله آمده است: سیاست دوحه در مدیریت امنیتی مستقل از سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس است، تا جایی که با کشورهایی که معمولا اعضای این شورا از آنان پرهیز دارند، رابطه برقرار کرده است.


یونس در این خصوص به روابط قطر و ایران که در بزرگترین میدان گازی جهان با هم مشترک هستند، اشاره کرده و گفت: با وجود ترس قطر از نقش منطقه‌ای ایران، دوحه امیدوار است، روابط با ایران موجب شود کمتر در معرض تهدید مستقیم تهران قرار داشته باشد.


وی همچنین یادآور شد که عربستان هنوز از سیاست خارجه قطر ناراضی است و حمایت دوحه از اخوان المسلمین موجب شد عربستان و امارات عربی متحده و نیز بحرین سال گذشته برای چند ماه سفیران خود را از دوحه فراخوانند./994/ب102/د

ارسال نظرات