۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۲۶۳۹۰۸
کارشناسان منطقه:

احکام قضایی عربستان به موج اسلام هراسی کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ در پی افزایش صدور حکم اعدام در عربستان و اجرای آن از طریق گردن زدن سازمان ملل متحد به همراه سازمان‌های حقوق بشری این امر را نگران کننده توصیف کردند.
گردن زدن در عربستان


به گزارش خبرگزای رسا،در پی افزایش تعداد اعدام‌های خارج از قانون در عربستان سعودی، سازمان‌ ملل متحد هم صدا با سازمان‌های حقوق بشر دیگر، ابراز نگرانی کرد و نهایت این روند را همراه با پیامدهای خطرناکی دانست.

 

بنا بر گزارش‌های مراجع قضایی عربستان سعودی هر ساله در این کشور نزدیک به 100 نفر به دلیل صدور حکم اعدام گردن زده می‌شوند و استمرار اجرای اعدام با گردن زدن،  در کشوری که در بین کشورهای جهان به کشور اسلامی شهرت دارد باعث خشن نشان دادن دین اسلام و در نتیجه دمیدن در آتش فتنه اسلام هراسی می‌شود.


کارشناسان منطقه‌ای معتقدند اگر روند اجرای احکام اعدام به همین صورت در عربستان ادامه پیدا کند به زودی موجی از اعتراضات بابت همین موضوع در این کشور به راه می‌افتد؛ چرا که بسیاری از احکام اعدام صادر شده با توجه به مستندات کافی و قطعی نبوده و خارج از قانون محسوب می‌شود.


کریستوف هینز، گزارش نویس سازمان ملل متحد و استاد دانشگاه پریتوریا در گزارش خود به سازمان ملل اعدام کرد که عربستان جزو سه کشور اول دنیا در اجرای حکم اعدام است و اولین کشوری است که از طریق گردن زدن این حکم را در این وسعت اجرا می‌کند.


وی در گزارش خود نوشت: در غالب کشورها حکم اعدام بیشتر برای جرم قتل صادر می‌شود اما در عربستان سعودی برای جرایم دیگر نیز به راحتی حکم اعدام صادر می‌شود.

 

کریستوف هینز به مشکل دیگر مراکز قضایی عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: بسیاری از دادگاه‌های عربستان سعودی به صورت غیابی و حتی بدون اجازه شرکت وکیل مدافع در جلسه دادرسی بررسی می‌شود و این نشانگر این است که بسیاری از احکام صادره مراجع قضایی این کشور غیرعادلانه است./1321/ب902/ک

ارسال نظرات