۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۶۴۷۶۵
واشنگتن پست:

بسیج مردمی نفوذ آمریکا در عراق را تحت الشعاع قرار داده است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه واشنگتن پست نوشت که قدرت گرفتن نیروهای مردمی در عراق (حشد الشعبی) به قیمت از دست رفتن قدرت نفوذ آمریکا در ارتش عراق که تا به حال 25 میلیارد دلار صرف بازسازی آن کرده، تمام شده است.
واشنگتن پست

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ' لاودی موریس' در تفسیری برای این روزنامه آمریکایی نوشت: تعدادی دهکده در مناطق بیابانی جنوب شرق شهر 'الرمادی' در روزهای اخیر به دست نیروهای عراقی از تصرف گروه 'داعش' خارج شد. پرچم های زرد و سبز رنگ بر بام ساختمان ها و جاده های آزاد شده به اهتزاز در آمده است.

 

وی در ادامه تفسیر خود افزود: 'ایران و آمریکا متحدان اصلی دولت عراق هستند و از سال گذشته با یکدیگر برسر اعمال نفوذ بر میدان رزم ضد داعش در عراق، رقابت تنگاتنگی دارند.

 

به نوشته این رسانه آمریکایی، نیروهای مردمی و ارتش عراق که مورد پشتیبانی آمریکاست به همراه یگان های ضدتروریسم در خط مقدم جبهه نبرد در استان 'الانبار' حضور دارند و هشت ماه است این عملیات با بمباران هوایی به رهبری آمریکا پوشش داده می شود اما با سقوط شهر 'رمادی' مرکز استان 'الانبار' در روزهای اخیر، اینک قدرت برتر میدان رزم با داعش در اختیار نیروهای مردمی شامل گروه هایی همچون 'کتائب حزب الله' است. سقوط رمادی نمایش شکست استراتژی آمریکا علیه 'داعش' در عراق ارزیابی می شود .'

 

واشنگتن پست نوشت: 'تا همین اواخر دولت عراق از گسیل داشتن واحدهای بسیج مردمی به استان الانبار طفره می رفت. '

 

به نوشته این رسانه آمریکایی، با در هم شکسته شدن ارتش منظم عراق در رمادی که موجب شد سیاستمداران محلی تقاضای اعزام یگانهای کمکی را به این شهر مطرح کنند، 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق هم سرانجام فرمان اعزام بسیج مردمی را به الانبار صادر کرد.

 

سرلشگر ' قاسم المحمدی ' رییس فرماندهی عملیات 'الانبار ' در پادگان ارتش عراق در 'حبانیه' حدود 20 مایلی رمادی، می گوید که ارتش عراق و نیروهای مردمی دوشادوش هم می جنگند.

 

واشنگتن پست نوشت که در میدان رزم عملیات آزادسازی رمادی در استان الانبار، علاوه بر ارتش و نیروهای مردمی، نیروهای قبیله ای هم به منطقه گسیل شده اند.

 

' زاید علی سودانی' از مبارزان کتائب حزب الله، از کند بودن روند اعزام نیرو برای آزاد سازی منطقه گلایه و ابراز امیدواری کرده است سطح همکاری ارتش در میدان رزم در این ناحیه همطراز با نیروهای بسیج مردمی باشد. ارتش در مقایسه با این نیروها بسیار ضعیف تر است.

 

'کنت پولاک' کارشناس مسائل خاورمیانه در 'موسسه بروکینگز' در مطلبی اشاره کرده است: 'دفع داعش از شهر تکریت در اوائل سال جاری میلادی که قسمتی از عملیات آن مرهون حملات هوایی ائتلاف بوده است؛ اعتبار آمریکا را در عراق بالا برد، اما سقوط شهر 'رمادی ' تمام حسن اعتماد عراق را به آمریکا کاهش داد.

 

پولاک توضیح می دهد نقشی که نیروهای مردمی در باز پس گیری رمادی ایفا می کنند، در نهایت امر منجر به تقویت سطح نفوذ تهران در بغداد خواهد شد که این تحول به قیمت از دست رفتن قدرت تاثیر گذاری واشنگتن در عراق تمام می شود. مصداق این واقعیت در استان الانبار مشهود است.

 

 

واشنگتن پست نوشت: تداوم تغییر گرایش دولت عراق به جانب ایران، موجب شده است آمریکا برای تثبیت قدرت نفوذش در ارتش عراق که تا به حال 25 میلیارد دلار برای ساختن آن هزینه کرده است، به چالشی سخت بیفتد.

 

این رسانه آمریکایی نوشت: 'هفته گذشته قرارگاه ارتش عراق در 'بسمایا' واقع در 55 مایلی جنوب شرق بغداد شاهد یک تمرین نظامی در پایان دوره 9 هفته ای آموزش نظامی آمریکاییان در این پادگان بود.

 

در این تمرین نظامی گروهی از مهندسان نظامی با انفجار دیوارهای T شکل بتونی راه را برای یورش سربازان پیاده نظام از طریق این دیوارها به درون مجتمعی که آتشبار زنده در آن انجام می شد، هموار ساختند. همزمان بالگردها هم بر فراز آسمان منطقه به پرواز بودند.

 

مردان حاضر در این تمرین نظامی از افراد تیپ های پانزدهم و شانزدهم ارتش عراق بودند که جایگزین یگانهایی شدند که هفته گذشته با تصرف بخشهایی از شمال غرب عراق بدست داعش در هم شکسته شده بودند.

 

تیپ جدید تلفیقی است از تازه سربازها و سربازانی که سال گذشته در حمله داعش به کشور گریخته بودند.'

 

 

روزنامه واشنگتن پست نوشت: سال گذشته نزدیک به 90 هزار تن از نیروهای امنیتی عراق تحت آموزش های ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفتند و امروز بیش از 4 هزار تن از این سربازان تحت این آموزشها قرار دارند.

 

سرگرد ' مانوئل لوره نو' از افسران پرتغالی آموزش دهنده در این دوره های آموزشی در این باره توضیح می دهد :' فقط در میدان رزم حقیقی است که می توان به کارایی سربازان و کافی بودن یا نبودن آموزشهای داده شده پی برد.

 

به گزارش واشنگتن پست، اکنون هر دو نیرو در الانبار حضور دارند. دولت آمریکا نسبت به کار کردن با نیروهای مردمی قدری محتاط است و می گوید که قبل از تشدید بمباران هوایی شهر 'تکریت'، این گروه شهر را ترک کرد.

 

اما مقام های پنتاگون اعلام کرده اند عملیات هوایی در رمادی همه نیروهای حاضر را در مناطق تحت کنترل دولت تحت پوشش هوایی خود قرار خواهند داد./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات