۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۲۶۶۶۹۹

تازه های نشر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ «راه روشن» تلخیص ترجمه «المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء»، « رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله با شهیدان، جانبازان و ایثارگران» و «نسب شناسان مسلمان» عناوین تازه ترین کتاب های منتشر شده از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است.
بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  مجموعه 24 جلدی « راه روشن» به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار نشر شد.

 

مجموعه مباحث ارزشمند «راه روشن»، که تلخیص ترجمه « المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء» مولی محسن فیض کاشانی است دربردارنده آیات، احادیث، موعظه ها، عبرت ها و شواهدی از آثار و اخبارر صحیح اسلامی است که همواره سالکان راه خدا برای تحصیل آن می کوشند.

 

این اثر ارزشمند با هدف وسعت بخشیدن به گستره مخاطبان به صورت موضوعی در 24 جلد به چاپ رسیده است تا خوانندگان هر مبحثی را که در نظر دارند بتوانند به راحتی بدان دست یابند.

 

« آداب معاشرت و گوشه نشینی»، « آفات زبان»، « آفت خشم کینه و حسد»، « اخلاق امامان و آداب شیعه»، « اسرار نماز»، « تلاوت قرآن و دعا»، « توبه»، « توکل»، « خوف رجا»، «ریاضت نفس»و « ریاکاری و جاه طلبی» برخی از عناوین این مجموعه است.

 

« سیره و اخلاق پیامبرصلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا سلام الله علیها»، «شرح شگفتی‌های قلب»، « صبرو شکر»، «علم»، « فقر و زهد»،« قواعد عقائد»، « محبت، شوق، رضا و انس»، « مراقبه و محاسبه»، « مرگ و عالم پس از آن»، « نکوهش دنیا و مال»، « نیت، صدق و اخلاص» و« کبر، عجب و غرور» از دیگر عناوین این مجموعه 24 جلدی (راه روشن) است.

 

مجموعه 24 جلدی «راه روشن» به کوشش محمد علی علی دوست تهیه و تنظیم شده و در قطع رقعی در اختیار علاقه مندان و دوستداران کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

 

این مجموعه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد و جزء پر فروش‌ترین و پر مخاطب‌ترین کتاب های این نمایشگاه به شمار می رود.

 

کتاب « رفتار پیامبرصلی الله علیه و آله با شهیدان، جانبازان و ایثارگران» منتشر شد

به همت بیناد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گوشه هایی از رفتار حضرت محمد صلی الله علیه و آله با شهیدان، جانبازان و ایثارگران در کتابی با همین عنوان برای نخستین بار منتشر شد.

 

این نوشتار از سه بخش تشکیل شده است؛ در بخش نخست نمونه هایی از رفتار رسول خداصلی الله علیه و آله با شهیدان و خانواده های آنان بررسی شده، در بخش دوم نیز نمونه هایی از رفتار آن حضرت با جانبازان و ایثارگران و در بخش سوم رفتار پیامبرصلی الله علیه و آله با آزادگان، با استناد به مدارک معتبر آورده شده است.

 

واژه شهید، رفتار پیامبرصلی الله علیه و آله با شهیدان، حمزه بن عبدالمطلب، عمروبن ثابت، یاسر و سمیه، تسلی دادن به خانواده شهدا، گریه پیامبر صلی الله علیه و آله بر شهیدان، زیارت شهیدان، رسول خدا صلی الله علیه و آله سرمشق همگان، جانبازان نمونه صدر اسلام، محمود بن مسلمه، بسیج مجروحان، بلال، الگوی مقاومت و... از جمله موضوعات و مباحثی است که در این کتاب گنجانده شده است.

 

محمد علی چناری نویسنده این کتاب در بخشی از این اثر آورده است: بشر همواره در رفتار فردی و اجتماعی خویس از الگوهایی پیروی می کند. برخی از این الگوها به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی ارزنده، می‌توانند راهنمایان خوبی فرا روی زندگانی بشریت باشند . با بررسی ابعاد گوناگون زندگانی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و با توجه به کمال و جامعیت و جهان شمولی دین اسلام، می توان ادعا کرد که اگر کسی در زندگانی خود به دنبال الگویی مطمئن باشد، هرگز نمی تواند الگویی مناسب تر از پیامبر صلی الله علیه و آله و جانشینان بر حق آن حضرت بیابد.

 

این اثر در شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

 

کتاب « نسب شناسان مسلمان» با نگاهی به دانش انساب در اسلام

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «نسب شناسان مسلمان» نوشته مرتضی شوشتری با نگاهی به دانش انساب در اسلام منتشر شد.

 

تکاپو برای شناخت نیاکان هر قومی را می‌توان بخشی از بازیابی « هویت» آنان و عاملی در پیدایش « اعتماد به نفس ملی» به شمار آورد. فرایند این شناسایی موضوع علم انساب است.

 

کتاب حاضر به منظور احیای دوباره تبار شناسی و برای نمایاندن ثمرات کوشش و تلاش عالمان در این زمینه نگارش شده است. در این اثر تاریخ نسب شناسی و زندگانی علمی نسب شناسی در اسلام با توجه به اوضاع زمانی و مکانی و محدوده های کار آنان و سهم هر یک در پیشبرد دانش انساب، بررسی شده است.

 

 این اثر، ابتدا از جایگاه دانش انساب در ملل مختلف، به ویژه در میان ایرانیان باستان، یهودیان، مسیحیان و ملت‌های غربی سخن گفته سپس به رابطه تاریخ نگاری و نسب شناسی و ناثیرات متقابل آن ها و همچنین نظرگاه اسلام و مسلمانان درباره علم انساب و مهم ترین موضوع این علم یعنی نسب خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله پرداخته است.

 

این کتاب نسب شناسان سده‌های نخست، میانی و معاصر را مورد بررسی قرار می دهد و سخن درباره نسب شناسان سده‌های میانی و معاصر در عراق، ایران، مصر، شام، شمال آفریقا، حجاز، یمن، شبه قاره و... که در واقع بررسی دوره رکود دانش انساب محسوب می شود، پایان بخش این کتاب است.

 

تبار شناسی، میراثی جهانی، تاریخ نگاری و نسب شناسی، دانش انساب از منظر اسلام و مسلمانان، نسب خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نخستین نسب شناسان و انساب عمومی عرب، تشکیلات نقابت و انساب سادات، نسب شناسی در ایران، از آغاز تا حمله مغول،دانش انساب در اندلس، نسب شناسان مصر، شام، شمال آفریقا در سده‌های میانی و دوره معاصر و... از جمله عناوین فصل‌های این کتاب است.

 

کتاب « نسب شناسان مسلمان» در شمارگان هزار نسخه در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

شایان ذکر است: این کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی و معرفی شد.

 

 

چاپ 124 هزار نسخه کتاب توسط بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی دو ماه نخست سال جاری

 

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، طی دو ماهه نخست سال جاری،  124هزار نسخه کتاببا موضوعات مختلف را در 107 عنوان کتاب به چاپ رسانده است.

 

این بنیاد که به عنوان مرکز علمی پژوهشی و ناشر کتاب‌های مذهبی شناخته می شود، به منظور گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و همچنین در راستای ترویج فرهنگ مطالعه تولید کتاب و محصولات فرهنگی را در دستور کار خود دارد.

 

 کتاب‌هایی با موضوعات قرآن و علوم قرآنی، حدیث، تاریخ اسلام ، اقتصاد اسلامی، کودک و نوجوان و... در این مرکز علمی پژوهشی به چاپ رسیده است که از این تعداد کتاب، ، 101 عنوان اثر، در شمارگان113 هزار نسخه چاپ نخست و 6 عنوان اثر در شمارگان 11 هزار نسخه در حوزه‌های مختلف تجدید چاپ شده است.

 

«فهرست انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی سال 94»، «مجموعه گلستان جلد 1»، «آثار سنگی موزه آستان قدس رضوی»، «آداب معاشرت و گوشه نشینی»، «اخلاق امامان و آداب شیعه»، «امام رضا علیه السلام به روایت اهل سنت»، «حکایت آفتاب»، «زندگی(درس هایی از نهج البلاغه)»، «مجموعه گلستان رضوی» و... از جمله عناوین این کتاب‌ها است.

 

تعداد 35 جلد کتاب در شمارگان 44 هزار و 500 نسخه طی دو ماه نخست سال جاری تالیف شده است که از این تعداد 32 جلد کتاب به چاپ اول رسیده است.

 

تعداد 44 جلد کتاب نیز در شمارگان 44 هزار نسخه ترجمه شده است در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

 

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی علاوه بر چاپ، ترجمه و تالیف کتاب به تصحیح کتاب‌های قدیمی نیز می پردازد که طی دو ماه گذشته 28 عنوان کتاب در شمارگان 29 هزار نسخه را تصحیح کرده است./930/پ203/ق

ارسال نظرات