۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۶۷۷۷۱

نشست هفتگی شهر کتاب با عنوان «نظریه‌ای در باب عدالت» برگزار شد

خبرگزاری رسا - نشست هفتگی شهر کتاب با عنوان «نظریه‌ای در باب عدالت» اثر جان رالز برگزار شد.
کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ نشست هفتگی شهر کتاب با عنوان «نظریه‌ای در باب عدالت» اثر جان رالز با ترجمه مرتضی نوری در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

 

موسی اکرمی استاد دانشگاه در ابتدای این نشست، گفت: این کتاب تجلی اندیشه سیاسی یک فیلسوف لیبرال است که دغدغه کانتی دارد و می خواهد موضوع فرد و آزادی را با عدالت پیوند دهد .

 

وی افزود: نمی توان گفت که رالز همه مباحث عدالت را در این کتاب حل کرده است، بسیاری از دوستانش این کتاب و محتوای آن را نقد کردند و در عین حال این اثر والز را اثر مهمی معرفی کردند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود، اظهار داشت: هابرماس، فمنیست ها، کمونیست ها از گروه هایی بودند که به نقد کتاب رالز پرداختند.

 

اکرامی خاطر نشان کرد: کتاب لیبرالیست سیاسی، برداشت سیاسی از عدالت عرضه می کند و نگرش درباره عدالت رالز در کتاب لیرالیست سیاسی بدون هر گونه آموزه فراگیر دینی، فلسفی و اخلاقی است.

 

این استاد دانشگاه رالز را یکی از مهم ترین فیلسوف های قرن 20 معرفی کرد و اظهار داشت: رالز یک پراگماتیزم است و مبنایی برای اصول خود ارائه نمی کند.

 

وی در رابطه با ترجمه کتاب گفت: بخش زیادی از ترجمه ها با معیار استانداری نیست و قابل دفاع نیست و اما این اثر، اثر قابل دفاعی است و در آثار کلاسیک به ویژه فلسفه باید به توجه واژگان توجه کرد.

 

اکرامی اغلاط تایپی در کتاب را از ایرادات این کتاب دانست و خاطرنشان کرد: در صفحات کتاب غلط تایپی زیاد است و تلفظ نام اشاخص در برخی موارد به درستی ذکر نشده است.

 

وی ضمن تاکید بر وفاداری متن گفت: وفاداری به ساختار دو زبان مبدا و مقصد مهم است و می توانیم بین آن ها هم ریختی ایجاد کنیم .

 

مرتضی نوری مترجم کتاب در رابطه با این کتاب گفت: بهترین راهبرد برای ورود به بحث کتاب قبل از نظریه کتاب رالز این است که دغدغه عدالت در آن زمان در چه حوزه ای وجود داشته است.

 

وی افزود: در آن زمان درگیری سوسیالیستی وجود داشته است، درگیری سوسیالیست برای حذف نابرابری اجتماعی بوده است، همچنین نظریه مارکسیست که مبنای نظریه ماتریالیست دیالکتیک است حذف نابرابری اجتماعی را مطرح می کند.

 

مترجم کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» با اشاره به سیاست اقتصادی آدامز اسمیت خاطر نشان کرد: اسمیت فایده گرا بود و اشکال تفکر او در این بود که برای حذف نابرابری اجتماعی، معتقد به دست نامرئی آدامز اسمیت بود، اینکه اگر بیکاری در جامعه به وجود آمد، نباید دست به ترکیب اقتصادی بزنیم چرا که دست های نامرئی وجود دارد، لذا این تفکر نابرابری ها را رد می کند.

 

وی با بیان اینکه نه در سوسیالیست ارتدوکس و نه در نظریه اعتقادات اقتصادی آدامز اسمیت، نظریه عدالت مطرح می شود، گفت: این جریان ما را بعدها به سنت کانت سوق دارد، چرا که در سنت کانت حذف نابرابری ها و بی عدالتی از حرکت اخلاقی بود و رالز هم موضوع عدالت را در کتابش مطرح کرد تا دیگران این راه را ادامه دادند.

 

مترجم کتاب«نظریه‌ای در باب عدالت» اظهار داشت: در نظریه شهود گرایی وقتی بر سر دو راهی اخلاقی هستیم، راه حل شهود پایه ای است که اصول اولیه را به ما می دهد، در فلسفه از طریق آن دوره اخلاق را آموزش می دهد.

 

وی با بیان اینکه شهود گرایی می گوید ما نمی توانیم به یک اصل واحد در تصمیم گیری های خود برسیم، اظهار داشت: ما اصول اخلاقی را با تامل و اندیشه خود درک می کنیم و نمی توانیم به یک اصل واحد برسیم.

 

مترجم کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» در ادامه افزود: نقص شهود گرایی در این است که تصمیم گرایی اخلاقی ما را معطل می گذارد و می گوید خود فرد باید تصمیم بگیرد و این عیب شهود گرایی در منظر رالز است.

 

نوری مهم ترین ساختار اصلی جامعه را بر اندیشه ما تاثیرگذار دانست و گفت: مهم ترین آن قانون اساسی جامعه است و قانون اساسی در چشم انداز زندگی ما تاثیر می گذارد.

 

وی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: رالز تکنیک شهود گرایی را لازم می داند اما کافی نمی داند.

 

شهلا اسلامی استاد دانشگاه، در ادامه نشست گفت: موضوع رالز از موضوعات مهم فلسفه است که در رابطه با عدالت است که اهمیت آن را از نگاه فیلسوفان می رساند .

 

وی در رابطه با عدالت از منظر رالز گفت: رالز از فیلسوفانی است که تنها درباره عدالت صحبت می کند و در سه کتاب خود نظریاتی را به طریقی مطرح کرده است که به عدالت برسیم، عدالتی که مبتنی بر هیچ دیدگاه مذهبی، فلسفی و اخلاقی نیست.

 

اسلامی در رابطه با بخش هایی از نظریات رالز در این کتاب، گفت: رالز در ابتدا می گوید کاری به عدالت فردی ندارد و عدالت مورد نظر او نهاد اجتماعی و موضع آن ساختار جامعه است و اگر در جامعه ای عدالت نباشد باید اصلاح شود .

 

لازم به ذکر است، جان والز فیلسوف مشهور آمریکایی است که در سال 2002 درگذشت، کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» اثر وی است./818/پ202/ق

ارسال نظرات