۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۲۷۰۸۹۶

نگاهی به سیصد و سومین شماره ماهنامه سلام بچه‌ها

خبرگزاری رسا ـ سیصد و سومین شماره ماهنامه سلام بچه‌ها از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
سيصد و سومين شماره ماهنامه سلام بچه‌ها

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیصد و سومین ماهنامه فرهنگی نوجوان ایران «سلام بچه‌ها» به مدیر مسؤولی محمد حسنی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

 

عناوین مطالب این ماهنامه عبارت است از: صفحه خدا، شعر درباره امام خمینی رحمة الله علیه، آن عرب‌ها، هر سه نفرشان، دوچرخه، تقویم، فروزان هستم از سیاره زمین، شهرستانک، با گذشتگان قدمی بزنیم، شیطان وعده می­دهد، کتاب چیزی فراتر از یک یار مهربان است، دانستنی‌های عنکبوتی، چه قدر وال‌ها را می شناسید؟، روز جهانی انتقال خون، من و این واژه‌ها، خمیدگی مخترعان بیست و یکی، H2O، جاده بهشت، آن مرد در جماران، یادی از آفتاب جماران، آی کاپ، زهر الربیع، حکایت، اتاق مشاوره، این یک نفر، ام البنین، بالاتر از مادر، ای ایران ای مرز پر گهر، کباب ترش، کارخونه ی یخ، جدول فارسی، جدول انگلیسی، تفریح های آبی، کلیدهای زندگی من، محیط بانی، قدری مهربانی/ پیک نوبهار/ سبزپوش مهربان، کاریکلماتور، رازهای نهج البلاغه، با رمان نویس‌ها، بریز، بپاش و روی دریا کف نشیند.

 

«شیطان وعده می­دهد» عنوان یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین مرتضی دانشمند درباه وجود و مکان وسوسه های شیطان است.

 

در قسمتی از این یادداشت می خوانیم: برخی خیال می­کنند شیطان همان هوای نفس است؛ اما بر اساس آیه­های قرآن؛ شیطان به معنای هوای نفس، یا نفس اماره نیست، بلکه موجودی غیر از انسان و جن و خداوند آن را از آتش آفریده است. حالا سؤالی پیش می­آید: اگر شیطان موجودی جدا از نفس انسان و وسوسه­های آن است، رابطه آن با انسان چیست؟ برای جواب دادن به این سؤل می‌توان مثالی زد.

 

اگر انسان را به دستگاه گیرنده­ای تشبیه کنیم که هر لحظه می‌تواند امواج گوناگونی را دریافت کند؛ شیطان مانند فرستنده­ای است که آن امواج را به سوی آدم‌ها ارسال می‌کنند.

 

گرچه انسان بدون دستگاه فرستنده شیطانی هم؛ دارای خواهش­ها، گرایش­ها و آرزوهایی است، توانایی آن را دارد که دستگاه گیرنده امواج را خاموش کند و به پیام­های شیطان گوش ندهد؛ همان­طور که می­تواند آنها را دریافت کند و با شیطان طرح رفاقت بریزد و همنشین او شود.

 

قرآن در این باره می‌فرماید:‌«ان الشیاطین لیوحون الی أولیائهم؛ شیطان‌ها (طالبی گمراه کننده را) به دوستانشان می­رساند.»

 

برای روش شدن القائات شیطانی، می­توان مثال دیگری زد. تلفن همراه، دستگاه گیرنده­ای است که پیام­هایی را از مراکز گوناگون دریافت می­کند. آدم­ها در برابر پیام­ها و پیامک­ها چند دسته­اند. عده­ای از آن­ها پیام‌­ها را باز نمی­کنند، گروهی باز نکرده حذف می­کنند، گروهی دیگر می‌خوانند و حذف می‌کنند، عده­ای می­خوانند و برای دیگران می­فرستند؛ عده­ای برای همیشه نگه می­دارند و عده­ای با ارسال پیام و پیامک؛ خواستار ادامه نوع خاصی از آن­ها می­شوند.

 

نفس انسان نیز در برابر پیام­هایی که از سوی شیطان یا خداوند دریافت می­کند، به همین شیوه عمل می­کند و بعضی از آن­ها را می­گیرد و بعضی را حذف می­کند.

 

دعاهایی که می­کنیم؛ پیام­هایی است که به سوی خداوند می­فرستیم و اجابت­های خداوند یا پاداش­های او؛ پاسخ­هایی است که او به پیام­های ما می­دهد. آیه­های قرآن؛ پیام­های زندگی بخشی است که خداوند با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای ما فرستاده است و پذیرفتن و عمل کردن ما به آن­ها، پاسخ­هایی است که به پیام­های خداوند می­دهیم؛ پس می­بینیم که ما هر لحظه در حال ارسال و یا دریافت پیام از سوی خداوند و به سوی او و یا از سوی شیطان و به سوی او هستیم.

 

مرکز ارسال پیام، به مخاطبان خود نگاه می­کند و هرگاه آن‌ها را همراه و هم عقیده خود یافت، به ارسال پیام­ها ادامه می­دهد؛ وگرنه منصرف می­شود و گیرنده پیام را رها می­کند.

 

وسوسه شیطان نیز ساز و کاری شبیه همین دارد. قرآن در این زمینه می­فرماید:‌ «هرگاه از سوی شیطان وسوسه­ای به تو رسد، به خدا پناه ببر که او شنونده و داناست. کسانی که پرهیزکارند هرگاه دچار وسوسه­های شیطان شوند؛ یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند و بینا می­گردند. (ولی آن­ها که پرهیزکار نیستند) برادران­شان (یعنی شیطان­ها) آنان را پیوسته در گمراهی پیش می­برند و باز نمی­ایستند.»

 

از طرف دیگر، دستگاه گیرنده نفس انسان، قابلیت دریافت، امواج مثبت و آسمانی را هم از سوی خداوند و فرشتگان دارد.

 

کسانی که دارای دو ویژگی ایمان به خداوند و استقامت در راه او باشند؛ فرشتگان بر آن­ها نازل شده، ترس و اندوهرا از دل آنها می­برند و به بهشت موعود مژده می­دهند.

 

نتیجه می­گیریم همان­گونه که دستگاه دریافت کننده امواج از دستگاه فرستنده، جدا و مستقل است و در عین حال با آن ارتباط دارد، نفس انسان هم از فرشتگان و شیطان‌ها جداست، گرچه می­تواند با آنها ارتباط داشته باشد و پیام­هایی را از آنها دریافت کند.

 

گفتنی است، سیصد و سومین شماره ماهنامه سلام بچه­ها در 84 صفحه به قمیت 3 هزار و 500 تومان به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است. /998/ن602/ق

ارسال نظرات