۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۷۲۹۳۰
سخنان شیخ الازهر درباره اعتقاد به امامت نزد شیعیان؛

امامت از اصول دین نیست/ پیامبر حق انتخاب خلیفه را به مردم واگذار کرده است

خبرگزاری رسا ـ شیخ الازهر مصر اظهار داشت که امامت از اصول دین نیست و حضرت محمد(ص) بر خلاف اعتقاد شیعیان، برای خود جانشینی انتخاب نکرده است.
احمد طيب


به گزارش خبرگزاری رسا، احمد طیب، شیخ الازهر مصر در برنامه تلویزیونی به مناسبت ماه مبارک رمضان، مساله خلافت و امامت را همانگونه که اجماع اهل سنت معتقد است از مسائل فقهی دانست.

 

وی  گفت: مساله امامت در نزد اهل سنت از مسائل اصول اعتقادی نبوده و میزان سنجشگری ایمان و کفر به حساب نمی آید زیرا ایمان بر پایه اعتقاد است و اعتقاد عملی قلبی بوده و جوارحی نیست.

 

شیخ الازهر افزود: امامت از فروع فقهی و واجب کفایی است به این معنا که اگر تعدادی بدان معتقد باشند، وجوب پذیرش آن از سایران برداشته خواهد شد همانند نماز میت که اقامه آن در ابتدا بر همه مسلمانان واجب است اما همین که تعدادی مسلمان نماز میت را خواندند از بقیه مسلمانان وجوب نماز میت برداشته شده و دیگر ضرورتی در برپایی دوباره نماز میت از سوی دیگر افراد نیست.

 

الطیب با اشاره به اصول 5 گانه اعتقادی شیعه تصریح کرد: شیعه معتقد است که اصول دین شامل توحید، نبوت، عدل، معاد و امامت است و هر کس که به امامت سیدنا علی(ع) معتقد نباشد شیعه نبوده و ایمانش کامل نیست.

 

وی ادامه داد: همچنین شیعه معتقد است که امامت امری است الهی و تعیین امام به عهده خداست و او به رسول اکرم (ص) وحی فرستاد که سیدنا علی(ع) جانشین رسول خدا و پس از علی(ع)، فرزندانش همگی امام مسلمانان هستند در حالی که اهل سنت اعتقاد دارد که پیامبر (ص) فردی را تعیین نکرده و حق انتخاب خلیفه را به مردم واگذار کرده و آنها خود هر که را انتخاب کردند به عنوان صحابی و خلیفه انتخاب شده و ریاست و حکمیت و حل و فصل امور مسلمین را بر عهده می گیرد.

 

شیخ الازهر در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: امامت در شیعه به معنای کسی که مردم به او ایمان آوردند و در اهل سنت به نام خلیفه به معنای خلف صالح رسول اکرم (ص) است. از این رو امامت در هر دو دین به معنای کسی که امور مسلمانان را بر عهده می گیرد معنا می شود./981/ب902/د

ارسال نظرات