۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۲۷۴۷۸۳
در موسسه شهر کتاب؛

نشست نقد کتاب «اسلام دین رحمت نه خشونت» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد کتاب «اسلام و مقابله با خشونت» در موسسه شهر کتاب برگزار شد.
کتاب اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا صدرالدینی در نشست نقد کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» که دیروز در موسسه شهر کتاب برگزار شد، در رابطه با رحمانیت خدا در آیات و روایات گفت: خداوند مظهر رحمت و دین اسلام مبتنی بر رحمت است، حتی با وجود احکامی که به نظر خشن به نظر می رسد.

 

وی افزود: از میان اسماء الهی، تکیه بر رحمت خدا مطرح می شود، اسلام دینی است که رحمت در همه ابعاد آن موج می زند و محور سوم این کتاب در رابطه با پیروان این مکتب که سرشار از مهر و رحمت است و در آیات متعدد قرآن کریم به آن اشاره شده است.

 

نویسنده کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» با اشاره کوتاهی به فصل های کتاب، گفت: در بخش اول کتاب رحمت خدا بیان می شود، به عنوان نکته آغازین این که خدا یک مساله فکری نیست و همه چیز ما است، از میان اسماء الحسنی اسم های فراوانی وجود دارد اما خودش را با رحمت معرفی می کند.

 

صدرالدینی تاکید داشت: خداوند اولین مساله ای را  که در ذهن های ما ایجاد می شود، رحمت الهی است و در نمازی که می خوانیم هفتاد مرتبه به رحمت خدا اشاره شده است.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: ادامه کتاب در رابطه با آفرینش است، رحمت خدا ایجاب می کند که بیآفریند و در آیات قرآن کریم به آن اشاره شده است.

 

نویسنده کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» در رابطه با مساله قیامت، گفت: قیامت برای رحمت است و در سوره انعام نیز ذکر شده است که خدا همه شما را در روز قیامت دور هم جمع می کند.

 

صدر الدینی با انتقاد از ترس و وحشتی که از روز قیامت در بین مردم جامعه می شود، گفت: ترس از قیامت برای افرادی است که مال مردم را می خورند، مرگ اول آسایش و خوشی برای مومن است.

 

وی خاطر نشان شد: قیامت هم رحمت است و در این کتاب به مساله قیامت بسیار پرداخته شده است، در روایات از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که رحمت صددرجه است و تنها یک درجه آن را برای انسان و جن و پرنده نازل شده است.

 

نویسنده کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» گفت: نمای محیر العقولی از رحمت خداوند را در روز قیامت شاهد هستیم و به قدری رحمت خدا وسیع است که ابلیس به رحمت خدا طمع می کند، امام خمینی رحمةالله علیه در کتاب چهل حدیث به آن اشاره کرده است.

 

صدرالدینی بیان کرد: بحث آیات نوید بخش و امید بخش بسیار مهم است، در آیه 116 سوه انعام آمده است که خدا مشرک را نمی آمرزد و غیر شرک را می آمرزد، علامه طباطبایی می فرماید که این موضع شامل توبه نیست و اگر مشرکی توبه کرد رحمت الهی شامل حال او می شود.

 

همچنین در آیه 48 سوره نساء آمده است که افرادی از دنیا بروند مشرک نباشند اگر توفیق توبه از گناه را پیدا نکند آمرزیده می شوند برای همین ما نمی توانیم تعیین کنیم که چه افرادی به بهشت و جهنم می روند.

 

وی تصریح کرد: در بخش دوم کتاب موضع اسلام مطرح شده است، در بخش دوم کتاب ذکر شده است که مساله جنگ در اسلام مذموم و تقبیح شده است، جنگ تنها در مواقع تحمیلی امر منطقی است و باید دفاع کرد.

 

نویسنده کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» با اشاره به قبح جنگ در آیات قرآن کریم گفت: در آیه 190 سوره بقره آمده است که بجنگید در راه خدا با افرادی که با شما قصد جنگ دارند و مبادا تهاجم کنید، بسیاری از جنگ های پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و سلم تدافعی بوده است.

 

صدر الدینی با اشاره به مساله قصاص گفت: آن ها لایه قصاص را ضد بشری می دانند تاریخچه آن را نمی داند، در گذشته وقتی فردی کشته می شد بین قبیله ای جنگ می شد و افراد زیادی کشته می شدند.

 

وی عنوان کرد: قانون قصاص می گوید لشکرکشی نکنید و در قبال آن مقابله به مثل کنید ،بعد مساله عفو و رحمت مطرح می شود این که پیروان دین اسلام باید سرشار از عفو و رحمت باشند.

 

نویسنده کتاب «اسلام رحمت نه خشونت» افزود: مشخصه جامعه دینی این است که سرشار از گذشت و عفو است و اگر در آن خشونت باشد با اسلام تناقض دارد.

 

صدرالدینی با اشاره به شعری از عطار گفت: یکی از بخش های کتاب مساله رحمت خدا از منظر ادبا و عرفا از عطار و مولانا است.

 

عبد الله نصری استاد دانشگاه در ادامه نشست گفت: تعریف خشونت بحث مهمی است، برخی از جریان های به نام اسلام و در باطن غیراسلامی حرکات و رفتارهای خشنی را به نام اسلام انجام می دهند .

 

وی گفت: برخی جریان های سیاسی در غرب که خوشان انواع و اقسام خشونت ها را انجام می دهند برای محکوم کردن اسلام مباحثی را مطرح می کنند از جمله این که اسلام دین شمشیر و خشونت است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای همین وقتی می خواهیم این پدیده ها را تجزیه و تحلیل برای بحث علمی کنیم، باید تعریف صحیح از خشونت و قصاص ارائه شود.

 

نصری اظهار داشت: آنها قصاص و اعدام ها را خشن می داند باید ملاک خود را برای خشونت مطرح کند و بعد از تعریف مفاهیم باید ضوابط اجتماعی در چار چوب یک نظام اجتماعی در نظر گرفت .

 

وی بیان کرد: وقتی مقوله نظام اجتماعی مطرح می شود، قانون مداری و قصاص مطرح می شود، با تحقق دولت های مدرن بعد از مشرطه که تفکرات اشتباهی دارند نباید این موضوع را سنجید.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در عصر مشروطه که تاریخ مهم در شکل گیری تفکرات مدرن است قانون مساله مهمی است و از آن زمان تا کنون هنوز با قانون مشکل داریم و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد .

 

نصری گفت: گاهی افراد در جوامع قصد خروج از چارچوب قانون دارند و خودشان را متفکر امور می دانند، وظیفه آنها این است قانون را حاکم کنند و دست به کارهای غیر قانونی می زنند و نتیجه آن این است که معضل خشونت شکل می گیرد .

 

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به عدالت امیر المومنان علیه السلام خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه السلام به فرزندانش سفارش می کنند قاتل او را تنها با یک ضربه شمشیر مجازات کند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: نظر نویسنده در کتاب در بحث روابط اجتماعی است، در بحث تربیت نمی توان تنها فرزند را تشویق کرد و جای باید بر او سخت گرفت و محکم با او برخورد کرد و او را تنبیه کرد.

 

نصری افزود: در تربیت انسان باید داری جاذبه و دافعه باشد و اینکه چه هنری داشته باشیم این دافعه با جاذبه جمع شود مساله مهمی است و در سطح مصائب بین الملل و هسته ای هم دیده می شود.

 

وی گفت: در سطوح بین الملل از حق خود دفاع کنیم با شداید برخورد کرد می توان اصولی از حق خود دفاع کرد و از روابط اجتماعی برخورد کرد.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: افرادی در چارچوب غیر قانونی کارهای را انجام می هند اگر بخواهید امر به معروف و نهی باید توجه کنند که امر به معروف بر روی آن فرد تاثیر دارد و و تذکر را باید دیگری باید به او تذکر دهد و در باید به این نکات توجه شود و جامعه برای این که با ارزش باشد، افراد به گونه ای گام بردارند که دچار هنجار نشوند.

 

نصری خاطر نشان شد: این کتاب قابل استفاده برای عموم مردم است، کتاب برای عموم نوشتن کار دشوارتری است و مصادق عینی ذکر شده که برای افراد قابل استفاده است.

 

وی بیان کرد: در این کتاب باید نحوه برخورد پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام می شد، این که پیامبر در برخورد با یاران دیگر خود چگونه بود و این از نظر روانشناسی مطالب مهم و مفیدی است.

 

این استاد دانشگاه گفت: جامعه ما از نظر اخلاقی ضعیف است و خشونت وجود دارد و خشونت کلامی است نه خشونت فیزیکی و باید دید چرا خشونت کلامی وجود دارد و ریشه آن را در مسوولان دید .

 

نصری بیان کرد: برای این که معضل خشونت برطرف شود باید ریشه خشونت را در کلام بر طرف کرد و نظام تربیتی ما به گونه ای اشتباه است که به کلام توجه نمی کند.

 

وی در پایان صحبت های خود با انتقاد از یکی کتاب های که به مساله روز قیامت پرداخته است، گفت: این کتاب ها تعبیر نادرستی از روز قیامت دارند و افراد را نسبت به دین اسلام مایوس می کنند./818/پ201/ق 

ارسال نظرات