۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۷۵۲۱۵

کسری بودجه عربستان به دلیل توطئه‎چینی علیه کشورهای منطقه

خبرگزاری رسا ـ عربستان سعودی به دلیل کاهش قیمت نفت، توطئه علیه کشورهای منطقه و جنگ علیه یمن با کسری بودجه شدیدی مواجه شده است.
کسري بودجه عربستان سعودي
به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان سعودی طی یک سال گذشته از بانک های محلی 4 میلیارد دلار وام گرفته است. در هشت سال اخیر، این اولین بار است که این کشور اوراق قرضه خود را برای جبران کمبود بودجه ایجاد شده بر اثر کمی قیمت نفت، به فروش گذاشته است.
 
فهد المبارک، مسؤول آژانس امور مالی عربستان سعودی، گفت که دولت وی برای پوشش هزینه ها از ترکیب اوراق بهادار و اندوخته ها استفاده کرده و کسری بودجه را که بیش از حد انتظار و برابر 130 میلیارد دلار است، جبران خواهد کرد.
 
المبارک در گفت وگو با روزنامه الاقتصادیه گفت: انتظار می رود که در استقراض دولت، افزایش دیده شود.
 
برای آنکه عربستان بتواند به بودجه مورد نیاز برای هزینه های برنامه ریزی شده خود برسد، نیاز دارد که قیمت هر بشکه نفت حداقل 105 دلار باشد. این در صورتی است که قیمت نفت امسال به طور متوسط 58 دلار به ازای هر بشکه پیش بینی می شود.
 
دولت عربستان برای پشتیبانی از هزینه ها، به ذخایر ارزی خود روی آورده است که در ماه می سال جاری 672 میلیارد دلار بود. این مقدار در مقایسه با مقدار ذخایر ماه آگوست یعنی 737 میلیارد دلار، 65 میلیارد دلار کاهش داشته است.
 
گفتنی است چندی پیش عربستان در راستای همکاری با آمریکا و ضربه زدن به فروش نفت ایران، صادرات نفت خود را افزایش داد و این امر موجب کاهش شدید قیمت نفت شد.
 
از طرف دیگر تجاوز عربستان سعودی به یمن و بمباران هر روزه این همسایه جنوبی، هزینه های زیادی را به این کشور تحمیل کرده است./847/ب902/د
ارسال نظرات