۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۹۱۷
ایندیپندنت:

گزارش ایندیپندنت از حملات بی‎تأثیر جنگنده‌های انگلیسی علیه داعش

خبرگزاری رسا ـ یک روزنامه انگلیسی به اشاره به سخنان پرشور کامرون برای مشارکت بیشتر در نبرد علیه داعش در سوریه، اعلام کرد که جنگنده‌های تورنادوی این کشور با وجود بمباران‌های سال‌های گذشته خود، کمترین اثری در عقب راندن داعش نداشته‌اند.
جنگنده‌هاي انگليسي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه ایندیپندنت در گزارشی با اشاره به سخنان شدیدالحن دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در مورد مبارزه با داعش، اذعان کرد که جنگنده‌های تورنادوی این کشور تأثیر اندکی در حمله به مواضع داعش و عقب راندن آن‌ها داشته‌اند.

 

در این گزارش آمده است: لحن و نوع صحبت دیوید کامرون یادآور سخنان وینستون چرچیل و حمله 650 هواپیمای جنگی اسپیت‌فایر و هاریکان علیه اسکادران آلمانی لوفت‌وافه در 75 سال پیش است، اما چنین چیزی واقعیت ندارد.

 

مشکل اینجا است که تعداد 8 جنگنده تورنادوی انگلیس که در جزیره قبرس مستقر هستند حتی کمترین اثر را در تراژدی خونبار سوریه نداشته‌اند. حتی اگر حملات صورت گرفته از سوی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس از سال 2011 و درگیری‌های لیبی را به شمار آوریم، جت‌های جنگی انگلیسی تنها 126 بار به داعش حمله‌ور شده‌اند - در مقابل 5 هزار حمله هوایی آمریکایی‌ها - و در تمام این مدت این داعش بوده است که در سوریه و عراق پیشرفت داشته است و حتی در یمن و لیبی گسترش یافته است.

 

با این وجود و حتی اگر سقوط رمادی و فلوجه را به حساب نیاوریم، یورش‌های ایالات متحده در برجای گذاشتن تأثیرات جدی علیه پیشرفت‌های داعش در سوریه ناکام مانده است، البته به استثنای نابودی کوبانی.

 

ژنرال‌های ارتش سوریه نیز در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که بمباران‌های هوایی غربی‌ها در حملات آن‌ها برای عقب راندن داعش تأثیری نداشته است. البته نکته‌ای که نه اوباما و نه کامرون با آن مواجه نخواهند شد، ترجیح یا عدم ترجیح آن‌ها در اذعان به حقیقتی ساده است: بمباران داعش به بقای نظام بشار اسد کمک می‌کند.

 

در ابتدا باید به یاد آورد که که ما به دنبال بمباران ارتش مهیب بشار اسد بودیم. پس از آن ذهنیت خود را تغییر دادیم، و بیشتر به دنبال بمباران ارتش هراس‌انگیز داعش بوده‌ایم. سپس زمانی که داعش به گسترش خود ادامه داد - تداوم جنگ به نفع نیروی زمینی نسبت به نیروی هوایی است - ما تصمیم گرفتیم تا آن‌ها را بیش از پیش بمباران کنیم. هرچند این نکته نیاز به گفتن ندارد که اگر از متحدان عرب خود می‌خواستیم تا ارسال سلاح به عناصر مسلح فعال در سوریه را متوقف کنند، کسانی که این سلاح‌ها را به تکفیری‌هایی می‌دهند که ما آن‌ها را بمباران می‌کنیم، اوضاع بهتر می‌بود.

 

اما یک نکته دیگر وجود دارد، نیروی هوایی سوریه که هم‌اکنون در کنار آمریکایی‌ها و نیروهای هوایی انگلیس در حال عملیات است.

 

حتی اگر شده برای یک لحظه بگذارید این را فراموش کنیم که رییس پارلمان سوریه سال گذشته به صورت رسمی پیشنهاد کمک اطلاعاتی به واشنگتن را ارائه کرد. همچنین این واقعیت را نادیده بگیریم که دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در بیروت ماه‌ها است که بدون سر و صدا از دمشق دیدار می‌کند. و به بهترین دوست جدید آمریکا در منطقه اشاره نکنیم: ایران./982/ب101/د

ارسال نظرات