۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۲۷۶۴۴۲
هاآرتص:

دولت اوباما نسبت به بی‎نتیجه بودن تلاش کنگره برای جلوگیری از توافق با ایران اطمینان دارد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه صهیونیستی هاآرتص با طرح نقل قول‌هایی از یک مقام آمریکایی مدعی شد دولت اوباما از ناکام ماندن تلاش‌ها برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران در کنگره، مطمئن است.
اوباما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یک مقام ارشد دولتی آمریکا به «خمی شالو»، خبرنگار روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفته است که تلاش‌ها برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در آمریکا، همچون «دویدن سگ به دنبال یک خودرو» است.

 

به نوشته هاآرتص، دنبال کردن خودرو از سوی سگ بی‌فایده است و حتی اگر سگ به خودرو برسد، نمی‌داند که با آن باید چه‌کار کند.

 

بر اساس گزارش فوق، با وجود تلاش‌های نتانیاهو، لابی اسرائیل در آمریکا و حزب جمهوری‌خواه، دولت آمریکا مطمئن است یا وانمود به اطمینان می‌کند که تلاش‌ها برای توقف توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا با شکست مواجه خواهد شد. حتی اگر این گروه‌ها در توقف توافق موفق شوند، این به منزله نوعی از پیروزی خواهد بود که هم برای آمریکا و هم برای اسرائیل فاجعه‌بار است.

 

خمی شالو، نویسنده این گزارش خاطرنشان ساخته که راهبرد دولت اوباما برای دفاع از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، از دو بعد برخوردار است: از یکسو به شدت از شرایط این توافق دفاع می‌کند و از سوی دیگر در خصوص پیامدهای مخالفت کنگره با آن هشدار می‌دهد. این هشدارها شامل چنین مواردی است: «در صورت مخالفت با توافق، ایران برای تعقیب دست‌یابی به سلاح اتمی احساس آزادی عمل خواهد کرد، رژیم تحریم‌ها فرومی‌پاشد، آمریکا منزوی می‌شود و اعتبار بین‌المللی این کشور خدشه‌دار می‌شود.»

 

مقامات آمریکایی شانس چندانی برای اینکه سایر کشورها از کنگره آمریکا تبعیت کنند، قائل نیستند حتی اگر با هشدارهایی در خصوص تبیه با تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه باشند.

 

مقام آمریکایی فوق‌الذکر در گفت‌وگو با هاآرتص ادعاهای نتانیاهو در خصوص امکان دست‌یابی به توافقی بهتر را زیر سوال برده و تصریح می‌کند: توافقی وجود ندارد که در آن یک طرف در برابر هیچ‌چیز، هرکاری بخواهد انجام دهد. به نظر من اصلا چنین توافقی وجود ندارد./982/ب101/د

ارسال نظرات