۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۸۲۱۶۹

بیانیه اتحادیه عرب به مناسبت چهل‌وششمین سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی

خبرگزاری رسا ـ اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت چهل‌وششمین سالروز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی، از جامعه بین‌الملل خواست که به مسؤولیت خود نسبت به قدس پایبند باشد.
مسجد الاقصي

به گزارش خبرگزاری رسا، بخش امور فلسطین و سرزمین‌های عربی اشغالی اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت چهل‌وششمین سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها که مصادف با 21 آگوست(30 مرداد) است، نسبت به جنایات صهیونیست‌ها علیه قدس و مسجدالاقصی هشدار داد.


در این بیانیه آمده است: جنایت به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به دست یکی از صهیونیست‌های تندرو و با نظارت مقامات رژیم اسرائیل صورت گرفت که نقض آشکار قداست این مسجد مبارک به‌عنوان قبله نخست مسلمانان است.


تأکید بر مقاومت در همایش چهل‌وششمین سالگرد آتش‌سوزی مسجدالاقصی


همایشی با عنوان «قدس انتفاضه می‌کند؛ فلسطین پیروز می‌شود» به مناسبت چهل‌وششمین سالروز آتش‌سوزی مسجدالاقصی در دمشق برگزارشد.


شرکت‌کنندگان در این همایش که به همت شعبه سوریه سازمان بین‌المللی قدس در موزه ملی دمشق برگزار شد، نقشه‌‎های خبیثانه و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن مقدس در قدس شریف را محکوم کردند.


حسین جمعه، رییس اتحادیه نویسندگان عرب گفت: ما باید سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی را به مناسبتی برای دفاع از خود و مقابله با تروریسم تکفیری و صهیونیستی تبدیل کنیم.


در این همایش، طلال ناجی، معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین / فرماندهی کل گفت: الاقصی بخش اصلی تاریخ عربی و اسلامی ما است و صهیونیست‌ها قصد دارند با این بهانه‌های واهی آن را از ما بربایند.


وی افزود: آن چه در فلسطین رخ می‌دهد، تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای سرقت تاریخ و یهودی‌سازی مکان‌های مقدس است. دشمن صهیونیست همان کسی است که از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند و طرح هر دو این‌ها بر کشتن و جنایت مبتنی است.


طلال ناجی تصریح کرد: بین جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها در سوریه و منطقه هیچ تفاوتی وجود ندارد. ایران در کنار سوریه، عراق و لبنان است و با استکبار جهانی مقابله می‌کند.


روز 30 مرداد 1348 بخشی از مسجدالاقصی توسط افراد متعصب صهیونیست به آتش کشیده شد و خسارات قابل توجهی به آن وارد آمد. اسرائیل این حادثه را که خشم و انزجار مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت به یک جهانگرد یهودی استرالیایی نسبت داد.


دنیس مایکل روهان، گردشگر استرالیایی که صهیونیست‌ها وی را عامل به آتش کشیدن مسجدالاقصی معرفی کردند، در یک حرکت نمایشی محاکمه شد و متعاقباً منابع خبری اسرائیل اعلام کردند که چون نامبرده دچار بیماری روانی بوده، آزاد شده است.


آتش‌سوزی در مسجدالاقصی یکی از دلایل شکل‌گیری سازمان کنفرانس اسلامی در مهر 1348 بود. سازمان یک ماه پس از این حادثه، طی اجلاسی با شرکت سران کشورهای اسلامی در رباط پایتخت مراکش اعلام موجودیت کرد./994/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات