۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۸۲۳۹۳
نویسنده کتاب خاطرات آیت الله تهامی:

نشر زندگی بزرگان دین حافظ ارزش‌های دینی و فرهنگی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب «از قیبله گل» با اشاره به اینکه نشر معارف و سبک زندگی بزرگان دینی حافط ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی در سطح جامعه است، گفت: خاطرات آیت الله تهامی نه تنها برای طلاب بلکه برای نسل جوان هم بسیار آموزنده است.
نشر کتاب

محمد نظام دوست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان اینکه جامعه امروز برای پالایش و اصلاح نیازمند الگو سازی و معرفی الگوهای برتر است، گفت: بزرگان و مفاخر دینی که همواره در مسیر اهل بیت علیهم السلام برای تعالی جامعه تلاش کرده‌ و همیشه در خط ولایت بوده‌اند بهترین الگو برای جوانان هستند که خراسان جنوبی با سابقه تاریخی و دینی خود افراد زیادی از این عالمان از جمله آیت الله تهامی را در دامان خود پرورش داده است.

 

وی افزود: مفاخر دینی گنجینه هایی هستند که اگر به نسل جوان در هر منطقه معرفی شوند خواهند توانست موجب تحول آفرینی در آن منطقه و سرزمین شوند.

 

نویسنده کتاب «از قبیله گل» با اشاره به اینکه در این کتاب خاطرات آیت الله سید حسن تهامی از مفاخر بزرگ خراسان جنوبی گردآوری شده است، تصریح کرد: آیت الله سید حسن تهامی از مراجع بزرگ عالم تشیع و از بزرگان حوزه علمیه نجف بود که در سال 1314 هجری قمری در بیرجند متولد شد و در شش سالگی قرآن را به خوبی فرا گرفت و از هوش بسیار زیادی برخوردار بود و توانست اجازه اجتهاد را از حجت الاسلام نائینی و اصفهانی دریافت کند.

 

نظام دوست ادامه داد: این عالم توانست در زمان عمر خود مدرسه معصومیه را تأسیس کرده و به تقویت حوزه‌های علمیه جنوب خراسان اقدام کند.

 

وی افزود: تأسیس کتابخانه با 700 جلد کتاب و پایه گذاری سه مسجد در بیرجند از دیگر خدمات مهم این عالم ربانی به مردم خطه جنوب خراسان است.

 

نویسنده و گردآورنده کتاب «از قبیله گل» ادامه داد: این عالم ربانی سرانجام در سال 1358 هجری قمری از دنیا رفت و بنا به وصیتش او را در مسجد صاحب الزمانی خیرآباد نو بیرجند به خاک سپردند.

 

نظام دوست افزود: از آیت الله تهامی آثاری ارزشمند همچون تفسیر، اصول و رجال، عقاید، اخلاق و فلسفه برجای مانده است.

 

وی با اشاره به اینکه در تالیف کتاب «از قبیله گل» 180 نفر از مردم خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها برای خاطره گویی از آیت الله تهامی همکاری داشته اند، اظهار کرد: بیش از 400 خاطره در 504 صفحه کتاب «از قبیله گل» درج شده است.

 

نویسنده کتاب «از قبیله گل» با اشاره به اینکه علمای خراسان جنوبی خدمات زیادی را به اسلام انجام داده‌اند اما به مرور زمان در اثر غفلت نام آن‌ها حتی برای خود مردم استان هم نا آشنا شده است، ادامه داد: طلاب علوم دینی باید ضمن نشر احکام و معارف دینی در زمینه انتشار آثار و خاطرات بزرگان دین و منطقه خود تلاش کنند زیرا از میان رفتن نام و خاطره این بزرگان به معنای از میان رفتن هویت دینی و بومی یک منطقه است.

 

وی با بیان اینکه این کتاب با همکاری حوزه هنری خراسان جنوبی چاپ شده است، یادآور شد: طلاب علوم دینی با نوشتن خاطرات روزانه خود و به تألیف درآوردن خاطرات بزرگان دین و استادان خود می‌توانند بزرگترین خدمت را به اسلام داشته باشند همانطور که آیت الله مرعشی نجفی با جمع آوری کتاب‌ها و زندگی بزرگان دین توانستند بزرگترین خدمت را به جهان اسلام، فرهنگ تشییع و حوزه های علمیه داشته باشند./837/ت302/ق

ارسال نظرات