۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۲۸۴۲۵۸
تحلیلگر عرب:

کشورهای عربی برای جلوگیری از خشم مردم باید دست به اصلاحات فوری بزنند

خبرگزاری رسا ـ تحلیلگر عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این روزها با چالش های زیادی در داخل و خارج مواجه هستند و سران این کشورها برای جلوگیری از خشم مردم خود باید دست به اصلاحات فوری بزنند.
اتحاديه عرب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم می نویسد: این روزها بسیاری از عرب های کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تعطیلات به لندن آمده و روزهای آخر تعطیلات خود را می گذارنند و در این میان من با شمار زیادی از آن ها در مورد مسائل مختلف به بحث و گفت وگو نشستم و به این نتیجه رسیدم که آن ها دید گسترده تری نسبت به مقام ها و حکومت های خود نسبت به مسائل جاری دارند.


عطوان می افزاید که با گفت وگو با آن ها به این نتیجه رسیدم که آن ها در خصوص چهار مسئله اصلی نگرانی زیادی دارند:


نخست: وضعیت وخیم اقتصادی این کشورها به دلیل کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت که خود بازتاب های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زیادی در پی دارد.


دوم: جنگ در یمن که وارد ماه ششم خود شده است؛ جنگی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس غرق در آن شده اند و هزینه های مالی و بشری این جنگ روز به روز افزایش می یابد.


سوم: درگیری با ایران که این خود در جنگ های یمن، سوریه و عراق تاثیرگذار است.


چهارم: افزایش خطر گروه های تندرو به اصطلاح جهادی که نظام های حاکم بر کشورهای عربی را تهدید می کند.


عطوان می نویسد: تعطیلات تابستانی در حال پایان یافتن است و در این میان عربستانی ها بیشترین نگرانی را از حوادث منطقه ای دارند و در این میان تنها گزینه پیش روی حکومت های عربی در کشورهای حوزه خلیج فارس، تغییر جدی سیاست های کنونی خود است در غیر این صورت آن ها با آشوب های داخلی مواجه خواهند شد و البته این تنها نظر ما نیست بلکه بسیاری از اندیشمندان عرب در این کشورها نیز چنین دیدگاهی دارند.


سردبیر رأی الیوم در ادامه نوشت: یکی از اندیشمندان عرب ساکن یکی از این کشورهای عربی به من گفت که بی گمان کاهش شدید قیمت نفت بسیار نگران کننده است اما چیزی که بیش از این باعث نگرانی ما شده، کاهش اثر گذاری عامل نفت کشورهای عربی در جهان است زیرا اکنون آمریکا تنها با استخراج نفت فلات قاره به میزان 10 میلیون بشکه در روز تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت جهان شده و اینگونه زیر پای عربستان را خالی کرده و باید دانست که پایین آمدن جایگاه جهانی نفت و اهمیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در میان مدت و طولانی مدت تاثیرات زیادی در منطقه دارد./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات