۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۲۸۴۳۶۱
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

شأن و اعتبار سایر کتاب های آسمانی از عظمت قرآن کریم است

خبرگزاری رسا – عضو هیأت علمی دانشگاه قم در نشست نقد کتاب روش شناسی تاریخی در علوم قرآنی و حدیث» گفت: شأن و اعتبار کتاب های آسمانی نظیر انجیل و تورات از عظمت قرآن کریم است.
قران

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا مودب عضو هیأت علمی دانشگاه قم در نشست نقد کتاب «روش شناسی تاریخی در علوم قرآنی و حدیث» که روز یکشنبه هشتم شهریور ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: مطالعات در حوزه قرآن و حدیث می تواند با روش شناسی تاریخی انجام شود.

 

وی اظهار داشت: در این کتاب مطرح شده است که مطالعات به روش های تاریخی انجام نشده است و مولف می خواهد تحلیل کند که اگر با روش تاریخی قرآن و حدیث را بررسی کنیم روش سودمندی خواهد بود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه کتاب در چهار بخش تدوین شده است، گفت: در بخش اول مساله شناسی مورد بحث قرار گرفته است و بحث تفسیر با رویکرد تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد.

 

پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه مولف کتاب موضوع تاریخی را از نظر برخی اندیشمندان سلبی دانسته است، اظهار داشت: مولف نگاه مرحوم علامه  طباطبایی و سید قطب را به تاریخ سلبی دانسته است در صورتی که نگاه علامه به این موضوع به این شیوه نیست و علامه به کمک تاریخ آیات قرآن را تفسیر کرده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به سخن مرحوم شهیدی گفت: ایشان معتقد بودند که مطمئن ترین منبع تاریخی قرآن کریم است و هیچ منبعی مثل قرآن در تاریخ اعتبار ندارد و برخی قصص قرآن مستند است.

 

حجت الاسلام مودب بیان کرد: مولف معتقد است که مساله تاریخ را نخستین بار مستشرقان شروع کردند و اما محققانی مثل شیخ طوسی و مرحوم قمی کتاب تفسیر داشته اند پس نمی توان گفت تنها مستشرقان به سمت مطالعات تاریخ رفته اند.

 

وی افزود: مولف در روش شناسی تاریخی به فقدان روش اشاره کرده است و معتقد است که روش شناسی تاریخی مبنای درستی ندارد، در صورتی که نمی توان تنها نگاه تک متغیری به این موضوع داشت و معتقد بود که مطالعه خطی نادرست است چرا که در تاریخ حدیث و مطالعات جریان شناسی در برابر نگاه خطی نگاه چند متغیری هم وجود داشته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به فصل پنج کتاب، گفت: در این فصل بحث طبقه بندی است و به تاریخ شیعه و سنت در بخش تاریخ حدیث اشاره می کند و حدیث شیعه و سنی و تاریخ پیامبر را به طور مشترک یاد کرده اند، در حالی که مرز شیعه و سنی بعد از ارتحال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و جایگاه احادیث معتبر شیعه مثل  شیخ صدوق باید تمایزی وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام مودب بیان کرد: این طبقه بندی لازم است و نباید از جریان طبقه و مذهب و گرایش غافل شویم زیرا که در تاریخ شناسی از اهل سنت حدیثی است که می گوید که با یک صلوات گناهان انسان پاک می شود و این روایت درستی نیست.

 

پژوهشگر علوم قرآنی این کتاب را ارزشمند دانست و مطرح کرد: در بخش دوم کتاب در رابطه با منبع شناسی این بخش باید کوتاه تر می شد و بیشتر به روش شناسی اشاره می شد.

 

وی مطرح کرد: در مطالعه قرآن شناسی و عهد عتیق بحث این است که برخی قرآن را مقتبس از عهدین می دانند در حالی که قرآن تصحیح کتاب تورات و انجیل است و نیز شأن و اعتبار انجیل و تورات از عظمت قرآن است.

 

حجت الاسلام مودب بیان کرد: امام خمینی رحمةالله علیه معتقد بود که تا کنون تفسیری برای قرآن نوشته نشده است، امام می دانستند که مفسران شیعه تاکنون صدها تفسیر نوشته اند اما می دانستند که به جایگاه مطالب والای قرآنی نرسیده اند و تفسیر فراتر از تصحیح است اما بهتر از اقتباس است که جنبه انحرافی را مطرح می کند./818/پ202/ق

ارسال نظرات