۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۸۴۵۱۶

انتشار بیانیه علیه گروه‎های تکفیری از سوی مفتیان ترکیه

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اموری دینی ترکیه از صدور فتوا علیه گروه‎های تکفیری از سوی مفتیان این کشور خبر داد.
علماي ترکيه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبر‌ی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشورمان با محمت گورمز، رییس سازمان دیانت ترکیه دیدار کردند.

 

در این دیدار محمت گورمز با اشاره به وضعیت جهان اسلام و التهاب و فتنه‌ای که شاهد آن هستیم، گفت: می‌خواهم در سفر آینده خود به ایران هیئتی از علمای ترکیه را به همراه داشته باشم تا این سفر دارای پیام برای جهان اسلام باشد.

 

وی سپس گزارشی از مساجد کشور ترکیه و برنامه‌های سازمان امور دینی برای ایجاد پیوند بین قشرهای مختلف با مساجد را ارائه کرد.

 

رییس سازمان امور دینی ترکیه گفت: در ترکیه بیش از 90 هزار مسجد وجود دارد و در استانبول نزدیک به هفت هزار مسجد کوچک و بزرگ فعالیت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه امام جماعت، مؤذن و مکبر مساجد از سوی سازمان امور دینی تعیین می‌شود و هزینه‌های برق، آب و گاز مساجد نیز از معافیت برخوردار است؛ اظهار کرد: براساس برنامه‌های سازمان دیانت، هر روستایی که جمعیتی در حدود سه هزار نفر داشته باشد، باید مسجدی با گنجایش هزار نفر در آنجا احداث شود.

 

گورمز همچنین با اشاره به جمعیت شیعیان ترکیه، افزود: گرچه معتقدم نباید مساجد سنی و شیعه تفکیک شود؛ اما شیعیان ترکیه مساجد را با روحانیان خودشان اداره می‌کنند.

 

وی همچنین درباره ایجاد پیوند دوستی بین جوانان و مساجد، گفت: برای جلب توجه جوانان، باید در ساختار مساجد به نیازهای جوانان توجه کنیم و مساجد را به گونه‌ای طراحی کنیم که آنان بتوانند در کنار عبادت از مزایای آمدن به مسجد همچون کتابخانه، سالن ورزشی و مانند آن استفاده کنند.

 

رییس سازمان امور دینی ترکیه با اشاره به اجلاس اخیر خود با مفتی‌های ترکیه، عنوان کرد: در این اجلاس بیانیه‌ای را علیه گروه‌های تکفیری به سه زبان منتشر کردیم که بازتاب خوبی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی داشت./982/ب101/د

ارسال نظرات