۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۲۸۵۰۷۰

انگلیس به روایت نویسندگان ایرانی

خبرگزاری رسا ـ روز مبارزه با استعمار انگلیس فرصت مناسبی برای کتابشناسی انگلیس در ادبیات فارسی است.
انگليس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روز مبارزه با استعمار انگلیس و سالگرد شهادت رییس علی دلواری، فرصت مناسبی برای کتابشناسی انگلیس در ادبیات فارسی است.

 

«رد پای روباه» نام کتابی به قلم «پروین نخعی‌مقدم» است که مطالبی کمتر گفته شده را درباره سازمان اطلاعات انگلیس (MI6) بیان می‌کند. در این کتاب علاوه بر ارائه مستندات درباره جاسوسان خبره و کهنه‌کار انگلیس در ایران، سعی شده تا این اطلاعات به صورت روایتی داستانی با ماجراهای متعدد و نفس‌گیر بیان شود، به گونه‌ای که حتی خوانندگان نوجوان و جوان نیز با مطالعه چند سطر آن ضمن هم‌ذات پنداری با شخصیت‌های داستان با روایت کتاب همراه شده و از شیوه‌های پیچیده سازمان اطلاعاتی انگلیس (MI6) در نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات آگاه می‌شوند. کتاب «رد پای روباه» جلد 51 از مجموعه کتاب‌های نیمه پنهان است که از سوی انتشارات کیهان منتشر شده است.

 

«دشت‌هایِ سوزان» نیز نام یک رمان به قلم «صادق کرمیار» است که به ماجراهای حضور بریتانیا در خوزستان در عصر قاجار می‌پردازد. نویسنده در این کتاب دستِ مخاطب را می‌گیرد و او را نه در قابِ تاریخ بلکه در لعابِ رمان و اثرِ ادبی به خوزستانِ دورانِ مظفرالدین شاه قاجار و شیخ خزعل و بحبوحه جنگ جهانی اول می‌برد و با نگاهی تازه به دخالت انگلیسی‌ها در امور ایران می‌پردازد.

 

درباره استعمار انگلیس کتابهای دیگری نیز منتشر شده است که می‌توان به «استعمار انگلیس»، «ایران و استعمار انگلیس»، «مداخلات انگلیس در ایران»، «پلیس جنوب»، «دلیران تنگستانی»اشاره کرد./998/ د102/ق 

منبع: روزنامه کیهان 

ارسال نظرات