۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۸۵۵۹۷

فاش شدن نقش کانادا در کشتار مردم عراق

خبرگزاری رسا ـ وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در حملات جنگنده‌های کانادایی به مواضع تروریست‌های داعش در اوایل سال 2015 ده‌ها غیرنظامی عراقی جان خود را از دست داده‎اند.
هواپيما

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اسناد پنتاگون که به دست شبکه خبری سی‌بی‌سی رسیده، افشا کرد که جنگنده‌های کانادایی در ماه ژانویه در حمله به مواضع داعش در شهر موصل در شمال غرب عراق، 27 غیرنظامی را کشتند.

 

در این اسناد آمده است نیروهای ویژه ائتلاف در منطقه‌ای معروف به «کیسیک جانکشن» گزارشی از یک «سرباز پیشمرگ انگلیسی زبان» دریافت کردند که مدعی بود «در تاریخ 21 ژانویه در نتیجه حمله ائتلاف بین 6 تا 27 غیرنظامی کشته شدند.»

 

در این اسناد همچنین آمده است: «در حمله جت های کانادایی‌ (سی‌اف-18) موضع یک تک تیرانداز/مسلسل سنگین بر بام ساختمانی در یک مجتمع تحت اشغال داعش که با منطقه ادعا شده همخوانی دارد، هدف قرار گرفته است.»

 

این در حالی است که ارتش کانادا این اتهام‌ها را رد کرده و تاکنون از افشای هویت این منبع و یا ارائه جزئیات درباره این موضوع امتناع کرده است.

 

اسناد داخلی پنتاگون همچنین افشا کرده است: نظر (مشاور حقوقی فرماندهی عملیات‌های مشترک کانادا) این است که براساس قانون مناقشه مسلحانه، (نیروی هوایی کانادا) هیچ التزامی برای بررسی ندارد.

 

کرک سولیوان افسر روابط عمومی نیروی مسلح کانادا در گفت وگو با سی‌بی‌سی گفت: بررسی (نیروی هوایی کانادا) مشخص کرد که هیچ دلیل اساسی مبنی بر اینکه غیرنظامیان (در این حمله) کشته شده‌اند، وجود ندارد.

 

وی افزود: به علاوه هیچ اطلاعاتی از نیروهای امنیتی عراق یا دولت که از تلفات غیرنظامیان حکایت کند، موجود نیست.

 

مجلس عوام کانادا اکتبر گذشته با ماموریت شش ماهه نیروی هوایی این کشور در عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی موافقت کرد.

 

این اسناد خلاصه‌ای از 45 گزارش جداگانه درباره مرگ ده ها غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق و سوریه ارائه کرده است./982/ب103/د

ارسال نظرات