۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۸۶۵۹۷

برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی «اقتصاد و امور اسلامی» در ترکیه

خبرگزاری رسا ـ نخستین اجلاس جهانی اقتصاد و امور مالی اسلامی در استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.
اقتصاد اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فعالیت نخستین اجلاس جهانی اقتصاد و امور مالی اسلامی با عنوان «اقتصاد اسلامی؛ کاتالیزوری برای رفاه مشترک»، از دیروز، 17 شهریورماه، در دانشگاه «بغازیچی» شهر استانبول ترکیه آغاز به کار کرد.


این اجلاس با همکاری مرکز جهانی توسعه اقتصاد اسلامی وابسته به  بانک جهانی، بورس استانبول، بانک توسعه اسلامی، موسسه تحقیقات و آموزش اسلامی (IRTI) در حال برگزاری است و فعالیت‌های آن امروز چهارشنبه به پایان می‌رسد.


طلعت اولوس سافار، رییس شورای اداری بورس اوراق بهادار استانبول، در افتتاحیه این اجلاس، توسعه و گسترش الگوها و مکانیزم‌ها با هدف اجرای تمامی تعاملات بورسی براساس ساختاری متناسب با قواعد و احکام اسلامی را خواستار شد.


وی تأکید کرد: فعالیت بورس‌‌ها نباید تنها به تجارت اوراق قرضه اسلامی محدود باشد.


طلعت سافار با بیان اینکه بحران‌های اقتصادی و مالی مرتبط با افزایش حجم بدهی‌‌های جهانی است، عنوان کرد: تمامی را‌ه‌کارها و سیاست‌ها در زمینه ایجاد پویایی در اقتصاد واقعی در سطح جهان ناموفق بوده است و باعث افزایش بار بدهی جهانی به بیش از 50 تریلیون دلار از سال 2008 میلادی تاکنون شده است.


سافار تصریح کرد: بسیاری از مطالعات علمی نشان داد که تفاوت ساختاری زیادی میان اقتصاد و امور مالی اسلامی کنونی با اقتصاد سنتی علی‌رغم تمایز و تفاوت آن‌ها در عملکرد و کاربرد، وجود ندارد.


وی با تأکید بر این که نظام اقتصاد و سرمایه‌گذاری اسلامی باید براساس یک نمونه کاملا اسلامی و منطبق با قواعد و احکام اسلامی باشد، بیان کرد: دین مبین اسلام به مشارکت در سود از طریق زکات، صدقه، وام، سرمایه‌گذاری و تجارت تشویق کرده است.


در این اجلاس که برای نخستین بار برگزار می‌شود، شماری از شخصیت‌های دانشگاهی، برخی از نمایندگان بخش خصوصی و سیاسیت‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان این عرصه حضور دارند و به تبادل دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد آخرین دستاوردها در زمینه اقتصاد و امور مالی اسلامی می‌پردازند.


این همایش عرصه‌ای برای بررسی دانش جدید برای توسعه اقتصاد و امور مالی اسلامی در جهان به‌شمار می‌رود.


نقش اخلاق اسلامی در شکل‌دهی رفتار در بازارهای مالی و اقتصادی، ابزارهای امنیتی اقتصاد اسلامی، نقش زکات و وقف و قرض‌الحسنه در توسعه اقتصادی و نقش بانوان مسلمان در به دست‌ آوردن رفاه مشترک از جمله موضوعات مورد بحث در این همایش است./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات