۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۲۸۶۹۲۶
مناظره المیادین درباره آوارگان سوری؛

از اشک نماینده پارلمان سوریه تا اعتراف سیاستمدار عرب به حمایت از تروریسم

خبرگزاری رسا ـ مناظره شبکه المیادین درباره بحران آوارگان سوری با حاشیه‎هایی نظیر گریه نماینده پارلمان سوریه نسبت به بحران در این کشور و اعتراف رییس جمعیت امنیت و صلح خلیج (فارس) به حمایت از گروه‎های تروریستی همراه بود.
شريف شحاده نماينده پارلمان سوريه

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شبکه المیادین، مناظره ای تصویری را با حضور شریف شحاده نماینده پارلمان سوریه و فهد الشلیمی رییس جمعیت امنیت و صلح خلیج(فارس) از کویت درباره بحران آوارگان سوری برگزار کرد که حاشیه هایی را به همراه داشت.

 

شریف شحاده در ابتدای این مناظره گفت: برخی از ابتدای بحران درصدد آواره کردن شهروندان سوریه و عراق و لیبی و سایر کشورهای عربی بودند. کسانی که بحران را در سوریه ساختند، باید بدانند این بحران برای همه منطقه است نه فقط سوریه.

 

وی از بسته بودن درهای کشورهای عربی به روی مهاجران سوری به شدت انتقاد کرد و افزود: اروپا درهای خود را به سوری ها و عراقی ها و لیبی ها باز کرده است ولی متاسفانه برادران عرب از ورود سوری ها به کشورهای خود به بهانه اینکه این بحران ساخته رییس جمهور سوریه است جلوگیری کرده و با آنان می جنگند.

 

شحاده اظهار داشت: کشورهای عربی بهتر بود به جای ارسال سلاح به سوریه، کمک های انسانی خود را به این کشور ارسال می کردند تا در کشتار سوری ها بدست داعش مشارکت نمی کردند.

 

الشلیمی در پاسخ به نماینده پارلمان کویت تصریح کرد: بحران آوارگان سوری کاملا سیاسی و تقصیر بشار اسد است. مسولان سوری نمی خواهد با مخالفان مذاکره کنند. کشورهای خلیج فارس وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند و ما در کویت از سوری ها استقبال می کنیم.

 

سخنان الشلیمی درباره پذیرش مهاجران سوری با واکنش شحاده مواجه شد. وی تأکید کرد که سازمان عفو بین الملل از عربستان و کویت و امارات و بحرین و قطر به دلیل عدم استقبال حتی یک شهروند سوری انتقاد کرده است. مقامات قطری می گویند که این کشور بسیار کوچک است و نمی توانند شهروندان سوری را پناه دهند در حالی که سلاح و تجهیزات و تروریست به سوریه ارسال کرد تا مردم سوریه کشته شوند.

 

وی به سخنان الشلیمی که در سایت های مختلف منتشر شد اشاره کرد و ادامه داد: خود فهد الشلیمی نیز آوارگان سوری را سرشار از مشکلات روحی و روانی توصیف کرده است. پادشاه عربستان بیش از 5 میلیون دلار برای سفر تفریحی به فرانسه خرج کرده است اما تنها 5 کودک سوری را پذیرفته است.

 

الشلیمی که با این استدلال دیگر حرفی برای گفتن نداشت، بدون اینکه توضیحی درباره سخنان خود بگوید بار دیگر بحران مهاجرت را متوجه بشار اسد دانست و گفت که بازگشت 7 میلیون مهاجر سوری منوط به استعفای بشار اسد است.

 

این سخن با واکنش مجری المیادین مواجه شد به گونه ای که با حالت تعجب پرسید که شما آوارگان سوری را قربانی اختلاف با بشار اسد می کنید؟

 

نماینده پارلمان سوریه در واکنش به ادعای الشلیمی خاطر نشان ساخت: چرا در استان هایی که تحت سیطره نیروهای امنیتی سوریه است هیچ شهروندی فراری نشد بلکه ساکنان مناطقی که در تصرف داعش و جبهه النصره قرار دارد به مناطق تحت نظر نیروهای امنیتی می آیند؟ این حمله علیه سوریه نیست بلکه... .

 

وی به دلیل جاری شدن اشک هایش دیگر نتوانست به سخن گفتن ادامه دهد. مجری المیادین در این لحظه از تحت تأثیر قرار گرفتن نماینده پارلمان سوریه نسبت به وضع بحرانی این کشور تقدیر کرد و گفت که این اشک ها بسیار ارزشمند هستند.

 

شحاده سپس ادامه داد: نقش علمای دین نظیر ابن باز و عرعور و علمای عرب در قبال آوارگان چیست و چرا آنها فتوای وجوب پذیرش آوارگان را صادر نمی کنند؟ کشورهای عربی بیش از 400 ملیون دلار به نظام صدام حسین کمک کرده اما هم اکنون هیچ کمکی به آوارگان نمی کنند.

 

رییس جمعیت امنیت و صلح خلیج (فارس) بدون اینکه پاسخی درباره عدم پذیرش آوارگان سوری از سوی کشورهای عربی داشته باشد همچنان بشار اسد را مشکل اصلی خواند و به حمایت از برخی گروه های تروریستی اعتراف کرد.

 

مجری المیادین بلافاصله واکنش نشان داد و گفت که شما به حمایت از گروه های تروریستی اعتراف کردید که وی بلافاصله این مساله را تکذیب کرد.

 

در حالی که نماینده پارلمان سوریه در حال پاسخگویی به رییس جمعیت امنیت و صلح خلیفج( فارس) بود، الشلیمی گوشی را از گوشش درآورد تا چیزی نشود و از برنامه کنار رفت./980/ب932/د

ارسال نظرات