۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۸۹۳۰۹
نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک:

رویکرد انقلاب اسلامی مقابله با هرگونه ظلم و فاجعه است/ هزینه سفر نویسندگان به سوریه بسیار کمتر از دستمزد سرمربی فوتبال

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب خاک‌های نرم کوشک با تصریح بر اینکه رویکرد ما این است که هر جا ظلمی صورت گرفته است ما به مقابله با آن می پردازیم، گفت: در سیره انقلاب اسلامی و گفته مقام معظم رهبری ما خودمان را شریک غم مردم افغانستان و فجایع سوریه می‌دانیم، در یمن و عراق ما احساس مسؤولیت می‌کنیم.
سعيد عاکف نويسنده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید عاکف، ناشر انتشارات ملک اعظم و نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک در بیست و ششمین نشست صبح ناشر که پیش از ظهر امروز یکشنبه 29 شهریورماه در مرکز رسانه ای شیرازه برگزار شد، گفت: کتاب خاک های نرم کوشک در سال 73 نوشته شد و  بعد از صفحه آرایی در سال 78 به چاپ رسید.


وی با بیان اینکه انتشارات کوثر چاپ اولین کتاب خاک های نرم کوشک را به عهده گرفت، اظهار داشت: در آن زمان ناشر خصوصی نبود، با اوضاع اسفناکی که حاکم بود فکر نمی‌کردم که کتاب خاک‌های نرم کوشک مخاطب زیادی پیدا کند و به هر حال ما این تجربه ها را به دست آوردیم و تجربه باقیمتی است.


نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک با بیان اینکه نخستین نویسنده در فکر راه‌اندازی نشر و توزیع کتاب بودم، بیان کرد: در آن زمان برخی افراد به من می گفتند که این کتاب ها به درد خاک خوردن در انبار می خورد و به من می گفتند که رمان های عشقی و درباره فقر بنویسم.


عاکف با انتقاد از این که برخی می‌گفتند که یک نویسنده نباید ناشر هم باشد، خاطرنشان کرد: سیاست مریضی در نشر کتاب حاکم بود و همین افراد اخیرا به فکر راه انداختن انتشارات افتاده اند.


وی با بیان اینکه پس از اینکه مرحوم آیت الله خزعلی کتاب خاک‌های نرم کوشک را مطالعه کردند با من تماس گرفتند، اظهار داشت: ایشان به قدری با خواندن کتاب تحت تأثیر قرار گرفته بودند که افرادی را که در چاپ و انتشار کتاب های دفاع مقدس همکاری نمی کنند را ضد انقلاب معرفی کردند.


نویسنده کتاب حکایت آخر زمستان در ادامه صحبت‌های خود افزود: ما سعی کردیم که به لطف خدا روی پای خود بایستیم و از هیچ ارگانی حتی یک ریال هم دریافت نکردیم.


عاکف در رابطه با نگارش کتابی درباره شهید محمد ناصر ناصری، گفت: من به کشور افغانستان رفتم و برخی با دیدن این کتاب قصد داشتند تا حکم جلب من را بگیرند، ما می‌خواستیم آزاد باشیم و قصه ادبیات و هنر زیر یوغ هر کسی نرود.


وی در رابطه با تعداد عناوین کتاب انتشارات ملک عظم گفت: برخی عنوان کتاب‌ها 201 بار چاپ شده است و کتاب حکایت آخر زمستان 51 بار چاپ شده است و در چند سال اخیر اوضاع کتاب مطلوب نبوده است.


ناشر انتشارات ملک اعظم در رابطه با چرخه کتاب و هزینه های تولید در انتشارات ملک عظم، خاطرنشان کرد: کتاب های که عرضه می شود به مقدار سود آن به بدنه انتشارت تزریق شد و نیروهایی به انتشارات اضافه شد که در سال های اخیر این نیروها به دلیل عدم شرایط مساعد مالی تعدیل شدند.


عاکف با انتقاد از اینکه رشد کاغذ در سال های اخیر چند ده برابر شده است، اظهار داشت: ما برنامه دیده بودیم که نیروهای بیشتری در انتشارات داشته باشیم اما فضای نشر کتاب ها با ورود رانت‌خوارها به عرصه کتاب، شرایط نامطلوب است.


وی با بیان اینکه نباید کارهای غیر تخصصی در رابطه با نشر کتاب صورت بگیرد، تصریح کرد: صدها کتاب غیر تخصصی وجود دارد که نویسندگان آن با قلم هیأتی وارد کار شده اند و ادامه این مسیر این است که آن ها به زمین می خوردند و با تغییر ذائقه ها باید روش های دیگری جایگزین شود.


نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک در ادامه افزود: ما از تعداد نسخه های ترجمه شده در لبنان شگفت زده شدیم، این بازخوردها ارزشمند است چرا که ما به شیر نفت وصل نیستیم و در جایمان نشسته ایم.


عاکف با بیان اینکه حاکمیت وظیفه دارد که به همه ناشران کمک کند، گفت: کتاب خاک های نرم کوشک مورد هیچ حمایت مالی قرا نگرفته بود، اگر یک هزارم فوتبال هم ارزش داده شود، این ها تأثیرگذار است.


وی با انتقاد از آمار اختلافاتی که به دادگاه ها رسانده می شود، گفت: من به چند کشور رفته ایم و در آنجا دادگاهی نداشت و این  سر قصه به جریان کتاب باز می گردد اگر کتاب از راهش معرفی شود و رانت شامل حال آن نشود، این ضعف مطالعه است و آمار ما روزی چند دقیقه است و این خیلی پایین است.


ناشر انتشارات ملک اعظم با انتقاد از اینکه برخی شبکه های صدا و سیما به تبلیغ رمان های روسی و بیگانه می پردازند، گفت: این مصیبت را برخی شبکه های تلوزیونی به راه می اندازند و رمان های خارجی و روسی را تبلیغ می کنند و فرهنگ بیگانه وارد کشور کرده اند و  این فاجعه ای در کشور ما است.


عاکف با اشاره به دوران طلبگی خود در مشهد خاطره ای از آن ایام را بیان کرد و گفت: شخص فرانسوی که می دانست من نویسنده هستم فکر می کرد که من ثروت بسیاری را به دست آورده ام، چرا که در کشور آنها وقتی مردم یک کتابی را از کتابخانه بر می دارند مبلغی را به حساب آن نویسنده واریز می کنند و چون تعداد کتاب های زیادی از من خریده شده بود این شخص فکر می کرد که من ثروتمند هستم.


وی با انتقاد از افرادی که می گویند ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم و با دولت آن مشکل داریم، یک پُز سیاسی دانست و بیان کرد: مگر می شود که مردمی که به یک جنایتکار رأی می‌دهند، را از این موضوع جدا دانست.


نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک با تصریح بر اینکه رویکرد ما این است که هر جا ظلمی صورت گرفته است ما به مقابله با آن می پردازیم، اظهار داشت: در سیره انقلاب اسلامی و گفته مقام معظم رهبری ما خودمان را شریک غم مردم افغانستان و فجایع سوریه می دانیم، در یمن و عراق ما احساس مسؤولیت می کنیم و کتاب «شام برفی» نیز از جله این کتاب ها است که به این احساس مسؤولیت پاسخ می دهد.


عاکف با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری هر شخصی که در هر جای سوریه به شهادت می رسد از شهدای حرم است، گفت: سوریه حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و حضرت سکینه(س) است و این احساس وظیفه را داشتیم تا کتابی در این رابطه منتشر کنیم.


وی با بیان اینکه شخصیت‌های کتاب‌های حکایت های زمستان همانند اسرای که در بند تکفیری ها بوده اند دارای مقاومت مثال زدنی هستند، گفت: مقاومت شیعیان سوریه، حزب الله لبنان حیرت انگیز است.


نویسنده کتاب خاک های نرم کوشک با انتقاد از اینکه قرا بود پنج نویسنده به سوریه برده شود تا روایت های خود را ثبت کنند اما ااین برنامه کنسل شد، خاطرنشان کرد: یکی از مسؤولان مخالفت کرد در حالی که این سفر هزینه دستمزد یک ثانیه سرمربی تیم فوتبال است.


عاکف با بیان اینکه تکفیری ها اقدامات زیادی در زمینه توزیع نشر کتاب برای ترویج عقاید خود داشته اند، گفت: به قدری تکفیرهای کار کرده اند که نیروها جذب آنها می‌شوند، در حالی که صدا و سیمای ما چند فیلم ضعیف را به اجرا می گذارد./818/201/ب2

ارسال نظرات