۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۲۹۰۲۵۶
پژوهشگر دفاع مقدس:

تعداد نویسندگان در حوزه ادبیات دفاع مقدس بسیار کم است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: در 5 سال گذشته در زمینه ادبیات دفاع مقدس و تاریخ شفاهی گام‌های مؤثر و اساسی برداشته‌ایم ولی در این حوزه تعداد نویسندگان بسیار کم است.
سعيد علاميان

به گزارش خبرگزاری رسا، سعید علامیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی دفاع مقدس گفت: در 5 سال گذشته در زمینه ادبیات دفاع مقدس و تاریخ شفاهی گام‌های مؤثر و اساسی برداشته‌ایم.

 

وی افزود: خاطرات شفاهی در حیطه دفاع مقدس سبب شده کشور به سمت خاطره نگاری برود ما در حوزه ادبیات دفاع مقدس به نقطه خوبی رسیده‌ایم ولی هنوز تا رسیدن به نقطه اوج فاصله‌داریم.

 

علامیان ادامه داد: کسانی که در حیطه تاریخ شفاهی دفاع مقدس مشغول به فعالیت هستند، کافی نیستند و در حال حاضر تنها عده‌ای وارد این گود شده‌اند. نخبه‌های جوان که می‌توانند وارد این حیطه باشند را جذب نکرده‌ایم. هنوز خاطرات خیلی از سرداران گمنامی که در استان‌ها هستند را نتوانسته‌ایم ثبت و ضبط کنیم.

 

این نویسنده گفت: باید بیش از هر چیزی بتوانیم نسل جدید را در زمینه ادبیات دفاع مقدس آموزش دهیم و در کنار این آموزش شرایط را طوری فراهم کنیم که نویسنده به کار خودش به‌عنوان یک کار حرفه‌ای که زندگی‌اش از این راه تأمین شود نگاه کند؛ اگر به این نقطه در کار تاریخ شفاهی دفاع مقدس برسیم مطمئناً اتفاقی رخ خواهد داد که با امروز قابل‌مقایسه نخواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فرماندهان جنگ به علت مشغله‌های سیاسی، شغلی و غیره بسیاری از خاطرات گذشته خودشان را فراموش کرده‌اند حتی بسیاری از این‌ها با توجه به اینکه در سمت فرماندهی قرار داشتند ولی خیلی اوقات در بطن اتفاقات ریز نبودند و به‌عنوان یک آدم کلی‌نگر نگاه می‌کردند و این کلی‌نگری در تاریخ شفاهی بزرگ‌ترین آفت به شمار می رود. من فکر می‌کنم برای نشان دادن بسیاری از اتفاقاتی که در دفاع مقدس افتاده است باید یک کادر باز داشته باشیم و با آن کادر باز از محیط تصویر و عکس بگیریم اگر کادرمان بسته باشد مطمئناً نقاط محدودتر و کم‌تری را خواهیم دید از این‌رو باید برای ثبت این خاطرات به سمت تمام طیف‌ها بریم و باید به خاطرات رزمندگان عادی و خاطرات پشت جبه‌ها مادران شهید، همسران شهید حتی رانندگانی که کارشان بردن اقلام، اجناس و پشتیبانی بوده است بیشتر توجه کنیم.

 

علامیان همچنین از تولید کتاب‌هایی با عنوان «بازگشت به نقطه رهایی»، «اسارتی که خود ساختیم»، «یک تخمه یک سیبی» خبر داد.

 

وی درباره محتوای این کتاب‌ها گفت: عمده محتوای این کتاب‌ها خاطرات اسارت، خاطرات جنگ و دفاع مقدس را دربرمی‌گیرد./998/د102/ب2

 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات