۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۹۱۷۶۶

اعلام آمادگی دوباره قطر برای میزبانی گفت‌وگوی کشورهای عربی با ایران

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه قطر برای میزبانی دوحه از این گفت‌وگوها به صورت مشروط اعلام آمادگی کرد.
خالد بن محمد العطيه، وزير خارجه قطر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای با روزنامه «الحیات» چاپ لندن بر ضرورت گفت‌وگوی مشروط با ایران تاکید کرد.

 

العطیه گفت: هیچ طرفی در خلیج (فارس) یا غیر (منطقه) خلیج (فارس) نیست که از حضور ایران بر سر میز گفت‌وگو استقبال نکند اما این امر شروطی دارد.

 

دو روز گذشته نیز تمیم بن حمد، امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از ضرورت گفت‌وگوی کشورهای عربی و ایران صحبت کرد و گفت که کشورش آماده میزبانی این گفت‌وگوهاست.

 

العطیه افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس از نشستن بر سر میز گفت‌وگو با ایران «ترس‌های مشروعی» دارند و شرط گفت‌وگوها این است که تمامی پرونده‌ها مورد بحث و رایزنی قرار گیرد و یک جلسه نمایشی نباشد؛ درخواست شورای همکاری این است که گفت‌وگوها پرونده‌های سوریه، عراق، یمن و لبنان را شامل شود.

 

العطیه که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با الحیات صحبت می‌کرد به سوریه نیز پرداخت و گفت: میان کشورهای عربی و آمریکا درباره سوریه توازن ائتلافی وجود دارد .

 

وی درباره انتشار اخباری از حضور نظامی روسیه در سوریه گفت: صحبت درباره اینکه روسیه در سوریه فعال (از نظر نظامی) فعال است دقیق نیست و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز اعلام کرده حضور نظامی این کشور در سوریه برای شرکت در درگیری‌ها یا جنگ نیست.

 

العطیه در ادامه تصریح کرد: هر تلاشی برای حل بحران سوریه که بر پایه بیانیه ژنو -1، نباشد و شامل ایجاد هیأت انتقالی با صلاحیات اجرایی کامل که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در آن نقشی نداشته باشد، تا زمانی که طرح‌های دیگری مطرح می‌شود موفق نخواهد شد.

 

وی درباره مسأله یمن نیز بر ضرورت اجرایی کردن قطعنامه 2216 شورای امنیت برای حل مسأله این کشور تاکید کرد.

 

العطیه روز گذشته نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد زمان آن رسیده که برای عادی‌سازی روابط درباره تمام مسائل با ایران وارد گفت‌وگوی جدی شویم./994/ب102/د

ارسال نظرات