۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۲
کد خبر: ۲۹۲۵۹۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

حمایت برخی علما از مدیریت حج از سوی عربستان در پرتو اعتراض جهان اسلام به بی‌کفایتی آل‌سعود

خبرگزاری رسا ـ مقامات مسلمان از کشورهای مختلف خواستار پذیرش مسؤولیت حادثه منا از سوی دولت سعودی و سپردن مسؤولیت برگزاری مراسم حج به سایر کشورهای اسلام شدند.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با گذشت چند روز از حادثه منا، دولت سعودی هنوز از قبول مسؤولیت این حادثه خودداری می کند. شخصیت های برجسته مسلمان از  کشورهای مختلف، ضمن درخواست محکوم کردن بی کفایتی حاکمان سعودی، خواستار تشکیل کمیته های حقیقت یاب و نیز سپردن مسؤولیت اجرای مراسم حج به سایر کشورهای اسلامی شدند.

 

در حالی که بسیاری از مسلمانان داغدار از دست دادن اعضای خانواده خود منا هستند، فرافکنی رسانه ای دولت سعودی و نیز حامیان آن در کشورهای اسلامی بسیار قابل توجه است.

 

ـ در پی حادثه مصیبت بار منا و کشته شدن صدها زائر، نهادها و کشورهای مختلف بی‌کفایتی مقامات سعودی را به دلیل وقوع دومین حادثه حج در سال جاری، مورد انتقاد قرار دادند.

 

ـ دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بدون توجه به بی کفایتی حکومت عربستان در فاجعه منا، از تلاش های پادشاه عربستان در مراسم حج امسال تشکر و قدردانی کرد.

 

ـ ولی‌عهد عربستان ضمن اشاره به پیگیری تحولات فاجعه منا از سوی پادشاه این کشور، از اقدامات نیروهای امنیتی برگزار کننده مراسم حج امسال در حادثه منا تقدیر کرد.

 

ـ یکی از نویسندگان عرب، با انتقاد از دروغ ها و تناقض گویی‎های مقام های عربستانی، نوشت: من خود شاهد بودم که دو بار حج ویژه (vip) و حضور برخی مقام‎های سیاسی در مناسک حج، فاجعه بزرگی را در حرم امن الهی رقم زد.

 

ـ شبکه الجزیره انگلیسی درباره حادثه غمبار منا گزارش داد که مفتی اعظم عربستانی در توجیه سوء مدیریت مقامات مسؤول در این حادثه گفت که این حادثه خارج از کنترل منابع انسانی بوده است، این در حالی است که بسیاری از حاجیان این حادثه را در نتیجه مدیریت اشتباه و نیز بستن بعضی از راه های عبور می دانند.

 

ـ رسانه‎های عربستان برای فرار از پذیرش بی‎کفایتی دولت این کشور در حادثه منا دست به جعل خبر از خبرگزاری رسا زدند. حادثه منا در روز عید قربان و کشته شدن زائران بیت الله الحرام که بی کفایتی مدیران حج را به جهان اسلام ثابت کرد آبروی سعودی را در سطح بین الملل برد. بر همین اساس از ابتدای این حادثه رسانه های سعودی بسیج شده و برای تبرئه دولت دست به فرافکنی رسانه ای زدند. انتشار اخبار دروغ و امنیتی کردن فضای حج مهمترین سرفصلی است که در دستورکار رسانه های آل سعود قرار دارد.

 

ـ جریان اسلامی الوفای بحرین از مواضع رهبر معظم انقلاب و دبیرکل حزب الله لبنان در حمایت از مردم بحرین تقدیر و تشکر کرد.

 

 ـ مردم منطقه ستره بحرین در محکومیت جنایت آل‎سعود در حادثه منا دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند. مردم این منطقه با شعار «حرمین شریفین را نجات دهید» دست به تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت حادثه منا زدند.

 

ـ عربستان سعودی از حمله روسیه علیه تروریست های سوریه عمیقا ابراز نگرانی کرد و از مسکو خواست تا حملات خود را متوقف کند.

 

لبنان ـ فلسطین

 

ـ جنبش توحید اسلامی لبنان تاکید کرد که باید کمیته‌ای برای بررسی دلایل حوادث خونبار موسم حج تشکیل شده تا از تکرار آن در سال‎های بعد جلوگیری شود.

 

ـ جمعیت علمای مسلمان لبنان، کشته شدن حجاج ایرانی در حادثه منا را به ملت ایران و رهبر کبیر انقلاب تسلیت گفت.

 

ـ شیخ محمد حسین مفتی قدس و خطیب مسجدالاقصی با هشدار در خصوص اوضاع بد در قدس گفت: داعش ابزاری صهیونیستی است که هدف از آن مشغول کردن مسلمانان و دورکردن نگاه های مردم جهان اسلام از مسئله فلسطین و مقدسات آن و در نهایت به فراموشی سپردن آن است.

 

ـ ده ها شهرک نشین صهیونیست تحت حراست شدید نظامیان صهیونیستی از باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شدند. نظامیان صهیونیستی تدابیر شدید امنیتی در ورودی های این مکان مقدس اتخاذ کردند.

 

ـ آیت الله عفیف نابلسی، امام جمعه صیدای لبنان، در دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله این کشور به بررسی مسایل لبنان و منطقه پرداخت و دو طرف بر پیشرفت حزب الله و موفقیت‌های آن در مبارزه با تکفیری‌ها اشاره کردند. امام جمعه صیدای لبنان همچنین کشته شدن زائرن ایرانی در حادثه منا را تسلیت گفت.

 

ـ شیخ محمد زغموت رییس شورای فلسطین در لبنان امروز در گفت‎وگو با الرساله نت اظهار داشت: سکوت مشکوک حکام عرب در قبال تجاوزات دشمن صهیونیستی به مسجدالاقصی و یهودی سازی این مسجد، کاملا هدفمند بوده و کوتاهی کشورهای اسلامی و عربی در خصوص دفاع از مسجدالاقصی به شدت محکوم است.

 

ـ سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در دیدار با اعضای جبهه دموکراتیک آزادسازی مسجد الاقصی اعلام کرد: حوادثی که در قدس شریف در حال رقم خوردن است، یک چالش جدی برای امت‌های عربی و اسلامی به شمار می آید؛ کشورهایی که حاضر نیستند در مورد قضیه فلسطین مسؤولیت پذیر باشند.

 

عراق ـ سوریه

 

ـ حضرت آیت الله نجفی از مراجع تقلید نجف با تاکید بر اجرای طرح اصلاحات خواستار جدیت و تلاش بیشتر در مبارزه با مفسدان شد.

 

ـ روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا گزارش داد که از سال 2011 حدود 30 هزار تروریست وارد سوریه و عراق شده‌اند. در میان تروریست‌های غربی 250 آمریکایی نیز دیده‌ می‌شود که تقریبا از یک سال پیش تا کنون دو برابر شده‌اند.

 

ـ مسؤولان بخش کتابخانه آستان مقدس امام حسین (ع) در سفر به کشورهای آلمان، فرانسه و هلند از دانشگاه و کتابخانه‎های آنان بازدید و دیدارهای دو یا چند جانبه‎ای را با موضوع تبادل تجربیات فرهنگی و فکری با مسؤولان این کشورهای برگزار کردند.

 

ـ سازمان حقوق بشر عراق اعلام کرد که قربانیان جنایت‎های تروریستی در عراق به 90 هزار نفر رسیدند. این سازمان اعلام کرد که آمار قربانیان علمیات‎های تروریستی این کشور بیش از 90 هزار نفر است.

 

هند و پاکستان

 

ـ دولت هندوستان در راستای سیاست اسلام ستیزانه خود، با برگزاری مراسم عید قربان از سوی مسلمانان مخالفت کرد. در حالی که مسلمانان دنیا خود را برای عید قربان آماده می کردند، دولت هندوستان مسلمانان این کشور را از بزرگداشت این عید در مراکز دولتی منع کرد.
 

ـ سید شاه نورالحق قادری، امام جمعه حیدرآباد هند با بیان این که با اتحاد می توان در برابر دشمنان اسلام ایستاد، بیان داشت: این هدایت اسلام و ارشاد خداوند است که هیچ فرقی بین عرب و عجم نیست و در صورت اتحاد امت اسلام با یکدیگر، دشمنان اسلام نابود خواهند شد.

 

ـ سازمان خیریه اسلامی در آمریکا (IMRC) هزینه های یک سال سیل زدگان کشمیری را بر عهده گرفت.

 

آفریقا

 

ـ معاون الازهر پس از گذشت چند روز از فاجعه منا، از عملکرد عربستان در حج امسال دفاع کرد. شیخ عباس شومان معاون الازهر در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط، با رد اتهامات وارده به عربستان سعودی، این کشور را در به وجود آمدن فاجعه اخیر بی گناه دانست.

 

ـ بوکولا ساراکی، رییس مجلس سنای نیجریه روز گذشته در بیانیه‎ای ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از کشته شدن صدها زائر خانه خدا در منا، از مقام های عربستان خواست تا تدابیر و قوانین ایمنی این مراسم را برای حصول اطمینان از تکرار نشدن این فاجعه بازبینی کنند.

 

ـ راسم النفیس اندیشمند شیعی مصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به حوادث سال‌های اخیر حج و کشته‌شدن حاجیان گفت: رژیم آل سعود از مدت‌های پیش، شایستگی اداره امور حج را از دست داده است اما با وجود اعتراض مسلمانان و الازهر مصر در سال 1926 در کیفیت اداره حج، سعودی‌ها خود را بر اماکن مقدس تحمیل می‌کنند.

 

ـ شیخ الازهر مصر، ضمن تماس با پادشاه عربستان، حمایت خود را از عملکرد آل سعود اعلام کرد. تلویزیون رسمی عربستان سعودی، دوشنبه شب از تماس تلفنی احمد الطیب با سلمان بن عبدالعزیز تماس گرفت تا حمایت خود را از عملکرد عربستان در اداره مراسم حج اعلام کند.

 

ـ در ادامۀ موج تبلیغات ضد ایرانی در برخی رسانه های عربی همسو با حکام آل سعود برای فرافکنیِ فاجعۀ منا، روز جمعه روزنامه مصری الیوم السابع در یادداشتی مدعی شد که ایرانی ها به جای لبیک اللهم لبیک، عبارت لبیک یا حسین [ع] سر می دهند.

 

ـ شیعیان مراکش از جوامع اسلامی خواستند که مدیریت حج را از مقامات سعودی سلب و آن را به سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان یک نهاد بی‌طرف و مستقل واگذار کنند.
 

ـ دارالافتای مصر با صدور فتوایی اعلام کرد که بوسیدن قبر پیامبر اکرم(ص) و اولیای صالح خداوند به قصد تبرک مانعی ندارد.

 

ـ حزب نور مصر با متهم ساختن ایران به دخالت در امور عربستان،شیعیان را بزرگترین دشمن امت اسلامی برشمرد.

 

ـ  خالد زعفرانی عضو جمعیت اخوان المسلمین مصر در اظهار نظری عجیب، داعش را تنها منجی بشریت از ظلم و سیطره غرب توصیف کرد.

 

ـ عبدالحمید اطرش رییس سابق کمیته فتوای الازهر مصر تاکید کرد که در صورت عدم اشراف یا سیطره رییس دانشکده‌ها، وجود مساجد و نمازخانه‌ها در دانشگاه‌ و مدارس، تهدیدی واقعی بر اندیشه دانش‌آموزان است.

 

ـ امام جمعه شیعیان داکار در سنگال گفت: همه معادلات دنیا از سوی ایران تغییر کرد و به دلیل تلاش‎های ایران، 95 درصد مردم سنگال مسلمان هستند. عبدالرحمن باح، امام جمعه شیعیان داکار در سنگال، با تسلیت به مسلمانان ایرانی برای از دست دادن عزیزان خود در فاجعه منا گفت: مردم مسلمان و شجاع ایران، من در این روز گرم به خاطر عرض تسلیت به شما آمدم و امیدوارم که خدا به خانواده های درگذشتگان صبر فراوان عطا کند.



آسیا ـ اقیانوسیه

 

ـ پس از آنکه پنجشنبه گذشته (25 سبتامبر) ساعتی قبل از انتشار خبر فاجعه منا، خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست وزیر بحرین در اقدامی زودهنگام، آنچه آن را "موفقیت مقامات عربستان در برگزاری موفق حج" نامید، تبریک گفت، اکنون امیر کویت نیز این مسئله را به شاه سعودی تبریک گفت.

 

ـ شورای همبستگی ملی یمن با اشاره به فاجعه کشته شدن حاجیان خانه خدا در منا خاطر نشان کرد که بی کفایتی آل‌سعود عامل اصلی این حادثه است.

 

ـ نشریه افریک ـ آسیا در گزارشی با اشاره به بی کفایتی آل‎سعود در اداره مراسم حج، تأکید کرد که تروریست‎ها در مکتب این خاندان پرورش می‌یابند. این نشریه در گزارشی با اشاره به بی کفایتی و سوء مدیریت مراسم حج از سوی خاندان آل سعود، وجود این خانواده را در عربستان خطری برای جهان اسلام توصیف کرد.
 

ـ عبدالباری عطوان، سردبیر رأی الیوم با نصیحت سران سعودی به دست کشیدن از لجبازی، نظریه «گروگان بودن» مفقودان ایرانی را مطرح کرد و نوشت مفقود بودن حجاج ایرانی از نظر ایرانی‌ها معنا ندارد.

 

ـ وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد: طی سال گذشته میلادی تعداد شهروندان استرالیایی عضو گروه تروریستی داعش که در خاک سوریه و عراق در حال جنگ هستند دو برابر شده است.

 

ـ محمد المقالح یکی از رهبران جنبش «انصار الله»‌ یمن از دیدار هیأتی از کمیته انقلابی این جنش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در بیروت خبر داد.

 

ـ اندیشمند شیعه یمنی ضمن توصیف میزان تاثیرگذاری فرهنگ وهابیت از چگونگی شیعه شدن خود توضیح داد و گفت که تشیع را در آیات قرآن یافته است.

 

اروپا ـ آمریکا

 

ـ سخنان رییس سازمان دیانت ترکیه با وجود هشدار اردوغان به منتقدان دولت سعودی نشان می دهد، حجم انتقادات از نحوه سازماندهی مناسک حج در ترکیه نیز همچون ایران بسیار بالاست. محمد گورمز رییس سازمان دیانت ترکیه برای دومین بار پس از فاجعه منا در اظهار نظری با انتقاد از فاجعه منا، این حادثه را غیر قابل پذیرش و بسیار ناراحت کننده توصیف کرد.

 

ـ پاپ فرانسیس در آخرین روز سفر به آمریکا از در دیدار با قربانیان سوء استفاده جنسی روحانیان کاتولیک، از آنان عذرخواهی کرد.

 

ـ کشور آلمان برای تامین نیروی کار ارزان عده زیادی پناهجو را پذیرفته است، این در حالی است که به دلیل فعالیت‌های نژادپرستان، مهاجران و پناهجویان وارد شده به این کشور امنیت جانی ندارند.
 

ـ گروه اسلام ستیز «بریتن فرست» انگلیس برای جذب مخاطبان خود در فضای مجازی، از شیوه‎های شبیه روش نیروگیری داعش استفاده می‎کند.
 

ـ با آنکه مقامات آمریکا همیشه آزادی انجام مراسم مذهبی را از افتخارات این کشور می دانند، در موارد متعددی با ساخت مسجد در این کشور مخالفت می‎شود. مسلمانان منطقه دس پلینس شیکاگو به دلیل عدم دریافت مجوز ساخت مسجد در این منطقه به وزارت دادگستری آمریکا شکایت کردند.

 

ـ کوربین، رهبر جدید حزب کارگر انگلیس، اذعان کرد که مداخله غرب از جمله واشنگتن و لندن در امور خاورمیانه در ظهور گروه تروریستی داعش نقش داشته است.

 

ـ سمیناری با هدف شناخت بهتر اسلام و مسلمانان در کانادا و سراسر جهان، در ایالت «مانیتوبا»ی کانادا برگزار می‌شود. در این سمینار اسلام شناسی تعدادی از اندیشمندان به سخنرانی در مورد اسلام و مسلمانان می پردازند./847/ز502/د

ارسال نظرات