۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۲۹۶۸۳۳
نویسنده و منتقد ادبی:

پرداختن به چگونگی ارزش‌ها در ادبیات عاشورایی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و منتقد ادبی گفت: در جریانی شبیه واقعه عاشورا که مفاهیم و ارزش‌های دینی را همه می‌دانند باید به چگونگی آن پرداخت و به صورت نثر نوشت.
محمدرضا گودرزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا گودرزی، نویسنده ومنتقد ادبی عصر امروز 28مهر در نشست نقد و بررسی کتاب آواز سرخ باران که با حضور حسن جلایر نویسنده کتاب، نصرالله قادری ، قاسمعلی فراست در فرهنگسرای گلستان تهران برگزارشد بیان داشت: ادبیات عاشورایی در ابتدا باید ادبیات باشد.

 

ادبیات تاریخی خلأ تاریخی را پر می‌کند

وی با اشاره به اینکه ادبیات تاریخی خلأهای تاریخی را پر می‌کند اظهار داشت: در رمان‌های تاریخی صحنه‌ها و اتفاقاتی که در کتاب های تاریخی بیان نشده است بیان می‌شود و در آن تخیل هم دخیل است.

 

گودرزی افزود: در رمان‌های تاریخی دینی جنبه تاریخی آن ثابت است و در بحث دینی آن انگیزه فردی نیز وجود دارد و بر مبنای باورهای دینی شخص نویسنده نگاشته می‌شود.

 

در ادبیات عاشورایی باید به چگونگی ارزش‌ها پرداخت

این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به انتظارات خوانندگان از آثار ادبیات عاشورایی بیان داشت: در جریانی شبیه واقعه عاشورا که مفاهیم وارزش‌های دینی را همه می‌دانند باید به چگونگی آن پرداخت و به صورت نثر نوشت.

 

وی با اشاره به کتاب آواز سرخ باران گفت: در این کتاب اثر به صورت خطی و از مدینه تا کربلا ادامه پیدا می‌کند.

 

گودرزی اظهار داشت: در جاهای از کتاب تخیل نادیده گرفته شده است و این نقص دراثرایجاد کرده است.

 

این نویسنده تصریح کرد: دراین کتاب سعی شده نوشته به صورت نثر فاخر بیان شود که در این گونه نوشتار اشکالی ندارد.

 

وی همچنین استفاده نابجا از شخصیت ائمه معصومین(ع) را در نوشته‌ها اشکالی خواند که نویسنده‌ها با آن درگیر هستند وافزود: نویسندگان در نگارش داستان ائمه معصومین(ع) باید با دقت عمل کنند واز شخصیت‌های اطراف آنان برای نشان دادن زمان و مکان و واکنش در مقابل دشمنان بهره ببرند.

 

وی در ادامه افزود:از نظر ساختار گرایان خط داستان تاریخی، واقعیت و خیال پردازی است.

 

این نویسنده و منتقد ادبی اظهار داشت: واقعیت برای درک ودریافت شدن به روایت نیاز دارد.

 

گودرزی با بیان اینکه در این اثر نباید از دونقطه استفاده می‌شد تاکید کرد: دو نقطه جایی در ادبیات داستانی ندارد و باید در آثار داستانی از واژه«گفت» استفاده شود./9668/202/ب2

ارسال نظرات