۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۲۹۹۵۳۶
در سرای اهل قلم برگزارشد؛

نقد و بررسی کتاب بچه‌های کارون

خبرگزاری رساـ کارشناس حوزه ادبیات به نقد کتاب بچه‌های کارون با محوریت ادبیات دفاع مقدس پرداخت.
مصطفي خرامان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی خرامان نویسنده و استاد دانشگاه عصر سه شنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «بچه‌های کارون» به نویسندگی احمد دهقان که با حضور احمدشاکری و مهدی کاموس برگزار شد با اشاره به اینکه این کتاب در رده سنی نوجوانان نگاشته شده است بیان داشت: کتاب‌هایی که در رده سنی بزرگسال نوشته می‌شود از پیچیدگی موضوعی در زمینه‌های اجتماعی و تاریخی برخوردار است در حالی که این کتاب از پیچیدگی موضوعی برخوردار نیست.

 

وی ادامه داد: از مواردی که لذت مطالعه بچه‌های کارون را برای قشر نوجوان دو چندان می‌کند وجود نوجوانی به نام ناصر است که داستان را روایت می‌کند و این موضوع داستان را به رده سنی نوجوان نزدیکتر می‌کند.

 

خرامان تاکید کرد: نویسندگان عرصه دفاع مقدس باید به این نکته توجه داشته باشند که نگارش را باید به گونه‌ای بیان کنند که اکثریت جامعه را به سمت خود بکشاند متاسفانه این مهم در بین نویسندگان این عرصه کم رنگ شده است.

 

این نویسنده با بیان اینکه نباید تمام ویژگی‌ها و اتفاقات دفاع مقدس را در یک کتاب روایت کرد گفت: برخی از نویسنده‌ها در پی این هستند که تمام اتفاقات جنگ را در یک کتاب خلاصه کنند در حالیکه این گونه نگارش به دلیل نامفهوم بودن، مخاطبین این آثار را دور خواهد کرد؛ در اثر احمد دهقان به این موضوع دقت شده و اثر را فقط در برهه‌ای که میل نوجوانان است بیان کرده و مطمئنن اثر قابلی است.

 

وی با اشاره به اینکه رمان بچه‌های کارون قسمتی از تاریخ را بیان می‌کند اظهار داشت: در این اثر به نقل قسمتی از تاریخ جنگ که در منطقه خرمشهر اتفاق می‌افتد اشاره می‌کند و در پایان به موضوع اصلی داستان یعنی آزاد سازی خرمشهر می‌پردازد.

 

این نویسنده با اشاره به ایرادهای اثر ابراز داشت: ایرادی که در این اثر مشهود است استفاده از زاویه دید اول شخص است که نگاه خواننده را معطوف به اتفاقات اطراف خود می‌کند به همین سبب خواننده از وقایع را در بعد گسترده‌تری نمی‌بیند.

 

خرامان در بیان ویژگی‌های که نویسنده به خوبی به آن‌ها اشاره کرده است عنوان کرد: در این اثر ورود اشخاص به ساحت داستان با سنجیده‌گی تمام روایت شده است و همچنین این اثر از انتهای داستان خوبی برخوردار است و آن حس خوشحالی آزاد سازی خرمشهر است که هر نوجوانی را به وجد می‌آورد.

 

وی افزود: از ارکان و ساختار رمان خوب دقت در وحدت موضوع است که خواننده را ترغیب به مطالعه کتاب می‌کند.

 

این نویسنده با اشاره مشکل آثار دفاع مقدس واینکه نباید حقیقت دفاع مقدس را با افراد سنجید اظهار داشت: مشکل ادبیات جنگ این است که بسیاری از شخصیت‌ها دفاع مقدس را انسان‌های بری از گناه تشکیل داده‎‌اند در حالیکه برخی افراد بعد از حضور در جنگ به مقام والای انسانیت و شهادت نائل شدند؛ باید بدانیم که نباید برای جنگ فریاد شادی برآوریم چراکه ما شروع کننده جنگ نبودیم بلکه ما در مقام دفاع بودیم.

 

خرامان در پایان خاطرنشان کرد: اگر در یک کتاب محاسن کتاب فزونتر از معایب آن باشد باید در نقد آن به محاسن کتاب پرداخت./9668/پ202/ق

ارسال نظرات