۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۰۲۴۱۸
صلاحی:

طرح گذر کتاب برگزار خواهد شد/در تهران هنوز کمبود کتابخانه داریم

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به موضوع کمبود کتابخانه در تهران، تاکید کرد: تهران به‌دلیل این‌که پایتخت سیاسی جمهوری اسلامی ایران است باید از نظر وجود کتابخانه غنی باشد.
محمود صلاحي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بعد از ظهر شنبه 23 آبان در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های شهرداری تهران در هفته کتاب، پس از محکومیت حوادث تروریستی شب گذشته در پاریس، گفت: پس از انقلاب اسلامی بالغ بر یک میلیون جلد کتاب منتشر شده است که این رقم را می‌توان با افتخار یاد کرد.

 

وی افزود: در چندین سال اخیر نیز با برگزاری نمایشگاه کتاب در کشور که یکی از پربازدیدترین نمایشگاه‌ها بوده است به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است.

 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به دیجیتالی شدن کتابخوانه‌ها در سطح شهر تهران، تاکید کرد: با تخصیص بودجه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان در حال دیجیتالی کردن کتابخانه‌های تهران هستیم و بر این اساس نیز موضوع فهرست‌نویسی این کتابخانه‌ها آغاز شده است.

 

صلاحی در خصوص کمبود فضای کتابخانه‌ای در تهران، گفت: شهری به وسعت با جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر باید در هر محله خود یک سینما و کتابخانه داشته باشد، زیرا تهران پایتخت سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران است و باید به آن بسیار توجه شود.

 

وی در خصوص دیجیتالی شدن کتاب‌ها نیز، گفت: هرچند که موضوع دیجیتالی شدن کتاب‌ها بدون شک یک ضرورت است اما باید توجه داشت که کتاب‌های کاغذی یک زیبایی بصری خاص دارند و می‌توانند همچنان در منازل ما باشند.

 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، اظهار داشت: با توجه به امر مطالعه و کتابخوانی می‌توان اوقات جوانان را با یک موضوع صحیح و سودمند پر کرد، این‌کار باعث می‌شود تا جوانان ما به‌سمت تفریحات ناسالم نروند، از این‌رو باید تلاش کنیم و کتابخانه‌ها را در همه‌جا و بخصوص فرهنگسراها توسعه دهیم.

 

صلاحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمارهای سرانه مطالعه در ایران، گفت: درست است که من قبلا اعلام کرده ام آمار سرانه دو و سه دقیقه ای در کشورمان درست نیست زیرا در کشورهای دیگر حتی مطالعه بنرهای تبلیغاتی کنار خیابان را هم در آمار سرانه مطالعه لحاظ می کنند اما با این وجود سرانه مطالعه همچنان با چیزی که باید باشد فاصله دارد.

 

وی در خصوص طرح گذر کتاب، ابراز داشت: بنا داریم تا در 5 فرهنگسرا و برخی از ایستگاه‌های مترو طرح گذر کتاب را برگزار کنیم، در این طرح فرهنگسراهای ملل، اشراق، فردوس، گلستان، ولا و مترو حضور دارند، ضمن این‌که در ایستگاه‌های مترو نیز این طرح دنبال خواهد شد.

 

صلاحی در پایان با بیان این مطلب که، قرار است تا هنرمندان برای مردم کتاب بخوانند، گفت: در راستای دومین طرح هفته کتاب برخی از هنرمندان با حضور در کتابخانه‌های شهر به خوانش کتاب برای مردم خواهند پرداخت.

 

گفتنی است در پایان این نشست، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری جشنواره کتاب شهر در راستای جشنواره‌های فیلم و تئا‌تر شهر خبر داد و گفت: این جشنواره در سه محور شهر، شهروند و شهرنشینی از هفته کتاب سال 1394 تا هفته کتاب سال 1395 برگزار خواهد شد و شهروندان می‌توانند بهترین آثار منتشر شده در این سه محور را انتخاب کنند./856/پ202/ق

ارسال نظرات