۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۳۰۲۶۸۳
پژوهشگر عرصه کتاب:

در کتاب‎های خطی نباید چیزی را کم و یا با سلیقه تغییر داد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر عرصه کتاب گفت: در کتاب‎های خطی نباید ما چیزی را کم و یا به سلیقه خودمان اضافه کنیم؛ در زمینه اسناد نیاز به کار تجربی است اسناد با نسخ خطی کاملا متفاوت است در نسخ خطی تنها متن استنساخ می‌شود اما در بازنویسی اسناد شکل و گرافیک را هم باید استنساخ کرد.
302683

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد علی خسروی پژوهشگر عرصه کتاب در نشست احیاء نسخ خطی و اسناد در تمدن اسلامی که امروز در موسسه پژوهشگاه و مرکز اسناد فرهنگی آسیا برگزار شد، گفت: کتاب مجموعه مصوبات شورای عالی اوقاف را، از دفتر متروکی که در بایگانی سازمان اوقاف موجود بود تهیه و منتشر کردیم.

 

وی افزود: جلد این دفتر حکایت از قدیمی بودن و متن آن بسیار غنی و ارزشمند بود که با دست خط‌های مختلف نوشته شده بود در این دفتر صورت جلسه‌هایی را هم ذکر کرده بودند.

 

حجت الاسلام خسروی تصریح کرد: ما این دفترخطی را از بایگانی دفتر اوقاف برداشتم و از نماینده وقف آن زمان حجت الاسلام نظام‌زاده اجازه گرفتیم تا بتوانیم این مطالب را به عنوان کتاب به چاپ برسانیم و بعد از امتناع از این کار ایشان اجازه دادند در تیراژ محدود این کتاب را به چاپ برسانیم.

 

این پژوهشگر دینی بیان داشت: زمانی که ما شروع به تایپ مطالب این دفتر نمودیم با مطالب بسیار جالب و ارزشمندی مواجه شدیم.

 

وی افزود: ما در کتاب مصوبات سعی کردیم در هر صفحه اسامی و امضای اعضای شورا که در دفتر ذکر شده بود را بیان کنیم و در آخر این کتاب، همه اسامی افرادی که در دفتر خطی نام برده شده بود مانند آیت‌الله شعرانی را در این کتاب یاداشت کردیم.

 

حجت الاسلام خسروی با اشاره به تصحیح متون و بازنگری اسناد سهل و ممتنع، اظهار داشت: تصحیح متون و نسخ خطی ساز کار خود را می‌طلبد که ابتدا باید یک نسخه را نسخه اساس قرار داد و بر مبنای آن نسخه آنها را افزود و توضیح داد و نسخه اساس را قدیمی‌ترین نسخه قرار می‌دهند چرا که در تحریرها و استنساخ‌های مختلف کاستی‌ها و افزودنی‌هایی پیش می‌آید.

 

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: از نظر اعتبار و صحیح بودن در نسخ قدیمی باید به قدیمی‌ترین کتاب‌ها و نویسنده آن توجه کرد ولی اگر بخواهیم تنها به قدیمی بودن کتب خطی توجه کنیم ملاک کاملا درستی نخواهد بود.

 

وی افزود: ممکن است بسیاری از نسخ خطی در حوادث تاریخ از بین رفته باشد ولی چه بسا نسخ فدیمی بی ارزشی باقی باشد که نیاز است به ملاک‌ها و معیارهای دیگر هم مراجعه کنیم.

 

حجت الاسلام خسروی ابراز کرد: در کتاب‎های خطی نباید ما چیزی را کم و یا به سلیقه خودمان اضافه کنیم؛ در زمینه اسناد نیاز به کار تجربی است اسناد با نسخ خطی کاملا متفاوت است در نسخ خطی تنها متن استنساخ می‌شود اما در بازنویسی اسناد شکل و گرافیک را هم باید استنساخ کرد.

 

این پژوهشگر دینی در پایان عنوان کرد: بازخوانی اسناد بسیار کار سخت و مشکلی است و باید به اصطلاحات کلامی که مربوط به اقوام مختلف است توجه شود./813/پ202/ق

ارسال نظرات