۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۳۰۴۶۴۰
روزنامه لیبراسیون گزارش داد؛

سازمان های غیردولتی ترکیه، عربستان و قطر تامین کنندگان نیازهای مالی داعش هستند

خبرگزاری رسا ـ روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در گزارشی نوشت: برخی سازمان های غیردولتی در ترکیه، عربستان و قطر، نیاز مالی گروه تروریستی داعش را تامین می کنند.
عربستان و داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» در گزارشی به نقل از یک پژوهشگر عراقی که خواست نامش فاش نشود، عنوان کرد اقتصاد این گروه تروریستی از خون تغذیه می شود. در حالی که این «خلافت» خودخوانده زیر بمباران گسترده قرار دارد و سرزمین تحت تسلط آن محدود شده است، همچنان به اقدامات خود برای پنهان کردن معاملات و فعالیت های اقتصادی غیرقانونی ادامه می دهد.لیبراسیون نوشت: نخستین درآمد داعش از محل مالیاتی به دست می آید که از جمعیت زیر تسلط این گروه اخذ می شود. برآورد میزان این درآمد دشوار است اما کارشناسان عراقی مبلغ آن را 300 میلیون دلار تخمین می زنند. مناطق تحت کنترل داعش در عراق را می توان محل اصلی درآمد این گروه تروریستی قلمداد کرد.

 

 


«کریستیان شاوانیو» (Christian Chavagneux) اقتصاد دان و سردبیر نشریه فرانسوی «الترناتیو اکونومیک» معتقد است: قاچاق غلات 200 میلیون دلار و قاچاق عتیقه 100 میلیون دلار درآمد عاید داعش کرده است. درآمد حاصل از آدم ربایی های داعش در سال 2014 میلادی نیز حدود 40 میلیون دلار برآورد می شود. به این مبالغ باید پول اهدایی طرف های 'کمک رسان' را نیز اضافه کرد.

 


یک منبع که خواست نامش فاش نشود به لیبراسیون گفت: این مبالغ توسط سازمان های غیردولتی افراطی به دست داعش می رسد. همچنین برخی از این جریان های مالی از ترکیه، عربستان سعودی و قطر سرچشمه می گیرند.

 

 

لیبراسیون نوشت: بر پایه برآورد موسسه آمریکایی 'مطالعات جنگ'، در عراق و سوریه 2 هزار میلیارد دلار منابع نفتی زیرزمینی وجود دارد.

 

هشام داوود مردم شناس و کارشناس موسسه مرکز ملی مطالعات علمی فرانسه، در این باره گفت: شرکت هایی که پیش از گسترش فعالیت داعش در همین منطقه استخراج نفت را برعهده داشتند ارزش واقعی ذخایر سوخت این مناطق را اعلام نکرده اند.


تا هفته های گذشته نیز بخشی از نفت استخراج شده از این مناطق از طریق کردستان عراق و ترکیه به 20 درصد قیمت بازار فروخته می شود. بخشی از همین نفت به صورت تصفیه شده به محل استخراج نفت باز می گردد.


این امر سوالاتی را در مورد کشورها و شرکت هایی که در این معاملات غیررسمی دست دارند، ایجاد می کند.

 
روزنامه فرانسوی لیبراسیون ادامه داد:'هاشم الهاشمی کارشناس گروه های تروریستی و منابع مالی آن ها در عراق، بودجه سالانه (ژوئن 2014 تا مارس 2015 میلادی) گروه تروریستی داعش را برای فعالیت در عراق و سوریه، یک میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد کرد.


این کارشناس معتقد است: داعش شبکه های مرتبط با حزب بعث را در عراق فعال کرده و به کمک آن ده ها میلیون دلار را به خارج از محدوده فعالیت خود منتقل کرده است. پیشتر صدام از همین شبکه ها برای دور زدن محاصره اقتصادی و انتقال نفت به ترکیه استفاده می کرد و طرف ترک نیز با دریافت مبالغ هنگفت حق دلالی چشم خود را بر این مبادلات می بست.


لیبراسیون نوشت: اکنون داعش نیز از همین مکانیسم برای گشودن حساب هایی در کشورهای دیگر و انتقال دارایی ها به آن، استفاده می کند.


این مبالغ برای تامین امنیت 'مغز های متفکر' گروه و اقوام نزدیک سرکردگان آن و نیز برای تامین هزینه عملیات تروریستی جدید هزینه می شود.


در گزارش لیبراسیون آمده است: این گروه که امکان استفاده از نظام مالی بین المللی را ندارد، دست به ایجاد شرکت های صوری می زند و به همین منظور، افرادی را نه تنها در ترکیه که در سایر کشورها در اختیار دارد. در این مورد، ظن اصلی با توجه به ضعف زیرساخت های بانکی متوجه کشورهایی چون لبنان، قبرس، مالزی، اندونزی و همچنین خود ترکیه است.


«زیرساخت های مالی این کشورها در مورد شناسایی مشتریان جدید، ضعیف است و بانک ها و نهادهای مالی در این کشورها همواره با درخواست شفاف سازی نظام مالی و اجرای هنجارهای بین المللی مواجه بوده اند.»/982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات