۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۳۰۵۲۶۸
السفیر لبنان:

کمک عربستان به ارتش لبنان تنها جوهری بر روی کاغذ بود

خبرگزاری رسا ـ عربستان سعودی که با هیاهوی زیادی وعده کمک سه میلیارد دلاری به لبنان را داده بود، هنوز به این وعده خود عمل نکرده تا لبنانی‌ها این کمک را فقط در حد حرف بدانند.
عربستان

  

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه السفیر به نقل از جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان نوشت قرارداد کمک سه میلیارد دلاری عربستان به ارتش لبنان، تنها جوهری بر روی کاغذ است و ما فقط 47 فروند موشک دریافت کرده‌ایم، فرانسه طوری رفتار می‌کند که گویی هدیه سعودی به ارتش، باد هوا است.

 

این روزنامه نوشت اظهارنظر صریح مقامات فرانسوی و لبنانی درباره کمک سه میلیارد دلاری عربستان برای تسلیح ارتش لبنان از طریق فرانسوی‌ها تصادفی نیست، هنگامی که جان قهوجی فرمانده ارتش لبنان به صراحت از عملی شدن این مسئله(تبدیل شدن حرف سعودی‌ها به  عمل) ابراز امیدواری کند، یکی از مقامات فرانسوی آگاه از پرونده مذکور در گفت‌وگو با السفیر پس از آنکه این قرارداد(قرارداد ادعایی عربستان برای کمک سه میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش لبنان آن هم از طریق فرانسه) برای بار دوم وارد تونل انتظار طولانی شده است، ابراز بدبینی می‌کند، هر چند درباره این‌که گشایش در ریاض با تصمیم پادشاهی سعودی ایجاد شود، امیدوار است.

 

 این منبع می‌گوید ریاض بار دیگر خواستار کندی در اجرای این قرارداد(تسلیح ارتش لبنان از طریق فرانسه) شده است، در حالی که فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه هنگام دیدار با ملک سلمان در می گذشته در ریاض، پاسخی از شاه سعودی درباره سرنوشت این هدیه دریافت نکرد.

 

به نظر می‌رسد ژنرال قهوجی اجرای این قرارداد-هدیه در آینده نزدیک را بعید می‌داند. فرمانده ارتش لبنان تاکید می‌کند این مسئله(کمک ادعایی سعودی) همچنان جوهری روی کاغذ است که این اظهارنظر  تندترین اظهار نظر یک مقام رسمی لبنانی پس از ماه‌ها مذاکرات و مشخص شدن فهرست‌های تسلیحات و اولویت‌ها و تفاهم با سعودی‌ها درباره آن و ارائه تمام تضمین‌های مطلوب به این‌که این سلاح‌ها در اختیار رقبای سیاسی‌شان در لبنان یعنی حزب‌الله قرار نگیرد، به شمار می‌رود.

 

قهوجی گفت: ما از یک سال و نیم منتظر هدیه عربستان سعودی هستیم، تمام اقدامات مقدماتی و نشست‌ها را انجام دادیم و نیازهایمان را مشخص کردیم، با وجود همه این  اقدامات، همچنان این مسئله(وعده سعودی) جوهری بر روی کاغذ است، از آن هدیه تا کنون فقط 47 موشک فرانسوی دریافت کردیم./982/ب101/ک

ارسال نظرات