۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۳۰۶۳۰۸
آیت الله رمضانی:

شناخت لازمه رسیدن انسان به کمال است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره بر تأثیر غذای پاک بر روح و روان انسان، گفت: در صورتی که غذا طیب، طاهر و حلال نباشد، اثر منفی روحی و روانی را بر جای خواهد گذاشت.
آيت الله رمضاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله رمضانی، امام جماعت مرکز اسلامی هامبورگ، 13 آذرماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار کرد: اگر انسان برای رسیدن به کمال تلاش می­‌کند و در اندیشه ابدیت است و می‌خواهد راه درست زندگی کردن را یاد بگیرد باید با شناخت کامل و از راهش وارد شود.

 

وی افزود: برای یافتن شناخت کامل و راه درست باید به کسانی مراجعه کرد که از شناخت عمیقی برخوردار بوده و به وحی نزدیک هستند؛ چراکه باید از دانش آنها بهره برد تا زمینه­ کمال را با تلاش و کوشش برای خود فراهم کرد.

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه نخستین مرحله­ شناخت آن است که انسان باید حقوق اعضا، جوارح و جوانح خود را به درستی بشناسد و آن حقوق را ادا کند، گفت: حق شکم از جمله­ حقوق اعضای انسان است که امام سجاد(ع) در تبیین آن فرموده­‌اند «خدای تعالی شکم انسان را به منزله ظرف قرار داده است، که باید برای این ظرف غذای متناسب را انتخاب کرد. لذا، زیاده‌روی در تغذیه­ آن و عدم تغذیه آن نیز روا نیست»

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) درباره حق شکم فرموده­‌اند «وَ أَمَّا حَقُ‏ بَطْنِکَ‏ فَأَنْ لَا تَجْعَلَهُ وِعَاءً لِقَلِیلٍ مِنَ الْحَرَامِ وَ لَا لِکَثِیرٍ وَ أَنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِی الْحَلَالِ وَ لَا تُخْرِجَهُ مِنْ حَدِّ التَّقْوِیَةِ إِلَى حَدِّ التَّهْوِینِ وَ ذَهَابِ الْمُرُوَّةِ وَ ضَبْطُهُ إِذَا هَمَّ بِالْجُوعِ وَ الظَّمَإ، فَإِنَّ الشِّبَعَ الْمُنْتَهِیَ بِصَاحِبِهِ إِلَى التُّخَمِ مَکْسَلَةٌ وَ مَثْبَطَةٌ وَ مَقْطَعَةٌ عَنْ کُلِّ بِرٍّ وَ کَرَمٍ وَ إِنَّ الرَّیَّ الْمُنْتَهِیَ بِصَاحِبِهِ إِلَى السُّکْرِ مَسْخَفَةٌ وَ مَجْهَلَةٌ وَ مَذْهَبَةٌ لِلْمُرُوَّة؛ اما حق شکم این است که آن را ظرف حرام (کم یا زیاد) نکنی و از حلال هم به اندازه استفاده کنی، از حد تقویت بدن به حد شکم بارگی نرسانی و هنگام گرسنگی و تشنگی به یاد من باشی! سیری بی‌اندازه تنبلی و کسالت می‌آورد، که در نتیجه انسان از کارهای نیک باز می‌ماند و هر نوشیدنی‌ای که موجب مستی شود، جهل و نادانی و بی‌مروتی را در پی دارد».

 

رمضانی بیان کرد: هر انسانی به خاطر داشتن قوای مختلف از نیازهای متعددی برخوردار است؛ از نیاز مادی گرفته تا نیازهای روحی و لذا به تناسب هر نیازی می­‌بایست تغذیه شود؛ به همین جهت در خصوص نیاز مادی و تغذیه­ آن هیچ انسانی حتی پیامبران الهی مستثنی نیستند. خداوند متعال در آیه هشتم سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید «وَمَا جَعَلْنَاهُمْ جَسَدًا لَّا یَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَمَا کَانُوا خَالِدِینَ؛ و ایشان(پیامبران) را جسدى که غذا نخورند قرار ندادیم و جاویدان هم نبودند».

 

امام جماعت مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: آنچه که مهم است توجه به نوع و مقدار غذا است، به این معنی که هر غذایی متناسب با بدن انسان نیست. آدمی اگر درصدد رشد و تکامل است باید به دنبال غذای پاک و به مقدار نیاز مورد استفاده­‌اش باشد.

 

وی گفت: زیاده‌روی در خوردن و آشامیدن نه تنها برای بدن انسان مفید نیست، بلکه ضرر و زیان را هم به‌ دنبال دارد که از جمله آثار منفی آن خستگی، کسالت و ... است. همچنین در صورتی که غذا طیب، طاهر، حلال و پاکیزه نباشد، اثر منفی روحی و روانی را بر جای خواهد گذاشت و به همین جهت حضرت امام سجاد(ع) تأکید می‌کند که حق شکم را باید شناخت و رعایت کرد.

 

رمضانی با بیان اینکه عدم رعایت حق شکم در غذا خوردن، باعث بیماری‌های فراوان جسمی و روحی برای انسان می‌شود، افزود: امام سجاد(ع) فرمودند «انسان نباید آن‌قدر بخورد که تنبلی و کسالت را به دنبال داشته باشد. در نوشیدنی‌ها هر نوشیدنی را ننوشد، زیرا برخی از آنها باعث مستی انسان می‌شود و نتیجه‌اش جهل و نادانی و بی‌مروتی را به دنبال خواهد داشت».

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم اصل خوردن و آشامیدن را امر ضروری می‌داند، اما اسراف و زیاده‌روی را روا نمی‌شمارد و لذا در آیه 31 سوره اعراف می‌فرماید «وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ بخورید و بیاشامید ولى زیاده‏‌روى نکنید که خداوند اسراف‌کاران را دوست نمی‌دارد». این آیه یکی از بهترین دستورات بهداشتی است که تحقیقات امروزه دانشمندان نیز همین نتیجه را دربر دارد که معده خانه­ همه بیماری‌هاست و امساک، سرآمد همه داروهاست، و آنچه که بدنت را به آن عادت داده­‌ای از او دریغ مدار./982/ب102/ک

ارسال نظرات