۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۲۸۴
با حضور گسترده شیعیان؛

مراسم میلاد پیامبر اسلام در مسجد اهل تسنن لندن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم «عشق به محمد(ص)» به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم(ص) در مسجد اهل تسنن پالمرز گرین شهر لندن برگزار شد.
مراسم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی در برنامه ای که به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص) و با عنوان Love Muhammad در مسجد اهل تسنن پالمرز گرین برگزار شده بود، سخنانی ایراد کرد.


رییس مرکز اسلامی انگلیس در سخنان خود «رحمت» در قرآن و سیره پیامبر را به عنوان موضوع این سخنرانی معرفی و نکاتی در این زمینه را برای حاضران بازگو کرد.

 

وی گفت: اگر به بررسی آیات قرآن بپردازیم خواهیم دید که رحمت یکی از مفاهیمی است که بالقوه می تواند بنیان یک نظام فکری باشد. ما می دانیم که دو نام از نامهای خدا در زبان عربی و در قرآن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته اند و به ما توصیه شده که خدا را به آن نام ها بخوانیم. یکی از این نام ها «الله» است و دیگر «رحمان».

 

حجت الاسلام و المسلمین شمالی سپس توضیح داد این تنها «صفتی» است که این افتخار را دارد که مجاور نام الله قرار بگیرد؛ صفتی که از ریشه رحمت مشتق شده است.


رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت که با پژوهش آماری مشخص شده است که فراوانی صفاتی که بیانگر رحمت خدا هستند در قرآن به مراتب بیشتر از سایر صفات است. در قرآن حدود 600 بار از صفاتی با ریشه رحمت در توصیف خدا استفاده شده که فاصله زیادی از سایر صفات دارد.

 

وی خاطرنشان کرد که همه سوره های قرآن با آیه بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شوند به جز سوره توبه که آن نیز دلیل خاصی دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین شمالی همچنین یادآور شد: خداوند در آیه 54 سوره انعام رحمت را بر خود واجب کرده است. خدایی که از همه بی نیاز بوده و به کسی بدهکار نیست، خود را موظف به رحمت کرده است؛ رحمتی که خاستگاه آن نه ضعف که عزّت است. به گفته وی تمام صفات خدا نقیض هم دارند به جز صفت رحمت که نقیض ندارد؛ چرا که حتی «غضب» نیز نقیض رحمت نیست بلکه نقیض «رضا» است. وی گفت برای درک شمول و گستره رحمت خدا می توان آن را با علم خدا مقایسه کرد: همانطور که علم خدا بدون هیچ استثنایی به همه چیز در عالم احاطه دارد، به همین ترتیب نیز رحمت خدا بدون استثنا به همه عالم و همه چیز تعلق دارد.


وی در این زمینه همه نعمات الهی از خوراک و پوشاک گرفته تا نعمت فرستادن انبیا و کتب آسمانی را نشانه های رحمت خدا توصیف کرد و گفت: خداوند در قرآن پنج بار به این مطلب اشاره کرده که تورات را از روی رحمت نازل کرده است و با این توضیح نتیجه گرفت که هر کس قرآن را به عنوان پیام رحمت معرفی نکند اساساً چیز زیادی از معنای آن درک نکرده است.


رییس مرکز اسلامی انگلیس ضمن یادآوری میلاد پیامبر اسلام (ص) توضیح داد که پیامبر اسلام (ص) نیز رحمه للعالمین خوانده شده و ظهور و جلوه نام رحمن و رحیم است. به گفته وی در قرآن فقط یک بار صفت «رحیم» در مورد کسی غیر از خدا بکار رفته و آن هم در مورد حضرت محمد(ص) است.

 

به گفته حجت الاسلام و المسلمین شمالی، کوتاهی در درک مفهوم رحمت در اسلام است که موجب این خرابی ها و خونریزی های اخیر در جهان اسلام شده است. حال باید تصور کرد پیامبری که تا آن حد نسبت به انسانها و به امت خود مهربان بود و جامعه جاهلی دور از رحمت و خشن را به جامعه ای پر از رحمت تبدیل کرده بود؛ با دیدن اوضاع جاری در جهان اسلام چه حالی می تواند داشته باشد.

 

وی ضمن برشمردن مزایای تاریخی و برتری های جغرافیایی جهان اسلام گفت: به جای اینکه جوامع اسلامی محلی باشند برای امان دادن به پناهندگان، خود به کشورهای دیگر فرار می کنند.

 

وی دلیل این وضعیت را اول از همه در فراموش کردن مفهوم رحمت دانست و تاکید کرد که نشانه مسلمان واقعی بودن این است که ما سمبل رحمت و مهربانی و دوستی باشیم. در دینی که رحمت آن حتی شامل حال حیوانات نیز می شود، باید به اصل قرآن و سنت پیامبر و کسانی که سنت او را به بهترین شیوه درک کرده بودند برگشت و رحمت را سرمشق خود قرار داد./982/ب103/د

ارسال نظرات