۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۲۹۸۱
با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»؛

پنجمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره جنوبی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سازمان کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی در محل این سازمان آغاز شد.
 پنجمين دور گفت‌وگوي ديني مرکز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با  سازمان کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»، با حضور آیت الله تسخیری  مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عبدالرحیم گواهی، رییس مرکز پژوهش ادیان جهان،  حسن بلخاری، مدیرگروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران، حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی، میر محمد صادقی، عماد افروغ، علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان و اندیشمندان مسیحی از کره‌جنوبی همچون اسقف اعظم کیم هی ـ جونگ، رییس کمیته ارتباط جهان مسیحی و گفت‌وگوی ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک کره جنوبی، کشیش کیم گوانگ جون، دبیرکل کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، هیوندو پارک، سردبیر مجله صلح و دین ، اسقف اعظم سبوسرکیسیان، و تنی چند دیگر از فعالان این حوزه در کره جنوبی، صبح امروز در ساختمان شهید رحیمی این سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی آغاز شد.

 

در ابتدای این نشست علی‌محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: خرسندیم که امروز جمهوری اسلامی ایران میزبان پنجمین دور گفتگوی دینی با کره جنوبی است.

 

وی در ادامه با توجه به سوابق گفت‌گوی‌های انجام شده میان طرفین افزود: گفت‌گوهای میان ما و کره جنوبی از سال 1390 با موضوع « جوامع دینی در رویارویی با چالش های سکولاریزم» آغاز شد و دومین دور از این گفت‌گو‌ها با اندیشمندان کره‌ای تحت عنوان «دین، همزیستی مسالمت آمیز و عدالت اجتماعی»، در سال 1391 برگزار شد.

 

حلمی  در ادامه سومین دور از گفت‌گو ‌های را تحت عنوان «نقش دین در ارتقای ارزش های اخلاقی و انسانی» در شهریورماه 1392 در تهران تبیین کرد و دور چهارم گفت‌گو ‌ها تحت عنوان «ظرفیت های همکاری ادیان برای اعتلای صلح عادلانه و جهان عاری از خشونت و افراط گرایی»، در بهمن ماه 1393 را در سئول معرفی کرد.

 

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به پنجمین دور گفت وگوها میان جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»، گفتگوی دینی را راهکاری برای ایجاد صلح و امنیت جهانی، تببین نقش خانواده و جوانان در ایجاد آرامش و امنیت و توجه ادیان به حفظ و حراست محیط زیست دانست.

 

بنابر اعلام این خبر، اندیشمندان مسلمان و مسیحی 6 و 7 بهمن ماه، مقالات خود را با موضوعات «توصیه‌های ادیان برای برقرای صلح و آرامش»، «گفت‌وگوی دینی؛ راهکاری برای ایجاد صلح و امنیت جهانی»، «نقش خانواده و جوانان در ایجاد آرامش و امنیت» و «توجه ادیان به حفظ و حراست از محیط زیست» ارایه خواهند داد.

 

ابراهیمی‌ترکمان: تحقق صلح پایدار، نیازمند عزم جهانی است

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان با سازمان کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی»، گفت: تحقق صلح پایدار، نیازمند عزم جهانی است.

 

 ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پنجمین دور گفت‌وگوی دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان با سازمان کنفرانس ادیان برای صلح کره جنوبی، با عنوان «دین، صلح و امنیت جهانی» طی سخنانی، گفت: بشر امروز، بیش از هر زمان دیگر به صلح نیازمند است.

 

وی افزود: رشد علمی بشر در سال‌های اخیر به صورت فزاینده و با سرعت پیش رفته است، اما در کنار این پیشرفت‌ها، اخلاق و توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز و نیز صلح، نه تنها در حد مطلوب نبوده بلکه در برخی مواقع به قهقرا کشانده شده است و بر اساس آنچه در طول سال‌ها بر جهان، گذشته است، اگر بخواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم، پیش‌بینی‌ها بسیار نگران کننده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان اینکه جهان در عصر حاضر شاهد پایمال شدن ابتدایی‌ترین حقوق انسانها است، گفت: عصری که پیشتر گمان می‌رفت، باید آن را عصر حقوق بشر نامید.

 

ریییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: در فرهنگ اسلامی‌، رفتارهای انسان از باورهای او سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل دین اسلام ابتدا باور انسان‌ها را به خداوند و آخرت؛ با ارجاع به فطرت خداجویی تقویت می‌کند و سپس آنها را به سوی اعمال صالح هدایت می‌کند.

 

وی تأکید کرد: اساساً در فرهنگ اسلامی اصالت با صلح است، چراکه قرآن کریم مؤمنان را به صلح و آشتی دعوت کرده و می‌فرماید «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! همگى در صلح و آشتى درآیید و از گام‌هاى شیطان، پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست‏».

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید توجه داشت که جهالت مدرن در عصر کنونی مهمترین عامل دوری انسان از صلح و مدارا است؛ از این رو وظیفه رهبران و کسانی که سخنانشان در دیگران نافذ است، این است که به زدودن جهالت از پندار و کردار جوامع بیاندیشند و راههای عملی برای برون رفت از چنین وضعیتی را تبیین کنند.

 

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به گسترش افراطی‌گری در بسیاری از نقاط جهان، گفت: در سال‌های اخیر خشونت‌های سازمان یافته، در بسیاری از نقاط جهان رو به گسترش بوده که متأسفانه، مرتکبین چنین خشونت‌هایی برای کاستن از رنج‌های بعدی، کوشیده‌اند تا با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و آیینی، به مقدس سازی چنین خشونت‌هایی روی آورند.

 

وی ادامه داد: باید کوشید تا از نهادینه شدن و استقرار جاهلیت مدرن جلوگیری کرد و مبارزه با جهالت مدرن و بازگشت به خرد و معنویت دو راه اساسی برای نیل به بازگرداندن اندیشه صلح به بشریت است.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اذعان اینکه انسان برای درست زیستن به خرد نیازمند است، گفت: انسان برای آرام زیستن نیاز به توجه به معنویت دارد. بازگشت توأم به خرد و معنویت می‌تواند غبار غفلت را از جان آدمی بروبد و اندیشه محبت به دیگران را در وجود او به اندیشه برتر مبدل کند و صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را به دنبال بیاورد. انسان به دست خود، خود را در رنج بی‌شمار فرو می‌غلطاند. و با خود دشمنی می‌کند.  وکسی که با خود دشمن باشد نمی‌تواند با دیگران در صلح باشد. پس باید ابتدا انسان را با خودش آشتی داد و سپس انتظار صلح از او داشت و آشتی انسان با خود تنها با بازگشت به خرد و معنویت میسر است./998/ب102/د

ارسال نظرات