۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۳۲۱۶۳۱

احتمال اجرای حکم اعدام برادرزاده شیخ نمر

خبرگزاری رسا ـ عفو بین الملل از نگرانی خانواده سه نوجوانی عربستانی که قرار است اعدام شوند، خبر داد.
 برادرزاده شيخ نمر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عفو بین الملل از نگرانی خانواده سه نوجوانی که درجریان اعتراض های ضد دولتی دستگیر شده اند و قرار است اعدام شوند، خبر داد.

 

لینچ از مسؤولان عفو بین الملل ادامه داد: «مقامات عربستان سعودی باید این اعدام ها را متوقف و زمان قانونی مناسب برای انجام مجازات اعدام تعیین کنند. آنها باید یک کمیته بی طرف برای تحقیق درباره اعتراف های بدست آمده تحت شکنجه تشکیل و تغییرات اساسی در ساختار سیستم قضایی کشور انجام دهند.»

 

علی النمر برادرزاده شیخ نمر باقر النمر به همراه دو تن از دوستان خود در فوریه سال 2012 دستگیر شد. وی و دوستانش همگی در زمان دستگیری 16 سال داشتند و در سال 2014 از سوی دادگاه جرائم ویژه عربستان به اتهام انجام 12 جرم از جمله شرکت در تظاهرت ضد دولتی، حمله به نیروهای امنیتی، حمل سلاح و سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شدند.

 

مادر علی النمر در گفت وگو با عفو بین الملل گفت: در ملاقات با پسرش آثار شکنجه و کبودی بروی بدن پسرش دیده است و بنظر می رسد مراقبت های پزشکی در زندان بسیار ضعیف است.

 

 هر سه نفر درجلسه دادگاه گفته اند که اعتراف های آنها به دلیل شکنجه زیاد و عدم مراقبت های پزشکی پس از شکنجه شدن بدست آمده است، اما دادگاه از بررسی ادعای آنها خودداری کرد.

 

جیمز لینچ در این باره می گوید:«عربستان سعودی با استفاده از مجازات اعدام قصد دارد تا مخالفان خود را ساکت کند و از این طریق به مخالفان پیغام می دهد تا هرکسی که با دولت مخالفت کند این عاقبت کار خواهد بود.»

 

بر اساس کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق کودکان که عربستان نیز آن را تصویب کرده است، هیچ فردی زیر 18 سال و با ارتکاب هرگونه جرمی به مجازات مرگ نباید محکوم بشود.

 

بر اساس گزارش عفو بین الملل، بین آگوست 2014 تا ژوئن 2015 دست کم 175 نفر در عربستان اعدام شده اند که عمده این افراد گردن زده شده اند./982/ب103/د

ارسال نظرات