۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۳۲۳۰۸۳
از سوی به نشر

چاپ و انتشار بیش از 600 عنوان کتاب برای گروه های سنی خردسال، کودک و نوجوان

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل «به نشر» در یادداشتی به مناسبت روز جهانی کتاب کودک از چاپ و انتشار بیش از 600 عنوان کتاب برای گروه های سنی خردسال، کودک و نوجوان خبر داد.
14 فروردين؛ روز جهاني کتاب کودک

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کودکان سازندگان نسل آینده هرجامعه ای بشمار می روند و از آنجا که جامعه پویا جامعه ای است که با برنامه ریزی و آینده نگری تحول و پیشرفت را در بستر زمان ایجاد می کند، توجه به آینده سازان جامعه در اولویت قرار دارد.

کودکان اگرچه کودک و کوچک اند، ولی دنیایشان بزرگ و پیچیده است. آن ها همه چیز را با دقت می بینند و دائم به دنبال یادگیری و یافتن پاسخ پرسش های فراوان خود هستند و اگر پاسخ ها و نیازهایشان را در میان کتاب ها نیابند، هرگز به مطالعه علاقه مند نخواهند شد.

در جهان امروز وسایل الکترونیکی و تصویری برای رساندن مفاهیم فرهنگی به ذهن و دل کودک فراوان می باشد اما در بین همه این عوامل، کتاب و تورق همچنان از موقعیت و ویژگی خاصی برخوردار است و هنوز هم برتری خود را نسبت به این وسایل پیشرفته حفظ کرده است.

کتاب، بی اغراق بهترین و مؤثرترین عنصر در تربیت کودک و نوجوان است و می توان با استفاده از آن در بهبود وضعیت جامعه و افزایش فرهنگ عمومی گام برداشت.

از آنجا که کودک در اندازه گیری و تشخیص جهان، محدودیت خاص خود را دارد و به تدریج و بر اساس آموزه هایی که دریافت می کند نسبت به جهان پیرامونش درک پیدا می کند، گشودن دریچه ها و پنجره هایی که مخاطبانش را به سوی جهان تخیل و شگفتی هدایت کند، یکی از وظایف مهم تصویرگران و نویسندگان می باشد.

بنابراین با توجه به اینکه اُنس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده جامعه محسوب می شود، انتشارات آستان قدس رضوی در قالب «کتاب های پروانه» نسبت به انتشار کتاب های حوزه کودک و نوجوان با دقت نظر ویژه اهتمام ورزیده است.

از مهم ترین سیاست هایی که «به نشر» برای انتشار کتاب های کودک و نوجوان خود تعیین کرده است، می توان به مواردی چون ترویج و تعمیق باورهای دینی و انقلابی و گسترش سنت و سیره معصومان به ویژه حضرت رضا(ع) و حمایت از پدیدآورندگان آثار فاخر مذهبی و تولید آثار بومی و استانی و همچنین حمایت از نوقلمان و استعدادهای جوان اشاره کرد.

در این راستا انتشارات آستان قدس رضوی موفق به چاپ و انتشار بیش از 600 عنوان کتاب برای گروه های سنی خردسال، کودک و نوجوان شده که بر اساس نیاز و استقبال مخاطب در حوزه های مختلفی همچون شعر، داستان،  علمی، مذهبی، بازی های خلاق، سرگرمی و غیره منتشر شده است و بسیاری از این موارد در جشنواره های مختلف حائز رتبه ها و مقام های مختلفی شده اند.

گروه کودک و نوجوان به نشر با نام «کتاب های پروانه» با بهره گیری از توان و تخصص کارشناسان، نویسندگان و شعرای این حوزه پر اهمیت، ضمن طرح ریزی و تدوین برنامه های گسترده، برای حرکت پرشتاب و پرمحتوای تولید کتاب های مختلف در حوزه کودک و نوجوان اقدام می کند.

شایان ذکر است روز جهانی کتاب کودک دوم آوریل (برابر با 14 فروردین) به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نام‌گذاری شده‌ است. هر سال در این روز توسط دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) مراسم باشکوهی برای بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در یکی از کشور جهان که در این دفتر عضویت دارد برگزار می‌شود و ایران نیز در سال 1371 برگزارکننده مراسم روز جهانی کتاب کودک بود./1308/د102/ق

 منبع: به نشر

ارسال نظرات